• tjejen87

    Vad händer när isen smälter bort? 60m?

    Hej.
    Jag såg en dokumentär på tvn för ett tag sedan. Om att isen smälter i arktis.
    Och dom sa att när allt smält så kommer vattennivåerna höjas med 60meter om inte mer.
    Och att det kommer vara svårt för oss människor att finnas kvar här på jorden då eftersom allt kommer hamna under vatten.
    Jag undrar om det är såhär, och isf när kommer det att hända? vad kommer att hända?
    kommer vi människor drunkna eller vad händer?
    Jag är inte alls insatt i detta så därför jag undrar lite =)

  • Svar på tråden Vad händer när isen smälter bort? 60m?
  • R Franklin
    flooopy skrev 2011-06-27 22:19:29 följande:
    vad kommer att hända?
    Eftersom arktis till största delen saknar landmassa och alltså till största delen består av is så är det rätt enkelt att testa vad som händer. Fyll ett glas med is, fyll sedan på med vatten tills glaset är helt fullt och låt isen smälta. Hur mycket vatten rinner över? 
  • riboflavin
    R Franklin skrev 2011-07-18 21:31:39 följande:
    Eftersom arktis till största delen saknar landmassa och alltså till största delen består av is så är det rätt enkelt att testa vad som händer. Fyll ett glas med is, fyll sedan på med vatten tills glaset är helt fullt och låt isen smälta. Hur mycket vatten rinner över? 
    Nu finns det ju isar på fler ställen än just arktis, men jag förstår ditt resonemang eftersom det var just det TS efterfrågade. Däremot så skulle ju även den ismassan biddra till en viss havsnivåhöjning genom att en viss temperaturutvidgning antagligen skulle ske.

    Ja du TS, om alla jordens landisar skulle smälta så skulle en lång rad låglänta landområden tyvärr hamna under vatten, att folk skulle drukna i större utsträckning av just havsnivåhöjningen tror jag inte på eftersom processen kommer ta ganska lång tid. Däremot så kan ju hög isavsmältning ge upphov till hastigare översvämmningar i lägre liggande terräng något som sker titt som tätt redan i landområdena som avvattnar exempelvis himalaya.

    Hur lång tid det kommer ta har jag inget bra svar på, det finns en lång rad beräkningar som alla kan verka rimliga. Men att isarna smälter och att det nog inte är någon vidare investering att köpa strandtomt vid havet är nog ett faktum. 
    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • R Franklin
    riboflavin skrev 2011-07-18 21:58:51 följande:
    Däremot så skulle ju även den ismassan biddra till en viss havsnivåhöjning genom att en viss temperaturutvidgning antagligen skulle ske.
    Rätta mig om jag har fel men en av vattens unika egenskaper är att det inte blir större av högre temperatur, tvärtom så är vatten som "störst" (om vi bortser ifrån när det är förångat) när det är fruset. Därav faktumet att is faktiskt flyter, enligt archimedes princip undantränger is en större vattenvolym än sin egenvikt vilket ger den dess flytkraft. Det hela borde dock tas ut av det faktumet att en del is hamnar ovan vattenlinjen, skillnaden borde därmed ta ut varandra och havsnivån bör bli oförändrad eller iaf försumbart förändrad.
  • riboflavin
    R Franklin skrev 2011-07-26 14:08:29 följande:
    Rätta mig om jag har fel men en av vattens unika egenskaper är att det inte blir större av högre temperatur, tvärtom så är vatten som "störst" (om vi bortser ifrån när det är förångat) när det är fruset. Därav faktumet att is faktiskt flyter, enligt archimedes princip undantränger is en större vattenvolym än sin egenvikt vilket ger den dess flytkraft. Det hela borde dock tas ut av det faktumet att en del is hamnar ovan vattenlinjen, skillnaden borde därmed ta ut varandra och havsnivån bör bli oförändrad eller iaf försumbart förändrad.
    Ditt påstående är helt korrekt vad gäller just ismassan kontra vattenmassan, men du har fel i att vatten inte skulle bli större av högre temperaturer, däremot är inte den utvecklingen linjär utan vatten har ett densitetsmaximum på strax under 4 grader.. 
    http://www.piercecollegeweather.com/water.html

    När isen smälter så ersätter ju kallt vatten det utrymmet och storleksskillnaden är i princip försumbar enligt vad jag lärt mig.
    Men när vattnet sen värms ytterligare (över 4 grader) utvidgas det enligt samma fysikaliska lagar som andra ämnen.

    Räknar man då med att isens försvinnade kommer leda till att allt större vattenmassor uppnår temperaturer på över 4 grader så kommer en temperaturutvidgning ju att ske. Har däremot inte satt mit in i vilka effekter den minskade salthalten skulle kunna inveka med.
    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • R Franklin
    riboflavin skrev 2011-07-27 09:53:49 följande:
     När isen smälter så ersätter ju kallt vatten det utrymmet och storleksskillnaden är i princip försumbar enligt vad jag lärt mig.
    Men när vattnet sen värms ytterligare (över 4 grader) utvidgas det enligt samma fysikaliska lagar som andra ämnen.
    Du har helt rätt, minnet som svek mig lite, är några år sedan jag läste kursen "Vatten" på högskolan... 

    Sedan är jag fortfarande tveksam till att utvidgningen kan ge någon större höjning av vattennivån i världshaven men möjligt det vore mätbart iaf...

    Antarktis för den delen är en helt annan sak...
Svar på tråden Vad händer när isen smälter bort? 60m?