• Anonym

Angående slut med mini-piller?!

Hej jag slutade med mina mini-pe den 17juni och innan de hade ajg haft piller mens som började den 14juni sen slutade jag inte blöda förens den 23.

Kan jag ha blödigt så länge på grund av att kroppen reagerade på att ajg ahde slutat med mina piller?

Hur ska jag kunna räkna ut när jag ska ha ägglossning?
    KIllen och jag vill jätte gärna snart bli gravida:).

Hur ofta ska man ha sex runt Äl för att de ska ta sig?
    Lever ägget bara i 24 tim?

Hur mycket kan övervikt påvärka att de blir lite svårare att bli gravid?

Tack i för hand för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 13:10
    Hjälp finderar så mycket på dom här frågorna så jag blir tokig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-29 07:54
    Skulle vara jätte tacksam för att få svar!

• Svar på tråden Angående slut med mini-piller?!
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Kroppen kan ha en liten omställningsperiod efter att du slutat med minipiller. Det kan vara just därför som du fick en lite längre blödning än normalt.

För att kunna räkna ut när du har ägglossning så behöver du ha återfått regelbunden mens. När du vet hur ofta du har mens så kan du räkna ut när du har din ägglossning. Den kommer vanligtvis 14 dagar innan din nästa mens. Har du oregelbunden mens kan du därför inte räkna ut när ägglossningen är.

Ägget lever bara i 24 timmar.

Det säkraste sättet för att blir gravida är att ha samlag minst var tredje dag hela månaden igenom. Då missar ni inte ägglossningen oavsett när den infaller. Spermier lever i 3-6 dygn.

Övervikt kan ibland vara den enda orsaken till att man inte blir gravid. Försök därför att gå ner i vikt om ni försöker bli med barn. Regelbunden motion, minst 30 min promenad per dag och att undvika socker och skräpmat är bra metoder inte bara för att gå ner i vikt utan även för att hjälpa igång ägglossningen.

Mvh Jenny

Svar på tråden Angående slut med mini-piller?!