• Alvi

Om planen är att man ska bo i Sverige "för all framtid" - varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?

Nu VET jag såklart inte om alla barn man hör talas om eller ser i nyfödda i tidningen eller så, har planer på att bo i Sverige föralltid, men OM det är så, varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?

Även om till exempel Mohammed klättrar högre och högre på svenska namnlistor, så ÄR det inte ett svenskt namn och jag tänker att det ger nackdelar, typ i arbetslivet, typ i hur det ska stavas, osv...

Hur tänker ni som ger era barn "utländska" namn? (Och nu menar jag inte typ Haley eller Quentin, utan just Mohammed eller Amayo eller Basimah eller så....)

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 11:33
    Jag lägger ner, jag verkar inte få fram hur jag menar. Tack för ert engagemang och tack till er som INTE har gjort er lustiga över tråden eller kommit med sarkasmer utan faktiskt på allvar har velat resonera med mig.

Jag är fullt kapabel till att ändra mig om jag bara kan förstå, men inte många sådana inlägg har kommmit. Tyvärr.
  • Svar på tråden Om planen är att man ska bo i Sverige "för all framtid" - varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?
  • SilverEmma

Man vill kanske bevara något från sin egen kultur?

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Kanskedinsyrra

kanske ger de dem de namnen för att det är familjenamn i deras kultur/ religion eller samma anledning som alla andra: för att dom gillar namnet å vill ge sitt barn ett fint namn.

Jag tycker det är du som är inskränkt och inte kan låta folk få välja namn som dom vill. Ledsen men så tycker jag.
    Dessutom så tror jag att när våra barn är i arbetsför ålder så är det inte några problem att heta Ali, om inte folk fortsätter tycka som du...

• Alvi
    SilverEmma skrev 2011-06-27 20:29:40 följande:
    Man vill kanske bevara något från sin egen kultur?
    Ja, det kan jag absolut förstå, men jag tror att det kan hindra en människa att döpa den till ... tja, något icke-svenskt. Eller låter jag totalt rasistisk nu...?
  • Nyfiken gul

kanske för att man vill följa traditioner?

Det finns många nackdelar med att ge sitt barn ett typiskt svenskt namn också. Just med tanke på att barnet kanske inte väljer att bo kvar i landet...

Att heta Agneta, Siri, Jens eller liknande som svensk funkar ju.. men hur blir det då utomlands?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Moflo

Barnen kanske inte blir kvar i Sverige för all framtid?!

• Alvi
    Kanskedinsyrra skrev 2011-06-27 20:30:01 följande:.
    Dessutom så tror jag att när våra barn är i arbetsför ålder så är det inte några problem att heta Ali, om inte folk fortsätter tycka som du...
    Ja, så har jag också tänkt.... men faktum kvarstår ju att många stavningar är svåra... Vi har ett efternamn på 4 bokstäver som 98 % av gångerna uttalas fel, förstå hur mycket frustrationer det måste bli om det är ett helt okänt namn man ska försöka uttala eller stava till.
  • SilverEmma
    Alvi skrev 2011-06-27 20:30:33 följande:
    Ja, det kan jag absolut förstå, men jag tror att det kan hindra en människa att döpa den till ... tja, något icke-svenskt. Eller låter jag totalt rasistisk nu...?
    Tja...jag anser ju att det är den inställningen som måste ändras, att det ska vara negativt med ett utländskt namn. En "Mohammed" borde ha lika stor chans som en "Sven" att få ett jobb.
  • Alvi
    Nyfiken gul skrev 2011-06-27 20:31:15 följande:
    kanske för att man vill följa traditioner?

Det finns många nackdelar med att ge sitt barn ett typiskt svenskt namn också. Just med tanke på att barnet kanske inte väljer att bo kvar i landet...

Att heta Agneta, Siri, Jens eller liknande som svensk funkar ju.. men hur blir det då utomlands?
    Alltså, där har jag faktiskt tänkt helt tvärtom när det gäller mina egna barn - jag ser det som något "charmigt" att ha ett namn som INTE är internationellt gångbart. Lite puckat och elakt av mig kanske, men jag ser det som något fint.
  • Alvi
    SilverEmma skrev 2011-06-27 20:32:18 följande:
    Tja...jag anser ju att det är den inställningen som måste ändras, att det ska vara negativt med ett utländskt namn. En "Mohammed" borde ha lika stor chans som en "Sven" att få ett jobb.
    Klart det är så! Men ÄR det så då? Eller kommer det iallafall BLI så?
  • SilverEmma
    Alvi skrev 2011-06-27 20:33:23 följande:
    Klart det är så! Men ÄR det så då? Eller kommer det iallafall BLI så?
    Jag HOPPAS att det kommer bli så.
Svar på tråden Om planen är att man ska bo i Sverige "för all framtid" - varför ger man inte sitt barn ett svenskt namn?