Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

18 mån kontrollen o inget tal

Min dotter sa inga ord heller på 1.5 årskollen. Men de gjorde en uppföljning vid två år (eg har man nästa besök vid 2.5 år) och hade då ett ordförråd på ca 15 ord plus att hon förstår mycket. Så de kommer inte skicka er ngnstans utan det gör de om de inte pratar vid treårsålder

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn
    Mariohn skrev 2011-06-26 22:01:17 följande:
    Och inte ens då är det en katastrof Min väninna har en son som inte pratade vid 3 år! Det uppmärksammades, han fick träffa en logoped. De fick olika övningar osv. När han var 4,5 läste han flytande och skrev bättre än de flesta barn. Idag är han sju år och går i ettan. Han är superduktig i skolan och före de andra barnen i både tal och skrift. 
    Nej precis. Jag vet en som också blev skickad till logoped men strax efter exploderade talet. Så för vissa tar det bara lte tid
  • frukarlssonn
    FinastE2010 skrev 2011-06-26 22:06:30 följande:
    Ok tack för du svarade! Ja men det verkar ju gå framåt hur som helst o det är ju huvudsaken. :)
    pigglet skrev 2011-06-26 21:58:33 följande:
    Det man kan hålla koll på, om man känner sig orolig, är ju om barnet FÖRSTÅR tal. Men även det blir ju egentligen när de blir lite större. Man kan kolla om de vet "var är bilen" eller något sådant som de är intresserade av. Verkar barnet höra som det ska? Men som sagt, det är lättare att kolla när de blir upp mot 2-årsåldern...
    Hörslen är kollad redan pga sent joller (men nu jollrar han som sagt för fullt) och hans hörsel är perfekt, han "svarade" klockrent på testerna så det var ju inget snack om saken direkt. Och han förstår ju sånt som t.ex. "var är bilen, bollen, boken osv" kan be han hämta en plastpåse, slänga skäp o så. Så han förstår ju en del. Sen vet jag inte hur pass mkt de ska förstå men Väntar bara på orden. :)
    De kollar ju även hur mkt de förstår och dn son verkar ju göra det så du behöver inte oroa dig alls
  • frukarlssonn
    FinastE2010 skrev 2011-06-26 22:15:25 följande:
    Nej får hoppas det! Men man har ju såklart varit en del fundersam då de sägs att de ofta är tidigare med talet el motoriskt och han började ju som sagt gå vid 14,5 mån. Klättrar gör han ju verkligen inte. Det som han varit "tidi" med är finmotoriken. Han har länge haft jätte bra pincettgrepp  sen han var ca 8mån och är ju nu duktig på att stapla klossar. Hoppas det löser sig i slutändan iaf. :)
    Min dotter va inte tidig med motoriken heller. Började gå vid 17 mån ålder.
Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal