• Demona

Får jag äta...

Här följer några saker jag inte förstår om det är ok att äta. Vet du nåt om något?

*Majonäs (eftersom det innehåller äggula)
    *Rödbetssallad (eftersom det innehåller äggula)
    *Port Salut (det står ju aldrig om ostarna är pastöriserade)
    *Inlagd sill
    *Prickig korv
    *Glass

och varför är det ok att äta leverpastej men inte lever?

• Svar på tråden Får jag äta...
  • Sanna K

Jag bryde mig inte om något av det där när jag var gravid, det ända jag inte åt var insjö fisk.

Bägge mina barn blev bra

• Mlen

Ät det du känner för...Tror mycket är myt, Men du kan ju ´
    Hålla dej ifråm Råa saker. Typ inlagd sill,lax,räkor osv
    Men ja äter då som vanligt jag

• Leontine

Inlagd sill får man äta. Ingenting kan överleva i ättickslagen. Äter sill var dag.
    O råa räkor, var får man tag på det??? Räkor kokas så fort man får upp de på båt. Råa räkor e gråa o bleka o blir som kräftor röda när man kokar de. Lax e jag osäker på. Men de säger att nedfryst o hemgravad ska gå bra. Men det är jag för lat för så det väntar jag med.

• Mlen

Enligt min BM så ska man passa sej för kall mat..Men det är väl olika från olika människor..Man kan äta allt tycker jag, Men laxen är ju rå än om du gravar den,
    Massa bakterier må ja då säga..Men men som sakt upp till var och en!
    Sen Rödbetssallad kan du ju göra själv Rödbetor,Grädde,Äpple mycket gott :)

• lata kocken Johanna

*Majonäs (eftersom det innehåller äggula)
    *Rödbetssallad (eftersom det innehåller äggula)

Ägg är helt OK - både råa och lösa häruppe i norden - efterom äggen är salmonellakontrollerade, Det finns INGA restriktioner för gravida ang ägg!!!!! (jäkla gravidtidningar som ljuger!!!!)

*Port Salut (det står ju aldrig om ostarna är pastöriserade)

Står det inte att de är OOOOOOpastöriserade så är de pastöriserade!!

*Inlagd sill
    *Prickig korv

helt OK - har du inte läst på slv?

*Glass

klart att du får äta det!

och varför är det ok att äta leverpastej men inte lever?

lever innehåller 30-100ggr mer Retinol (rent A-vitamin) än leverpastej per _portion_
    och retinol i för stor mängd kan ge fosterskador

Mlen

din BM har en hel del fel - ska se om jag kan rätta till det...

hemgravad fisk (av rätt sorter) är helt OK - men inte den vaccade eftersom Listeria Monocytogenes kan växa till i både kylskåpstemp och luftfattiga miljöer
    rå fisk (av rätt sorter) är helt OK - den hinner bli oätlig innan L. M. har nunnit föröka sig till skadliga nivåer

räkor äter man inte råa - och det är bara råa skaldjur som ska undvikas = ostron

kall mat är inte farligare för dej än för icke gravida! det som kan hända är att du får matgörgiftning - och det är INTE farligt för bebisen

• Pralin M

Ok, här är vad jag läst ang. dina frågor:

Majonnäs - helt ok. Råa ägg är inte skadligt för barnet utan i så fall för mamman. På livsmedelsverkets hemsida står ingenting om att man ska undvika rå äggula. Däremot kanske om du åker utomlands.

Rödbetssallad - som ovan

Port Salut - Är lite osäker, men borde var ok. Vanlig hårdost får man ju äta, där växer inga mikroorganismer.

Inlagd sill - Ät så mkt du vill! Den sura miljön gör att inget kan växa där.

Prickig korv - Köp hel korv och skiva själv eller köp skivad som är färsk. Mot slutet av hållbarhetstiden så kan annars skivad korv, skinka etc innehålla skadliga mikroorganismer som då hunnit växa till sig.

Glass - varför skulle man inte få äta glass?

