• Karin09

Ont i/på tungan och små prickar som svider som flyttar runt på den. Någon som känner igen?

Jag har fått superont i tungan. Känns som man bränt den och sma after längst fram och på sidorna. I tillägg ont i halsen och är röd i halsen. Nu har det varat snart 2 veckor!! Misstänker något virus, kanske herpes?? Men är det någon som känner igen detta? Hur länge varar det?? Börjar bli så irriterad av att nästan inte kunna prata eller äta utan att ha ont. Har inga andra symptom alltså.

• Svar på tråden Ont i/på tungan och små prickar som svider som flyttar runt på den. Någon som känner igen?
  • Jesper f

Det är fömrodligen samma som jag brukar få när jag blir förkyld. Det är en variant av blåsor som är "kusiner" till Afte. Kan trösta dig med att dom är inte farliga, så du behöver inte medecinera mot dom. Men det är också problemet, det finns inget bra mot dom, förutom sedvanliga Alvedon/Ipren behandlingen. Och dom svider och gör ont när man dricker/äter, eller bara om tungan råkar komma åt gommen. I värsta fall kan man få dom där också... Munskölj, bakteriedödande ( Corsodyl ) är det bästa för att det inte ska bli fler. I övrigt, är det tyvärr bara avvakta =(

• Karin09

Tack før svar... de ær dær fortfarande... nærmar sig två veckor nu...

• Jesper f

Jag har bara i några dagar, sen vänder det. Nånstans runt 1 vecka, 10 dagar. Men jag har läst om dom som har upp till 3 veckor, och inte ens det är att betrakta som direkt ovanligt...

Svar på tråden Ont i/på tungan och små prickar som svider som flyttar runt på den. Någon som känner igen?