• Ingrid0

Känner mig som "nöd-barnvakt"..

Hej alla!

Jag har en undring som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag ocih min ex-make skildes för två år sedan. Vi har två barn 5 resp 8 år gamla som vi har gemensam vårdnad om (de bor varannan vecka hos mig resp sin pappa). Min ex-makes nya flickvän och hennes två barn har nu flyttat in hos honom. Barnens pappa reser en del i arbetet och jag har ofta ryckt in och "tagit barnen" när han har behövt åka iväg, eller när han haft (enligt honom) så viktiga möten att han ej kunnat vara hemma med sjukt barn då har jag också tagit hand om dem och stannat hemma. Jag är ju deras mamma och så klart finns jag där för dem!:) Men jag tycker det känns lite märkligt nu, när han har en sambo, att jag ska rycka in när han behöver "barnvakt". Han ska t ex resa bort några dagar i arbetet (detta under "hans" dagar med barnen); då får inte barnen stanna hos sambon och hennes barn, för hon vill inte ha hand om dem alla fyra. Likaså om barnen blir sjuka när de är hos dem och han har "viktigt" möte; då anser han att jag ska stanna hemma från mitt arbete och ta hand om barnen. Självklart har jag och han det yttersta ansvaret för våra egna barn, men hjälps man inte åt i den "nya" familjekonstellationen? Känner bara att om jag hade flyttat ihop med en ny man så hade vi sinsemellan löst dessa situationer; antingen får jag stanna hemma eller min sambo.
    Jag jättegärna höra vad andra tycker och hur andra löst liknande situationer!

Ingrid:)

• Svar på tråden Känner mig som "nöd-barnvakt"..
  • norgesessan

Är inte separerat, men jag tycker du kräver för mycket. Hon ska inte behöva ta något ansvar för dina barn om hon inte vill.
    Du och exet får dela på vabbandet och sånt som  om ni hade varit ihopa.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Aprikos

Jag tycke rinte heller att hon automatiskt ska ta hand om hans barn. är du inte nöjd med situationen tycker jag att du ska säga åt din ex-man att han får vabba själv under sina dagar.

• Ingrid0

Jag kräver absolut ingenting; det var som sagt bara en undring. Jag förmodar att det då också är okej att nya sambon hämtar sitt eget barn på fritids medans vårt barn får gå hem själv en halvtimme efteråt?

• norgesessan

Ingrid, i princip, ja. Men jag tror inte att det är många som hade gjort så.
    Men man ska inte ens reagera negativt om hon hade gjort så. Hon har absolut inget ansvar alls för dina barn.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Lilith Dark

Fast jag kan ju tycka att om man väljer att flytta ihop med någon som har barn, så får man ju räkna med att man får ta ett visst ansvar för dem, man är ju en familj. Skulle jag träffa en kille med barn skulle det vara självklart för mig att ta hand om dem om de var sjuka, istället för att de ska behöva åka till sin mamma, hon kanske också har saker planerat eftersom det är hennes barnlediga tid.

LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • Ramborg
    Ingrid0 skrev 2011-06-27 15:38:07 följande:
    Jag kräver absolut ingenting; det var som sagt bara en undring. Jag förmodar att det då också är okej att nya sambon hämtar sitt eget barn på fritids medans vårt barn får gå hem själv en halvtimme efteråt?
    Det verkat ganska... märkligt, tycker jag. Märkligare än att hon inte vill vabba eller ha alla fyra barnen samtidigt när pappan är bortrest.
    Google Is Your Friend
  • Ingrid0

Jo Lilith, det är ju lite så jag tänker också... Och Långstrumpan; jag har talat med honom om det, men vad han gjorde då var att sätta sjuka barnet i bilen och ta en tretimmars bilfärd till sitt möte...

• Markisa

Kan du, ts, räkna med att din exmake ställer upp för dig när du behöver resa bort under dina barnveckor? Om ja, så kan du hjälpa honom. Annars tycker jag att han prioriterar fel. När det är hans veckor får han lägga allt annat åt sidan.

• ViVäntarLois

Jag har bara erfarenhet av det motsatta, dvs. barn som lämnas hos sin bonusmamma istället för biomamman när pappan reser bort. Det är inte heller så uppskattat...

Även om bonusmamman är jättesnäll så kan jag förstå om hon tycker att eget ansvar för fyra barn är alldeles för mycket. Hon har ju två egna som hon får ta ansvar för, precis som att du och ditt ex får lösa vardagen för era barn.

Om du sen inte vill vara barnvakt på din sambos veckor så får du väl prata med honom. Slutresultatet kanske då blir att han övertalar sin nya sambo om att hon ändå tar barnen, men det får ju vara upp till dem och inget du kan kräva. Barnen skulle säkert uppskatta om även pappa började vabba, men jag har ju ingen aning om hur hans arbetssituation ser ut.

Om jag hade varit du så hade jag njutit av att få ha barnen lite extra även på pappans veckor men självklart ska det funka för alla :)

• Ingrid0
    Markisa skrev 2011-06-27 15:51:48 följande:
    Kan du, ts, räkna med att din exmake ställer upp för dig när du behöver resa bort under dina barnveckor? Om ja, så kan du hjälpa honom. Annars tycker jag att han prioriterar fel. När det är hans veckor får han lägga allt annat åt sidan.
    Ehh...nä absolut inte! Tyvärr:(
    ViVäntarLois skrev 2011-06-27 15:52:32 följande:
    Jag har bara erfarenhet av det motsatta, dvs. barn som lämnas hos sin bonusmamma istället för biomamman när pappan reser bort. Det är inte heller så uppskattat...

Även om bonusmamman är jättesnäll så kan jag förstå om hon tycker att eget ansvar för fyra barn är alldeles för mycket. Hon har ju två egna som hon får ta ansvar för, precis som att du och ditt ex får lösa vardagen för era barn.

Om du sen inte vill vara barnvakt på din sambos veckor så får du väl prata med honom. Slutresultatet kanske då blir att han övertalar sin nya sambo om att hon ändå tar barnen, men det får ju vara upp till dem och inget du kan kräva. Barnen skulle säkert uppskatta om även pappa började vabba, men jag har ju ingen aning om hur hans arbetssituation ser ut.

Om jag hade varit du så hade jag njutit av att få ha barnen lite extra även på pappans veckor men självklart ska det funka för alla :)
    Skulle gärna haft barnen hela tiden:):)
Svar på tråden Känner mig som "nöd-barnvakt"..