Inlägg från: Anonym (Skotty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skotty)

Kompis far illa i familjehem

Hej,

Min kompis "Sofie", (hon är snarare mina systrars kompis), har bott i ett familjehem i snart 2 år. Sen start har de behandlat henne orättvist. Det har varit allt från att de har tagit hennes dator utan anledning, hon får inte åka och hälsa på sin familj när hon vill.. Om något utav de andra fosterbarnen bråkar med henne eller något sånt, så får hon en utskällning. Kan tillägga att hon är 20år och förståndshandikappad. Vi har känt varandra sen sandlådan, och vi bryr oss väldigt mycket om henne.

Nu ikväll, så har det varit tredje världskriget därborta. Fostersystern "Elin" ljuger och säger att mina systrar har snackat skit om henne, så Sofie fick utskällning som fan. Hon ringde till oss och grät, hon vill därifrån. Vi sa att vi skulle anmäla dem för hur de behandlar henne + att Elin ljuger om vad mina systrar säger. Och då sa de att en lärare till Sofie (hon har inte ens någon lärare längre, hon tog studenten i år) hade hört mina systrar + Sofies syster kalla Sofie för cpbarn, så de skulle anmäla det. De var till Liseberg idag och på tåget så hade tydligen en lärare, som inte ens var där, hört detta och ringt till fostermamman och skvallrat. Enligt dem.

Hur som helst.. Sofie mår skit, och imorgon ska vi gå ner till soc och anmäla dessa. Observera att jag inte har berättat allt som har hänt, utan bara lite småsaker. Sofie vill att bli hämtad imorgon, men hennes mamma har inte körkort eller vågar inte ens göra något sånt. Hon står inte alls upp för Sofie, hon säger att Sofie inte är hennes ansvar längre. Mamman är också förståndshandikappad. Iallafall, vi vill gärna åka och hämta henne men undrar om vi verkligen får det? Eller skulle det tas som kidnappning?

Tänkte ringa till polisen och fråga, men tänkte ta upp det här först. 

• Svar på tråden Kompis far illa i familjehem
  • Anonym (Skotty)

Ja, hon har LVU.. :/ Vi ska försöka få hennes mamma att åka med oss, för då får Sofie åka med.

• Anonym (Skotty)
    MammaEmelie91 skrev 2011-06-27 13:42:20 följande:
    Om hon har LVU så måste socialen säga ja för att hon ska få åka därifrån o hälsa på tex sin mamma. Hämtar ni henne utan att soc godkänt det så blir hon efterlyst. 
    Det stämmer inte. Soc behöver inte alls säga ja om hon ska hälsa på sin mamma.

Men ah, så de (ändrade planer, jag ska inte med) kommer att åka dit för kidnappning eller vadå? Sofie mår så dåligt där att hon vill ta livet av sig (om hon får stanna) så då ska bara hennes nära & kära stå där och se på? Soc gör ingenting, då denna familj har haft fosterbarn i 30 år och är "kända" för att vara ett bra hem. Hur det nu kan ha gått till förstår jag inte. 
  • Anonym (Skotty)
    MammaEmelie91 skrev 2011-06-27 15:45:37 följande:
    Kidnappning tror jag inte men nån slags medhjälpar grejj blir det har jag för mig. Hon bor inte på låst beh.hem så hon kan öppna dörren och traska därifrån när hon vill MEN då blir hon efterlyst. Det blir ALLTID en person med LVU som rymmer utan hemmets godkännande eller soc.

