• Anonym (fundersam)

mycket röda utslag i ansiktet

Hej

jag har en dotter på snart 9 mån och hon har alltid fått lite röda utslag runt munnen o på näsan efter hon ätit. det spelar ingen större roll vad hon äter, hon får dom ändå. fram till för ca 2 veckor sen försvann utslagen efter en liten stund men nu har hon fått mer som dessutom inte försvinner. utslagen är runt munnen, över näsan och nedanför ögonen. va på 8 mån kontroll och där påpekade sköterskan det men sen va det inte mer med det. jag undrar om det är något som någon borde kolla på.

• Svar på tråden mycket röda utslag i ansiktet
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att prickar runt munnen, näsan och kinder ofta beror på att barnet antingen reagerar på något i maten, är känslig för det man rengör ansiktet med eller helt enkelt reagerar så för att huden inte får vila.
    Huden i ansiktet utsätts trots allt för ganska mycket ... vatten, vind, saliv/snor och mat (plus lite till som barnet gnuggar in med händerna i ansiket ;).

Finns det anledning och tro att hon är allergisk/känslig för något födoämne skall man naturligtvis utesluta det. I annat fall kan det vara bra att smörja henne dagligen med mjukgörande kräm, för att reparera och skydda huden helt enkelt. Använd även gärna barnanpassade och återfuktande produkter när du rengör henne, så irriterar du huden minst möjligt.

Mvh Christine

Svar på tråden mycket röda utslag i ansiktet