Lever kan vara skadligt pga att det innehåller så mkt A vitamin. Leverpastejen är behandlad och innehåller därför inte lika mkt A vitamin vad jag förstår. Men man ska nog inte överäta leverpastej heller.

• lata kocken Johanna

pralinM

leverpastejen har du lite fel om....
    den är inte behandlad på ngt sätt för att få bort retinolet - utan den är bara uppblandad med fett fläsk och liknande...

sen är ju portionerna myyyyycket mindre...

kul att du kom med ett inlägg som var väldigt likt mitt bara minuterna efter
    kram!

• hobnob

Ett litet råd till Mlen: Det är jättebra att du inte oroar dig och "hetsar" upp dig i onödan över det här med maten, MEN att tro att det är "myter" som bl a SLV informerar om ska man nog akta sig för.
    Självklart är deras information bra och riktig!

• listo

Det kan ligga en liten sanning i det där med Port Salut.
    I "originalvariant" är Port Salut en kittost (jmf Vacherol), och kittostar
    bör undvikas.
    De Port Salut-ostar man köper i vanliga livsmedelsbutiker, typ som
    hushållsost och liknande, är däremot inte riktiga kittostar, utan bara
    färgade för att få den rödgula kanten.

Därav drar jag slutsatsen att vanlig "Konsum-Port Salut" är helt okej att äta,
    den räknas till de vanliga hårdostarna

I övrigt instämmer jag förstås med kocken och er andra som gett vettiga
    och korrekta svar

• lata kocken Johanna

den riktiga portsaluten finns ju knappt längre

men jag räknade med att det var den vanliga hårdostvarianten som bara är orangefärgad på utsidan

• listo

Ja, jag har nog aldrig sett någon annan variant än den hårdosten som är färgad
    på kanterna, och jag hade inte heller någon aning om att det kunde finnas någon
    sanning i påståendet om att PS kan vara farligt, men det kommer uppenbarligen
    från "förr"

Ni vet förr... då när det inte VAR bättre

• lata kocken Johanna

jag har ätit riktig en gång...

och den var gudomlig!
    ljus och krämig innuti åsså det gooooda röda möglet på utsidan

men TS förresten

vart har du fått alla frågor ifrån?
    för nästan alla besvaras ju snabbt och enkelt på slv...

• listo

Alltså Johanna.... VET du hur oschysst det är att plåga mig med sådana detaljer?
    Jag vill bara gråta varje gång jag passerar ostdisken i affären, jag ser framför mig
    hur jag skulle kunna sitta med en enkilos brietårta (eller någon annan god och riktigt
    mogen ost) och bara tugga frenetiskt!

• lata kocken Johanna

sorry

du får väl göra varma mackor med brie i massor

• Pralin M

Lata kocken Johanna:
    Jag menade inte att leverpastejen är behandlad för att får bort retinolet, utan snarare som du säger, dvs att den blir utspädd. Jag uttryckte mig nog lite otydligt...
    Jo vi måste skrivit inläggen ungefär samtidigt, lustigt.
    Det kan va lite förvirrande vad man får äta och inte. Många lyssnar säkert på släktingar och kompisar m.m som kanske inte läst på ordentligt. En kompis till mig påstår att hennes BM sa att ett glas vin då och då är bara bra för barnet! Min BM gav mig en tjock broschyr där det framgår att man ABSOLUT inte ska dricka en droppe.
    Det bästa är att kolla på livsmedelsverkets hemsida. Egentligen är det ganska enkelt, man ska akta sig för Listeria, Toxoplasma (som bägge dör vid upphettning till 70 grader, toxoplasma dör även vid frysning) och miljögifter.

Sen vill jag tillägga att i slutändan handlar det bara om risker. I de allra flesta fallen händer ingenting om man äter rått kött, men har man otur så kan det vara smittat. Med miljögifter så är det dock så att de lagras i kroppen (finns i insjöfisk framför allt, men hur ofta äter man det?). Var och en avgör ju själv om man vill ta risken eller inte. Det är bara du som får leva med ev. oro och dåligt samvete.

Varma mackor e bra. Gjorde nyligen några med salami.. mmm

Svar på tråden Får jag äta...