• Anonym (orolig)

Konstant tryck - urinblåsa/tarm

Har jätteont i nedre delen av magen samt ryggen!
    Det strålar och ömmar.

Känns som att varenda inälva ska ramla ur mig snart. Jätteont vid kissblåssan och det trycker på mot tarmen som att jag skulle bajsa hela tiden.

Urinprov visar bra och blodprov med.
    Någon som haft liknande?

• Svar på tråden Konstant tryck - urinblåsa/tarm
  • Amazina

Hej TS!
    Med andra ord har du redan varit hos läkare?!

OM du är säker på att urinblåsan ite är full, utan att du verkligen kan kissa ut ALLT, och att den urinen som kommer inte har bakterier i sig kan du nog utesluta att problemen kommer därifrån. Man kan ju drabas av njurstenar som sedan vandrar ner längs med uretärerna och stannar på vägen, men då brukar det inte göra ont i mitten/underdelen av magen, utan snarare på sidan med utsrrålning mot ryggen och ner i ljumsken. Desutom har man ofta blod i urinen då och det hade man sett på en sticka.

Jag antar att du inte är gravid... Har du kollat om du är gynekologiskt frisk? Inga cystor på äggstockarna, inga myom mm? Har du regelbunden cykel och inga störtblödningar vid mens? Är smärtan där hela tiden, oavsett var i cykeln du är? Om alla de frågorna är självklara kan man nog utesluta något gynekologiskt.

Har du normal avföring? Inget blod, ingen förstoppning, inga diarréer? Har du hemorrojder? Har du tidigare haft förstoppningsproblem så att det finns risk att du har divertiklar (fickor) i tarmen? Har du ont när du bajsar? Om man har förstoppningsproblem kan man även drabbas av analfissurer, dvs sprickor i analen som kan vandra uppåt och göra ont.

• Anonym (orolig)

Tack för svar! :)

Har haft extremt många urinvägsinfektioner, (5 st sen januari) och tre året innan. (om det har någon betydelse)
    Jaa, de tog bara lite prover och sen var det inte mer med det. Det gör ont i mitten, nedre delen, vänster sida och ryggen!
    Har regelbunden mens men det är störtblödningar. Inte gjort någon gynekologisk undersökning ännu.
    Det känns som att det sitter i tarmen.
    Har väldigt mycket slem i avföringen, förstoppning ibland. Hemorrojder har jag också.

Men om man tänker en mage från sidan, och så tarmen plus urinblåsan så känns det som att det sitter därimellan! (Väldigt svårt att förklara)

Om det vore något allvarligt, syns det på blodprov då?

• Anonym (,,,,)
    Anonym (orolig) skrev 2011-06-28 02:19:29 följande:
    Tack för svar! :)

Har haft extremt många urinvägsinfektioner, (5 st sen januari) och tre året innan. (om det har någon betydelse)
    Jaa, de tog bara lite prover och sen var det inte mer med det. Det gör ont i mitten, nedre delen, vänster sida och ryggen!
    Har regelbunden mens men det är störtblödningar. Inte gjort någon gynekologisk undersökning ännu.
    Det känns som att det sitter i tarmen.
    Har väldigt mycket slem i avföringen, förstoppning ibland. Hemorrojder har jag också.

Men om man tänker en mage från sidan, och så tarmen plus urinblåsan så känns det som att det sitter därimellan! (Väldigt svårt att förklara)

Om det vore något allvarligt, syns det på blodprov då?
    Tarm finns överallt!

Är du opererad någon gång i magen?
  • Anonym (...)

Jag hade liknande symptom (tryck mot blåsan samt kraftiga blödningar vid mens). Visade sig vara ett snabbväxande och därmed väldigt stort myom.

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-06-28 02:28:36 följande:
    Jag hade liknande symptom (tryck mot blåsan samt kraftiga blödningar vid mens). Visade sig vara ett snabbväxande och därmed väldigt stort myom.
    Samt strålningarna de beskriver.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (,,,,) skrev 2011-06-28 02:28:09 följande:
    Tarm finns överallt!

Är du opererad någon gång i magen?
    Ja, en gång för magmunnen och en bukplastik!
  • Anonym (orolig)
    Anonym (...) skrev 2011-06-28 02:28:36 följande:
    oh, hur gick det då? :/
  • Anonym (orolig)
    Amazina skrev 2011-06-28 10:39:37 följande:
    Slem i avföringen är inte normalt. Inte ens i små mängder. Har du IBS?
    sv.wikipedia.org/wiki/Irritabel_tarm
    Ja allt stämmer in men har inte fått något svart på vitt!

