• Anonym

lånelöfte - två vuxna - en lön och en csn

vad har ni som är ett par utan barn där ena jobbar å tjänar 12000:- (8000kr efter skatt) och den andre studerar (2 år kvar, förskollärare = kommer lätt få jobb!) med fullt csn (8140kr in).

vad har ni kunnat få låna av banken. vi har en nästan en miljon att lägga osm handpenning... tittar på hus för ca 2,5 mille... dvs skulle behöva låna drygt/ca 1,5 mille... någon som fått igenom det under likande förhållanden? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 18:22
    lön på 10000 eller 12000 efter skatt då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 08:46
    vad har ni med bara en lön (+ ev en csn) fått i lån?

• Svar på tråden lånelöfte - två vuxna - en lön och en csn
  • Jesper f

Jag kan direkt säga att det kommer ni aldrig att få igenom. Tyvärr. Den som jobbar måste upp i minst det dubbla, innan banken börjar bli intresserad. CSN räknar dom mig veteligen inte ens in i överhuvudtaget.

• Anonym (Hustru)

CSN brukar inte räknas som inkomst. 8.000kr efter skatt är väldigt svårt att försörja tre personer på. Positivt är dock att ni har så mycket kontantinsats.

Vi hade svårt att få lån då jag "bara" tjänade 20.000kr (före skatt!) och min man "bara" tjänade 25.000kr (före skatt!). Vi ville låna ca 1miljon och hade ca 70.000kr att slänga in  (och det var innan kravet på 10-15% handpenning kom). Vi var nära att vända oss till Bluestep, men så långt behövde det inte gå. Det kanske kan vara ett alternativ för er annars, Bluestep? 

• Anonym

Helt vansinnigt att låna pengar på de premisserna, jag är ledsen, kan inte tänka mig att någon kommer att låta er göra det. För er egen skull så hoppas jag inte det iaf!

Varför tjänar den som jobbar så lite?? Jobbar du/partnern inte heltid?

• Anonym (Hustru)
    Anonym (Hustru) skrev 2011-06-27 18:25:12 följande:
    CSN brukar inte räknas som inkomst. 8.000kr efter skatt är väldigt svårt att försörja tre personer på. Positivt är dock att ni har så mycket kontantinsats.

Vi hade svårt att få lån då jag "bara" tjänade 20.000kr (före skatt!) och min man "bara" tjänade 25.000kr (före skatt!). Vi ville låna ca 1miljon och hade ca 70.000kr att slänga in  (och det var innan kravet på 10-15% handpenning kom). Vi var nära att vända oss till Bluestep, men så långt behövde det inte gå. Det kanske kan vara ett alternativ för er annars, Bluestep? 
    Hoppla! Läste visst fel, ni är ju inte alls tre - utan två. Men jag tror ändå det blir väldigt svårt.
  • Anonym

kanske är lättare om han står ensam på lånen till att börja med då de räknar av x antal tusen per person.
    Borde inte vara några problem när ni har så mycket pengar till handpenning.

Jag vet en (då en ensam person) som tjänar ca 10 000kr efter skatt och fick låna 100% av lånet + handpenningen (fast men egemtligen inte får det jag vet..) och har lånelöfte på 1 miljon och blev erbjudenmer och att höja lånet genom att bara ringa ett tele samtal, så omöjligt är det inte. Kanske ska tillägga att den inte hade några andra lån. Så med eran handpenning ser jag det som fullt genomförbart

är det någon bank som säger nej så kolla runt med olika banker och säg att ni kan tänka er flytta över konton mm om ni får lån (om ni nu kan tänka er att göra det)

Lycka till!

• Anonym (student)

Vi fick lån då bägge var helt utan inkomst. Jag hade inte börjat studera än och sambon var precis klar och visste ju att hon skulle få jobb men hade inget skrivet.
    Så klart att det går, det hänger ju antagligen på om ni kanske har en förälder eller så som kan stå som garant för lånet? 
    Vi hade mindre i handpenning än er (700) och köpte för 2,1 

De som säger att det är vansinne har fan ingen koll. Kan man casha 1milj så finns det ingen anledning att inte köpa hus. Vi bor lika billigt i ett hus på 165kvm som vi skulle göra i en trea.
    Allt handlar om förutsättningar och driftkostnader, är man någorlunda räknekunnig så bör det inte vara några problem att räkna ihop en budget med ett antal olika scenarion i förväg och överväga om man klarar det eller inte.

Jag räknade lågt på sambons lön och med räntor upp till 8%+ Jag räknade heller inte med min inkomst under sommaren som är att räkna som helt ok (75000 före skatt) jag fick ihop det utan problem vi har oftast mycket pengar kvar efter allt är betalt. Hon tjänar dock lite mer än den som arbetar hos er (21000 före skatt) men ingen direkt hög lön. 

