Springcykel
Jag är helt såld på springcykel. Har iofs alltid vetat att stödhjul bara försvårar för barnen att lära sig cykla, men barnens pappa envisades med att "alla andra barn har ju...", så cykel med stödhjul blev det.
De 2 äldsta barnen lärde sig, efter mycket gråt, svett, tårar, mutor och springande efter cykeln av oss föräldrar, cykla vid 6 års ålder. För mellantjejen krävdes en 16-tummare med bortmonterade trampor (som en stor springcykel), efter någon timme på den cyklade hon.
Till 3:e barnet gav maken med sig och en liten springcykel införskaffades (monterade bort trampor och kedja på en skrotig 12-tummare). Lärde sig cykla på några dagar, 4 år gammal.
Jobbar som förskollärare, och där har vi springcyklar. Finns flera 2-åringar som cyklar "utmärkt" (nåja- förståndet ahr de kanske inte riktigt i den åldern?), för de flesta barn går det snabbt lära sig cykla när de väl sätter sig på cykeln, det krävs inte många timmar.
Vitsen är att barnet tränar upp balansen. Den har inga trampor osv som är i vägen.
Barnet gillar den, använder den hellre än den vanliga cykeln. Jag tror att den känns tryggare?
Men för de flesta används den nog bara en kort tid. Snart kommer det säkert finnas gott om springcyklar begagnade, men än är de lite för nya tror jag.