• Lilla Bettan

Ni som samsover...sover ni på golvet???

Jag har fullkomligt älskat att sova ihop med min lilla grabb (som nu är 6 mån) och få vakna med en liten hand i ansiktet eller hans näsa mot min!!! Men för 3 veckor sedan så började han krypa/åla sig fram och trillade ner från sängen (när jag sov) med huvudet före fastän jag byggt en mur med täcken och kuddar runt honom. Sedan dess vågar jag inte ha honom i sängen när jag sover...saknar det jättemycket!!! Tycker att det är så tråkigt på nätterna när han ammat att lyfta över den lilla sömniga kroppen + att det är så smidigt att fort slänga fram tutten när han börjar att röra på sig så han inte hinner vakna som han gör nu varje gång han ska äta!!!

Vet att det är flera här på FL som inte ens skaffat nån spjälsäng...men då undrar jag hur ni gjort när era bebbar börjat krypa eller på annat sätt ta sig ur sängen själva!!! Ligger ni på madrasser direkt på golvet (vilket vi funderar på) eller hur har ni gjort???

Tänkte att han får sova mellan oss sen när vi lärt honom gå ner med fötterna först om vi inte tar bort sänggaveln innan dess!!!

Kramar

• Svar på tråden Ni som samsover...sover ni på golvet???
  • Teskedsmamman

Vi puttade in dubbelsängen till väggen och så sov han innanför oss så han var tvungen att klättra över 2 personer för att komma till kanten. Dock måste man ju ha en hög fotkant, eller så ställer man spjälsängen där.

• Lilla Bettan

ja det verkar ju som att de flesta har förberett sig innan det sker en olycka . Tyvärr så kan vi inte ställa sängen mot väggen eftersom det är element i vägen annars hade det varit en enkel lösning!!! Vi får ta oss i kragen och byta rum helt enkelt...fast jag tror nog mer på att sänka sängen för risken finns ju kvar nere vid fotändan!!!
    Eller varför inte göra både och så är risken för fall så liten som möjligt och om han ändå klättrar ur så blir fallet inte så farligt!

ELLER så köper jag skyddsutrustning till honom som han får sova i så han aldrig mer kan göra sig illa för usch vad det låter illa när det lilla huvudet slår i golvet och spjälorna i sängen när han håller på att lära sig krypa!!!

Kram på er alla!!!

• cookiemonster

Lilla Bettan: kan du inte försöka vända på sängen så att den inte står mot elementet?
    Vad är det för skyddsutrustning?

• mia mamma

Känner igen mig. När oliver var fyra månader rullade han ner från vår säng. En gång var det jag som låg där och en gång min sambo. Så stackare trillade ner två gånger.
    Efter detta har vi haft enmassa kuddar som skyddat fallet men som tur är har det inte hänt nån mer gång.
    Nu är Oliver snart 2 år och sover i egen säng men kommer alltid intassande till oss vid fem-tiden på morgonen. Nu tillräkligt stor att både ta sig upp och ner från sängen själv.

• Lilla Bettan

cookiemonster: vi har inbyggda garderober i väggen så då blockerar vi dem!!!
    Tänkte mig hockeymålvaktsutrustning i bebisstorlek som han kunde ha tills han kan gå och sitta ordentligt

• Majsan70

Vi ställde spjälsängen på ena sidan o hade kuddar o annat på golvet på andra sidan, så hon inte skulle slå sig när hon trillade ur.

Nu är hon snart 2,5 år och nu behöver vi inget sånt eftersom hon håller sig i sängen alldeles själv.

• Chewie

Devin är 9 månader och väldigt rörlig men jag vaknar så fort han är på väg ifrån mig, så än så länge har det inte skett något olycka iaf! Han ligger mellan oss i sängen men sambon försvinner vid 5..

• Nuk

Nu när jag snart har två bebbar hos mig i sängen så tänker jag sätta i skivor så att det liksom blir en liten kant på var sida sängen. Svårt att förklara, men det kommer iallafall göra så att det inte går att rulla ur.

• någonspappa

Så mycket jobb för att få lite nattsömn, det är inte lustigt att vissa mammor och pappor klagar på att dom inte får sova.
    Pappa till spjälsängs bebis...

• Pallas

någonspappa: Öh, va? Nu hängde jag inte alls med. Jag sover mer än de flesta av mina väninnor som har sina barn i spjälsängar och lär dem somna själva osv. Jag behöver aldrig lyssna på skrik och hur underbart är det inte att bli väckt med en liten hand på sin kind och ett strålande leende rakt i fejan på morgonen?

• Lilla Bettan

Fattar inte heller vad du menar...jag gnäller inte för att jag får för lite sömn. Jag sover bättre och det gör sonen oxå när han sover i våran säng, det var därför jag startade tråden, för att få reda på hur andra mammor gör när deras barn blivit rörliga men fortfarande vill samsova!!!
    Nu när sonen ska sövas på eftermiddag och kväll så måste vi stå hängandes över spjälsången och buffa honom i rumpan och det kan ta tiiid för han vill ju komma upp och gosa med oss!!!

• cookiemonster

någonspappa:
    va? Nu har du missförstått alltihop. Det är väl ingen som sover dåligt här!

• lollsan

Jag har lagt madrasser på golvet.....i lillans rum. Fungerar bra som goshöra på dagen och läshörna för äldre barn på kvällen.

Jg ammar fortfarande och behöver inte vara rädd för att hon ska ramla ur om jag somnar. Jag tycker att denna lösningen fungerar bra.

Kram

• Jozan

Jag tror det finns ett sant dar skydd man kan kopa och satta fast pa sidan av sangen som skyddar fran liknande olyckor... kanske vore nagot?

Svar på tråden Ni som samsover...sover ni på golvet???