Det finns ju givetvis ingen anledning för ett att amortera om ni lägger en milj kontant det kan ni göra senare ni har ju redan klarat av 30-40års amortering i förväg. Ni kan ju även spara 100tkr som buffert under era två år så ni vet att ni klarar oförutsedda utgifter. För ni får ju räkna med 6-7tkr i månaden i ränta om ni lånar nu antar jag. Vi betalar ca4tkr.

• Vemdär

Jag hade väntat tills jag och min partner hade bättre inkomst. Varför försätta sig i onödiga kostnader med den inkomsten? Csn räknas inte som inkomst, vad jag vet.

Vänta lite :) Varför så bråttom?

• Anonym

kan tillägga att vi inte har några lån samt sparkonto på en bra slant (+ handpenningen)

är mest nyfiken om vi springer på det perfekta huset (det vi söker säljs inte i massor, ett visst område) tills dess bor  vi lugnt kvar i vår billiga lägenhet..
    om ett år är lönen upp i 18-19000kr... dålig ingångslön bara (lärlingslön)

tack att inte alla målar allt svart!!! tänker att just den bra handpenningen väger upp :) stolt över den. hihi

• Jon the papa

Kan ju inflika att det är ren idioti att låna för att köpa hus nu. Har ni ingen kolla överhuvetaget på att vi är i en stor bostadsbubbla som precis spruckit och hur den ekonomiska situationen ser ut i världen. Om du tittar så ser du att alla bostadspriser i hela sverige just nu håller på att dala. Inget som mäklare pratar om överhuvetaget, men man ser i deras ögon.

cornucopia.cornubot.se/2011/06/lite-bostadsbubbelanekdoter.html

bobubbla.blogspot.com/

Läs och tänk lite. Så slipper ni bli bolånetorskar.

Väntar ni med köpa hus i en 5-10 år till så kan ni säkert köpa samma hus för 1.3-1,5 mille, istället för att ha en skuld på 1.5 mille. Väldigt grova drag och teoretiskt. Men bostadsmarknaden kommer att dala. Annars Hade inte mäklare fuskat så hiskerligt med objekt som de tar bort istället för att sänka priset på för att lägga in samma objekt till ett lägre pris. Vips så har man trollat lite och säger att det inte alls är en bostadsbubbla och priser går inte ner. Utan kan bara gå upp upp upp.

• Studentpappa
    Jon the papa skrev 2011-06-28 01:09:13 följande:
    Kan ju inflika att det är ren idioti att låna för att köpa hus nu. Har ni ingen kolla överhuvetaget på att vi är i en stor bostadsbubbla som precis spruckit och hur den ekonomiska situationen ser ut i världen. Om du tittar så ser du att alla bostadspriser i hela sverige just nu håller på att dala. Inget som mäklare pratar om överhuvetaget, men man ser i deras ögon.

cornucopia.cornubot.se/2011/06/lite-bostadsbu...

bobubbla.blogspot.com/

Läs och tänk lite. Så slipper ni bli bolånetorskar.

Väntar ni med köpa hus i en 5-10 år till så kan ni säkert köpa samma hus för 1.3-1,5 mille, istället för att ha en skuld på 1.5 mille. Väldigt grova drag och teoretiskt. Men bostadsmarknaden kommer att dala. Annars Hade inte mäklare fuskat så hiskerligt med objekt som de tar bort istället för att sänka priset på för att lägga in samma objekt till ett lägre pris. Vips så har man trollat lite och säger att det inte alls är en bostadsbubbla och priser går inte ner. Utan kan bara gå upp upp upp.
    Hur blir man bolånetorsk med 1.5milj i lån? Så länge man letar hus i områden där husen är billigare än att bygga nya har jag svårt att se prisfall som du snackar om. Ska vara om super mario vinner valet 2014 så kanske vi blir nästa Grekland. (läs Juholt)

Sen att du hävdar dig kunna sia 5-10år i framtiden är ju bara skrattretande. Samma domedagssnack har väl funnits från olika profeter i en 10 år nu på nätet, filmerna ändrar väl bara årtal när bubblan aldrig spricker... 
    Bostadsbubblan 2011, 2010, 2009, 2008....
    Visst priserna i storstäderna blir lägre och lägre men där är husen mycket dyrare än nyproduktion, att vänta i 10 år känns ju som ett rimligt alternativ. Det är ju inte särskilt förvånande att priserna sjunker i takt med att räntan ökar och kraven för att låna stiger. 

För mig som sitter i ett hus får marknaden gå hur den vill de närmsta 10-20 åren det är inte så att jag planerar att flytta ändå. Vi köpte för 1.5 år sedan när räntan var som lägst och marknaden som hetast, priset hamnade ändå 1,2 miljoner under vad det skulle kostat att bygga samma hus idag, det är som sagt skillnad på storstad och småstad. 
Svar på tråden lånelöfte - två vuxna - en lön och en csn