• Lee78

Hur sitter ditt barn i bilen? (0-1 år)

Måste fråga er - och jag hoppas alla svarar ärligt - efter att fått höra att en familj hade sin 8 månaders framåtvänd, på en simpel bälteskudde med bilens bälte över sig åka omkring på vägarna, så undrar jag nu hur det ser ut hos er.

Hur sitter era 0-1 åringar i bilen?

Kommentera gärna varför - ni som inte har alternativ 1.

Ang 6 år gammalt osv - det är ju olika rekomendationer hos olika leverantörer - men det ligger dock omkring max  6 år gammalt skydd för optimal säkerthet. (Plasten föråldras är orsaken vad jag har hört.)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur sitter ditt barn i bilen? (0-1 år)
  • Finesse

Haha sandlådan!?

Ingen kan vara så korkad att sätta en 8 månaders på bälteskudde med bilbältet? Så gör dom ju inte ens i USA, jordens mest korkaste land  

Ebba 071228, Hampus 110225
  • emmisss

Men guuud! Hur tänker dom!

Den bebisen kommer ju både dö och krossas när dom krockar!! Du måste nästan säga till dom...även om det känns svårt...men det känns som en sådan grej där man måste lägga sig i!

Vå tjej satt i babyskydd med isofix bakåtvänt i baksätet! När hon växte ut det vid ca 8-9 månader så sitter hon bakåtvänd i baksätet i nästa "steg" bilstol, maxi cosi med fem punkt bälte!

• Lee78

Det är faktiskt helt sant. Det var en utlänsk familj (i Sverige) och min kompis gav dem en redig....hmm.....information. ;) De har nu skaffat sig ett sprojlans nytt och korrekt skydd. De visste inte (fast jag tycker ju att man borde se hur andra har det).

I deras hemland har de varken regler eller rekomendationer kring detta.

• Finesse
    Lee78 skrev 2011-06-27 08:32:36 följande:
    Det är faktiskt helt sant. Det var en utlänsk familj (i Sverige) och min kompis gav dem en redig....hmm.....information. ;) De har nu skaffat sig ett sprojlans nytt och korrekt skydd. De visste inte (fast jag tycker ju att man borde se hur andra har det).

I deras hemland har de varken regler eller rekomendationer kring detta.
    Du lär nog inte få några sånna svar här.. för kan man surfa ut på nätet så kan man sätta sin barn rätt i bilen
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Lee78
    Finesse skrev 2011-06-27 08:37:01 följande:
    Du lär nog inte få några sånna svar här.. för kan man surfa ut på nätet så kan man sätta sin barn rätt i bilen
    Det var j-igt sant Finesse....men det kan va kul ändå...
    Man kanske genom kommentarerna kan få höra fler som sett/vet om folk som har på andra sätt än de rätta....
  • kixan

saknar alternativet bakåtvänd i bilstol (den efter babyskyddet alltså). så sitter min yngsta sen hon var 4 månader.

A -03, F -05, V -10
  • Lee78
    kixan skrev 2011-06-27 08:41:02 följande:
    saknar alternativet bakåtvänd i bilstol (den efter babyskyddet alltså). så sitter min yngsta sen hon var 4 månader.
    Ok sorry...men det är alt 1 el 2 (beroende på åldern på skyddet) hur som helst...
  • Dr Mupp

Från 0 till 4-8 (olika för olika barn) månader babyskydd. Yngre än 6 år gammalt. Den yngste åkte i ett babyskydd som blev 5 år under den periden han använde det.

Från 4-8 månader till 4,5-5,5 år bakåtvänd bilbarnstol.

Från 4,5-5,5 år har de åkt framåt i bältestol. Eftersom de äldsta bara är 6 resp snart 8 så åker de fortfarande i sina bältesstolar.

Min mamma har nog sett det värsta. En kvinna satt och flaskmtade sin bebis i famnen samtidigt som hon körde bilen i 110 km/h på motorvägen. Min mamma höll på att få en chock och ringde faktiskt polisen.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Hur sitter ditt barn i bilen? (0-1 år)