Lata kocken Johanna:
Jag menade inte att leverpastejen är behandlad för att får bort retinolet, utan snarare som du säger, dvs att den blir utspädd. Jag uttryckte mig nog lite otydligt...
Jo vi måste skrivit inläggen ungefär samtidigt, lustigt.
Det kan va lite förvirrande vad man får äta och inte. Många lyssnar säkert på släktingar och kompisar m.m som kanske inte läst på ordentligt. En kompis till mig påstår att hennes BM sa att ett glas vin då och då är bara bra för barnet! Min BM gav mig en tjock broschyr där det framgår att man ABSOLUT inte ska dricka en droppe.
Det bästa är att kolla på livsmedelsverkets hemsida. Egentligen är det ganska enkelt, man ska akta sig för Listeria, Toxoplasma (som bägge dör vid upphettning till 70 grader, toxoplasma dör även vid frysning) och miljögifter.
Sen vill jag tillägga att i slutändan handlar det bara om risker. I de allra flesta fallen händer ingenting om man äter rått kött, men har man otur så kan det vara smittat. Med miljögifter så är det dock så att de lagras i kroppen (finns i insjöfisk framför allt, men hur ofta äter man det?). Var och en avgör ju själv om man vill ta risken eller inte. Det är bara du som får leva med ev. oro och dåligt samvete.
Varma mackor e bra. Gjorde nyligen några med salami.. mmm