Mår hon så dåligt så borde någon kontakta chefen på soc och kanske även polis sen borde hon läggas in på psyk. Hennes nära o kära ska inte stå o se på, men tror du att det hjälper att hämta henne så hon blir lyst och kanske istället hamnar på låst för att socialen anser att hon är rymningsbenägen?  
    Hon mår inte dåligt när hon är därifrån, bara när hon är där. Varken polisen eller soc gör något åt det, då vi redan har tagit kontakt med dem. Hela Sveriges system är knäppt tycker jag. Sofie ska iallafall bli hämtad idag, då hennes mamma och syster är trött på att se henne må så dåligt. Hon ringer i stort sett varje dag och bara gråter. Hennes LVU kommer att försvinna i augusti, förresten.
  • Anonym (Skotty)

De har varit och hämtat henne nu. Det visade sig att domen bara var på ett år, och i augusti är det två år sen hon flytta dit. Sofie är som sagt lätt förståndshandikappad och likaså hennes föräldrar, så de missuppfattar saker lätt och när fosterföräldrarna sedan har sagt att det är två år så har de trott på dem. Men ah, nu är hon hemma iallafall och imorgon ska de ner till soc och få det på papper också. Är så lättad och glad över detta, men arg för att de har ljugit. Har de bara fosterbarn för pengarnas skull eller?!

• Anonym (Skotty)

Haha.. Asså.. När Sofie blir arg, blir hon arg. Hon får utbrott och gör saker som hon inte alls menar, utan att tänka sig för. Hennes kusin retade upp henne och hon tog stryptag på henne och kusinen anmälde henne. Polisen kom och hämtade Sofie direkt och körde henne till ett behandlingshem, sen kom hon till denna fosterfamiljen då. Jag vet ingenting om LVU, det håller jag med om, men jag vet bara att hon var fri att gå redan i augusti förra året. Och hennes föräldrar, de har tre barn varav alla tre är uppväxta med dem. Sofie och hennes bror är båda förståndshandikappade, men systern är normalbegåvad. Mamman och pappan har alltså, på egen hand, tagit hand om deras barn och de har klarat det galant! Lite brister på några ställen, men vilka föräldrar har inte det? Nu ska Sofie bo hemma med sin pappa tills soc har hittat en egen lägenhet till henne. Hon behöver alltså inte bo kvar hos fosterfamiljen eller flyttat till en annan familj. Hon är som sagt 20år och myndig.

Kan tillägga att båda föräldrarna har gått ut både grundskolan och gymnasiet (INTE sär). De är lätt förståndshandikappade, inte mongos!

• Anonym (Skotty)

Graft handikappade

• Anonym (Skotty)

Det skrev jag ju. Hon tog stryptag på sin kusin. Och förlåt så mycket för felstavningen, men jag har dyslexi (har problem med v/f i vissa ord) .. Och jag skrev mongos för jag blev så arg när folk skrev att hon inte kunde bo med sina föräldrar när det är de som uppfostrat henne i 18år. Men ni behöver inte vara så på mig och skriva en massa grejer, allt jag ville göra var att rädda min kompis som far illa i sitt familjehem. Men nu är hon hemma, hon är lycklig, väntar på lägenhet och tills dess njuter hon av sommaren med hennes familj. Träffade henne idag och hon sken verkligen upp, något hon inte har gjort när hon har bott där. Hur som helst, jag är nöjd och nu avslutar jag den här tråden. Kommer aldrig mer skriva ett inlägg här iallafall, usch.

• Anonym (Skotty)

Hon hade lvu i ett år, och efter det så skulle hon få välja om hon ville bo kvar eller flytta till en egen lägenhet. Detta valet hände dock aldrig, så hon bodde kvar där även fast hon inte ville. De fick pengar, 20.000kr/mån för att vara exakt, eftersom hon bodde där "frivilligt". Jag tänker inte bry mig om att förklara mer.

Och förlåt för att jag skrev mongos, men jag var så arg. Jag menade ingenting illa. Folk som jag känner brukar säga att de är mongos, och jag brukar alltid bli så arg då. När ni sa att det var katastrof att hon skulle bo hemma med hennes föräldrar så reagerade jag extra på det.

Jag är bara en person som bryr mig väldigt mycket om en vän. Var lite snälla!!!!!!

