Jon the papa skrev 2011-06-28 01:09:13 följande:
Kan ju inflika att det är ren idioti att låna för att köpa hus nu. Har ni ingen kolla överhuvetaget på att vi är i en stor bostadsbubbla som precis spruckit och hur den ekonomiska situationen ser ut i världen. Om du tittar så ser du att alla bostadspriser i hela sverige just nu håller på att dala. Inget som mäklare pratar om överhuvetaget, men man ser i deras ögon.
cornucopia.cornubot.se/2011/06/lite-bostadsbu...
bobubbla.blogspot.com/
Läs och tänk lite. Så slipper ni bli bolånetorskar.
Väntar ni med köpa hus i en 5-10 år till så kan ni säkert köpa samma hus för 1.3-1,5 mille, istället för att ha en skuld på 1.5 mille. Väldigt grova drag och teoretiskt. Men bostadsmarknaden kommer att dala. Annars Hade inte mäklare fuskat så hiskerligt med objekt som de tar bort istället för att sänka priset på för att lägga in samma objekt till ett lägre pris. Vips så har man trollat lite och säger att det inte alls är en bostadsbubbla och priser går inte ner. Utan kan bara gå upp upp upp.
Hur blir man bolånetorsk med 1.5milj i lån? Så länge man letar hus i områden där husen är billigare än att bygga nya har jag svårt att se prisfall som du snackar om. Ska vara om super mario vinner valet 2014 så kanske vi blir nästa Grekland. (läs Juholt)
Sen att du hävdar dig kunna sia 5-10år i framtiden är ju bara skrattretande. Samma domedagssnack har väl funnits från olika profeter i en 10 år nu på nätet, filmerna ändrar väl bara årtal när bubblan aldrig spricker...
Bostadsbubblan 2011, 2010, 2009, 2008....
Visst priserna i storstäderna blir lägre och lägre men där är husen mycket dyrare än nyproduktion, att vänta i 10 år känns ju som ett rimligt alternativ. Det är ju inte särskilt förvånande att priserna sjunker i takt med att räntan ökar och kraven för att låna stiger.
För mig som sitter i ett hus får marknaden gå hur den vill de närmsta 10-20 åren det är inte så att jag planerar att flytta ändå. Vi köpte för 1.5 år sedan när räntan var som lägst och marknaden som hetast, priset hamnade ändå 1,2 miljoner under vad det skulle kostat att bygga samma hus idag, det är som sagt skillnad på storstad och småstad.