• Anonym (huslängtan)

Hjälp mig, hur mycket har ni i bolån & hur mycket betalar ni i månaden?

Jag och sambon funderar på att köpa hus.. Men - då jag pratade med en kompis så undrar jag hur man ska ha råd? Stämmer det att man ska räkna med att betala av en tusenlapp per hundratusen? Om vi lånar 500,000 så ska vi betala ca 5000 i månaden i amortering/ränta och om vi lånar en miljon så ska vi alltså betala 10.000 i månaden? Stämmer detta???

Berätta gärna vad du/ni har i bolån och hur mycket ni betalar i ränta och amortering varje månad.. För om det är som exemplet ovan så kommer vi ju aldrig ha råd med hus..

• Svar på tråden Hjälp mig, hur mycket har ni i bolån & hur mycket betalar ni i månaden?
  • Lena

Vi har 1.9 miljoner i lån och betalar 5-10000 kr per månad.

10% är nog bra att räkna på på det man amorterar men man amorterar inte på hela sitt bolån. På det man inte amorterar är 1% bättre.

• Anonym (EVA)

Vi har lån på ca 1.3milj. Vi betalar ca 3-4.000kr/mån. Vi amorterar inte.

• Anonym (m.m)

Vi har lån på 420 000 kr, ej topplån. Armorterar ej.
    Har hela lånet bundit till 3,99 % ränta.
    Vi betalar ca 1300 kr/månad för räntan.

Sen vad ni behöver betala beror ju helt på hur hög räntan är, om ni binder/rörlig, om ni har topplån eller inte. Om ni måste amortera eller ej osv. Massa faktorer som påverkar, så generellt kan man inte säga 500 000 lån = 5000 kr/månad.

• Anonym (huslängtan)

Har läst att flera inte amorterar.. varför gör man inte det? Vill man inte betala av på lånet? Hjälp mig, jag har noll koll =)

• Anonym (EVA)
    Anonym (huslängtan) skrev 2011-06-27 18:22:51 följande:

Har läst att flera inte amorterar.. varför gör man inte det? Vill man inte betala av på lånet? Hjälp mig, jag har noll koll =)

Jag studerar och känner inte att jag har råd just nu. Då jag är färdig med studierna är dock planen att börja amortera igen.
  • Anonym (litet hus)

har 720 000 och betalar 4700 på lån/amortering (amorterar 2600) Har en bunden ränta 2.98% på bottenlånet 540000 och dryga 5% på topplån och ett annat "taklån"

Sen ska det ju betalas vatten/sopor, el/ved/olja

Jag väljer att amortera för att spara dom där 2600 kan jag inte.. jag kan inte låta bli att nalla av dom :) Höjde min amortering med en 1000 lapp när räntan var så låg mot ett löfte att jag kan få sluta med den om det blir för mycket när räntorna stiger igen.
    Och så ser jag det som ett långsiktigt sparande att när jag blir pensionär så är lånen klara (förmodligen tidigare) och då betalar jag el vatten o sopor BARA

Sen ser jag lån/amortering som en hyra... och skulle jag bott kvar där jag bodde förut så hade jag haft en hyra på 5500.. och då tycker jag att jag kan punga ut med det nu med.

• Anonym (m.m)
    Anonym (huslängtan) skrev 2011-06-27 18:22:51 följande:

Vi är inte tvungna att amortera, eftersom bara har ca 50 % lån på huset.
    Men vi själva känner att i nuläget lägger vi hellre de pengarna på renovering, amortera kan vi göra när jag också börjar jobba och inte går på lägsta föräldrapenning.
    Köpte huset i augusti förra året kan tilläggas.
  • ElizaDay

Vi har löst vårt topplån och har skuld på 411.000 betalar ca 1300 i ränta och mellan 500- 700 kr på lånet/ månad

• Anonym (m.m)
    Anonym (m.m) skrev 2011-06-27 18:28:54 följande:
    Vi är inte tvungna att amortera, eftersom bara har ca 50 % lån på huset.
    Men vi själva känner att i nuläget lägger vi hellre de pengarna på renovering, amortera kan vi göra när jag också börjar jobba och inte går på lägsta föräldrapenning.
    Köpte huset i augusti förra året kan tilläggas.
    Sen amorterar vi av 100 000 kr på lånet, så är det inte många 100-lappar som försvinner att betala per månad.
Svar på tråden Hjälp mig, hur mycket har ni i bolån & hur mycket betalar ni i månaden?