• Anonym (Skotty)

Jag vill bara påpeka att de som har downs syndrom inte är sånna jag skulle kalla för mongos. Absolut inte. Jag känner barn som har det också, och jag tycker inte att de är mindre värda pga det. De är precis lika mycket värda som "normal begåvade" barn, eller människor öht, är.

Jag vet inte riktigt vad jag menade med mongos, och jag inser att jag inte borde ha använt det ordet. Men om jag skulle förklara VEM jag skulle kalla mongo så skulle det vara en pedofil, våldtäksman eller liknande. Sånna som egentligen är "normal begåvade" men som är helt jävla dumma i huvudet iallafall. De med downs syndrom är inga mongos, för de är som de är och gör det bästa av vad de har och kan göra. Jag känner som sagt flera personer med downs och de är finare människor än vad de flesta "normala" människor är.

Förlåt ännu en gång för att jag använde det ordet och för att ni tog illa upp. Det var verkligen inte meningen. 

• Anonym (Skotty)

Jag kallade ingen mongo! Jag skrev "de är inga mongos!" .. Så NEJ, jag kallade ingen mongo! Och jag använder aldrig det ordet, jag använde det bara som sagt för att jag blev arg. Hur många gånger ska jag förklara?! Sluta säg att jag kallade någon mongo för det gjorde jag inte.

• Anonym (Skotty)

Jag vet ingenting om hennes lvu dom, jag erkänner det. Jag vet iallafall att hon hade lvu, men att det försvann eller vad man ska säga i augusti förra året och att hon har varit fri att gå sen dess. Det är allt jag vet, och allt jag bryr mig om att veta. Som sagt, det enda jag ville var att Sofie skulle komma därifrån och det är hon nu. Men ja, det är märkligt att hennes föräldrar inte brydde sig mer.. Jag vet inte varför, men det var lite som att de trodde att de inte var hennes föräldrar längre när hon togs ifrån dem. De har inte stått upp för sin dotter alls och det är vi alla väldigt besvikna över. För att de skulle göra något var jag och mina systrar tvungna att pusha på hennes mamma. Men de var nog mest bara rädda. De har vänner som har barn i fosterfamilj och de har haft andra regler och krav, eftersom det är deras fel (våldtäkt osv) att deras barn inte är hos dem. Men så var det inte i det här fallet, då de aldrig har gjort någon av barnen illa. Så ah, de var nog bara rädda, och som sagt.. De är lätt förståndshandikappade och tror allting man säger. Önskar verkligen att de hade kämpat och stridit mer för Sofie. Men som sagt, det är ett avslutat kapitel nu då Sofie är hemma!

• Anonym (Skotty)

Jag hoppas förresten att jag ALDRIG kommer att behöva ta reda på mer om lvu, heller. För det är ingenting som jag vill ha koll på iallafall. Usch, det är ju bara hemskt.

• Anonym (Skotty)

Folk har tagit åt sig att jag kallade deras barn med downs syndrom mongos när jag skrev det, vilket jag absolut inte gjorde. Vad jag menade med att Sofies föräldrar KAN visst ta hand om henne, och har gjort det i 18 år, så de är inga mongos. Jag kallade alltså ingen för mongo!

Men nu ska jag åka till Österrike och vara borta i två veckor och jag tänker inte bry mig om att gå in här för ni gör mig bara ledsen och irriterad. Lämna mig ifred nu istället. Jag ville bara ha råd om hur jag skulle göra för att hjälpa min kompis, men fick bara skit. Jag skrev ett dumt ord, och har jag bett om ursäkt för det flera gånger nu. Räcker inte det? 

• Anonym (Skotty)

Jag vet faktiskt inte vad jag menade, sökte nu på google och där står det att mongos används som skällsord för de som har downs syndrom. Men vad jag menade är att de inte är så förståndshandikappade att de inte kan ta hand om sin dotter.

Svar på tråden Kompis far illa i familjehem