Får väl se vad gyn säger, man blir ju så jäkla nojig.
    Har just "tömt tarmen" men det trycker fortfarande på, usch! Mindre vid urinblåsan dock!
  • Anonym (,,,,)
    Anonym (orolig) skrev 2011-06-28 10:16:29 följande:
    Ja, en gång för magmunnen och en bukplastik!
    Jag känner igen dina symptom och det sättet du beskriver din smärta på.

På mig är det dels sammanväxningar och eftersom du är bukopererad så är det en väldigt trolig orsak för dig också.
    Det syns inte på några prover, rtg utan enda möjligheten att upptäcka dom är genom en ny operation. En ny operation i sin tur gör ofta att det blir dubbelt så mycket sammanväxningar efter den operationen.

Be om remiss till en kirurg, det är dom som har störst erfarenhet och kan bedöma vad som hjälper bäst.
    Är det något annat finer dom lättast ut det, magen är ju deras specialitet.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (,,,,) skrev 2011-06-28 19:28:21 följande:
    Jag känner igen dina symptom och det sättet du beskriver din smärta på.

På mig är det dels sammanväxningar och eftersom du är bukopererad så är det en väldigt trolig orsak för dig också.
    Det syns inte på några prover, rtg utan enda möjligheten att upptäcka dom är genom en ny operation. En ny operation i sin tur gör ofta att det blir dubbelt så mycket sammanväxningar efter den operationen.

Be om remiss till en kirurg, det är dom som har störst erfarenhet och kan bedöma vad som hjälper bäst.
    Är det något annat finer dom lättast ut det, magen är ju deras specialitet.
    Tack för svar!

Vad menar du med sammanväxningar?
  • Amazina

När man gjort operationer, framför allt i buken, kan det bildas ärrvävnad inne mellan de olika vävnaderna och organen, detta kallas adherenser. Detta händer i större utsträckning om man får infektioner, men även annars i varierande grad och ofta vid gynekologiska operationer. Sammanväxningarna kan göra att tex tarmslingor växer fast i vävnaden runt omkring och gör att tarmen sedan inte kan röra sig som den tidigare kunde. Detta kan vara jobbigt i det alldagliga livet med magtarmproblem mm men kan även leda till ileus, tarmvred som innebär att en tunntarmslinga knickas och tarminnehållet inte kan passera igenom. Är det totalstopp gör det helvetiskt ont och måste opereras akut. Sammanväxningarna kan ävrn påverka andra organ och orsaka infertilitet tex.

• Anonym (Samma symptom)

Hej TS och andra, Gammal tråd men hur gick det? Jag googlade mig fram till den här tråden eftersom jag har exakt samma symptom. Dock är jag man och inga tidigare bukoperationer. Symptom: Ont i nedre delen av magen, oftast till vänster, ca 6cm vänster om magens mitt. Har dock även fått ont på högersidan och rakt nedåt allt oftare. Känner mig kissnödig och bajsnödig nästan hela tiden, kommer dock bara "smått" men känns något bättre därefter i en liten stund. Har även ont, nästan som en krampande känsla, runt analen och upp mot svanskotan. Snabbsänkan visade inget konstigt och läkaren pratade om ibs. Orolig men kände hopp när jag hittade den här tråden. Med vänlig hälsning, Orolig

• Anonym (Samma symptom)

Oj vilken konstig formatering ovanstående fick. Vill dock tillägga att jag inte har slem i avföringen eller hemorojder. Med vänlig hälsning, Orolig

• Anonym (,,,,)
    Anonym (Samma symptom) skrev 2013-03-23 23:32:30 följande:
    Hej TS och andra, Gammal tråd men hur gick det? Jag googlade mig fram till den här tråden eftersom jag har exakt samma symptom. Dock är jag man och inga tidigare bukoperationer. Symptom: Ont i nedre delen av magen, oftast till vänster, ca 6cm vänster om magens mitt. Har dock även fått ont på högersidan och rakt nedåt allt oftare. Känner mig kissnödig och bajsnödig nästan hela tiden, kommer dock bara "smått" men känns något bättre därefter i en liten stund. Har även ont, nästan som en krampande känsla, runt analen och upp mot svanskotan. Snabbsänkan visade inget konstigt och läkaren pratade om ibs. Orolig men kände hopp när jag hittade den här tråden. Med vänlig hälsning, Orolig

Hej!

Det är jättevanligt med tarmproblem och i de allra flesta fall är det inget farligt, men obehagligt och jobbigt.

För min del har mitt hälsotillstånd förvärrats. Men har även diagnostiserats med en allvarlig sjukdom som är väldigt ovanlig.
  • Anonym (?)

ts hur har det gått? Har samma!!

Svar på tråden Konstant tryck - urinblåsa/tarm