• Anonym (Skotty)

Kompis far illa i familjehem

Hej,

Min kompis "Sofie", (hon är snarare mina systrars kompis), har bott i ett familjehem i snart 2 år. Sen start har de behandlat henne orättvist. Det har varit allt från att de har tagit hennes dator utan anledning, hon får inte åka och hälsa på sin familj när hon vill.. Om något utav de andra fosterbarnen bråkar med henne eller något sånt, så får hon en utskällning. Kan tillägga att hon är 20år och förståndshandikappad. Vi har känt varandra sen sandlådan, och vi bryr oss väldigt mycket om henne.

Nu ikväll, så har det varit tredje världskriget därborta. Fostersystern "Elin" ljuger och säger att mina systrar har snackat skit om henne, så Sofie fick utskällning som fan. Hon ringde till oss och grät, hon vill därifrån. Vi sa att vi skulle anmäla dem för hur de behandlar henne + att Elin ljuger om vad mina systrar säger. Och då sa de att en lärare till Sofie (hon har inte ens någon lärare längre, hon tog studenten i år) hade hört mina systrar + Sofies syster kalla Sofie för cpbarn, så de skulle anmäla det. De var till Liseberg idag och på tåget så hade tydligen en lärare, som inte ens var där, hört detta och ringt till fostermamman och skvallrat. Enligt dem.

Hur som helst.. Sofie mår skit, och imorgon ska vi gå ner till soc och anmäla dessa. Observera att jag inte har berättat allt som har hänt, utan bara lite småsaker. Sofie vill att bli hämtad imorgon, men hennes mamma har inte körkort eller vågar inte ens göra något sånt. Hon står inte alls upp för Sofie, hon säger att Sofie inte är hennes ansvar längre. Mamman är också förståndshandikappad. Iallafall, vi vill gärna åka och hämta henne men undrar om vi verkligen får det? Eller skulle det tas som kidnappning?

Tänkte ringa till polisen och fråga, men tänkte ta upp det här först. 

• Svar på tråden Kompis far illa i familjehem
  • Anna i Torp

Bara en tanke, om hon är 20 så är hon väl myndig och fri att gå om hon vill? Eller är hon omyndigförklarad pga sitt handikapp? Annars ser jag inget hinder för att bara packa och gå.

• Anonym (Skotty)

Ja, hon har LVU.. :/ Vi ska försöka få hennes mamma att åka med oss, för då får Sofie åka med.

• Anonym
    Anonym (Skotty) skrev 2011-06-27 12:20:30 följande:
    Ja, hon har LVU.. :/ Vi ska försöka få hennes mamma att åka med oss, för då får Sofie åka med.
    Även om nu hennes mamma skulle följa med så är det inte bara att ta med henne därifrån o hon har ett LVU!
    LVU är ett beslut fattat i Domstol och kan inte bara hävas hursomhelst för att någon anser arr det ska det
  • MammaEmelie91

Om hon har LVU så måste socialen säga ja för att hon ska få åka därifrån o hälsa på tex sin mamma. Hämtar ni henne utan att soc godkänt det så blir hon efterlyst. 

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Anonym (Skotty)
    MammaEmelie91 skrev 2011-06-27 13:42:20 följande:
    Om hon har LVU så måste socialen säga ja för att hon ska få åka därifrån o hälsa på tex sin mamma. Hämtar ni henne utan att soc godkänt det så blir hon efterlyst. 
    Det stämmer inte. Soc behöver inte alls säga ja om hon ska hälsa på sin mamma.

Men ah, så de (ändrade planer, jag ska inte med) kommer att åka dit för kidnappning eller vadå? Sofie mår så dåligt där att hon vill ta livet av sig (om hon får stanna) så då ska bara hennes nära & kära stå där och se på? Soc gör ingenting, då denna familj har haft fosterbarn i 30 år och är "kända" för att vara ett bra hem. Hur det nu kan ha gått till förstår jag inte. 
  • MammaEmelie91

Kidnappning tror jag inte men nån slags medhjälpar grejj blir det har jag för mig. Hon bor inte på låst beh.hem så hon kan öppna dörren och traska därifrån när hon vill MEN då blir hon efterlyst. Det blir ALLTID en person med LVU som rymmer utan hemmets godkännande eller soc.

Mår hon så dåligt så borde någon kontakta chefen på soc och kanske även polis sen borde hon läggas in på psyk. Hennes nära o kära ska inte stå o se på, men tror du att det hjälper att hämta henne så hon blir lyst och kanske istället hamnar på låst för att socialen anser att hon är rymningsbenägen?  

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Anonym (Skotty)
    MammaEmelie91 skrev 2011-06-27 15:45:37 följande:
    Kidnappning tror jag inte men nån slags medhjälpar grejj blir det har jag för mig. Hon bor inte på låst beh.hem så hon kan öppna dörren och traska därifrån när hon vill MEN då blir hon efterlyst. Det blir ALLTID en person med LVU som rymmer utan hemmets godkännande eller soc.

Mår hon så dåligt så borde någon kontakta chefen på soc och kanske även polis sen borde hon läggas in på psyk. Hennes nära o kära ska inte stå o se på, men tror du att det hjälper att hämta henne så hon blir lyst och kanske istället hamnar på låst för att socialen anser att hon är rymningsbenägen?  
    Hon mår inte dåligt när hon är därifrån, bara när hon är där. Varken polisen eller soc gör något åt det, då vi redan har tagit kontakt med dem. Hela Sveriges system är knäppt tycker jag. Sofie ska iallafall bli hämtad idag, då hennes mamma och syster är trött på att se henne må så dåligt. Hon ringer i stort sett varje dag och bara gråter. Hennes LVU kommer att försvinna i augusti, förresten.
  • Anonym
    Anonym (Skotty) skrev 2011-06-27 16:01:05 följande:
    Hon mår inte dåligt när hon är därifrån, bara när hon är där. Varken polisen eller soc gör något åt det, då vi redan har tagit kontakt med dem. Hela Sveriges system är knäppt tycker jag. Sofie ska iallafall bli hämtad idag, då hennes mamma och syster är trött på att se henne må så dåligt. Hon ringer i stort sett varje dag och bara gråter. Hennes LVU kommer att försvinna i augusti, förresten.
    Och fram tills dess så är Soc "hennes vårdnadshavare" och bestämmer vad som ska göras!
Svar på tråden Kompis far illa i familjehem