• Kusinen från landet

Bygga lekstuga - efterlyser roliga idéer!

Vi ska bygga en lekstuga till barnen (tvillingar som fyller 3 år i sommar) av spillvirke vi har liggande. Nu efterlyser jag tips på roliga idéer som gör lekstugan till mer än bara en trälåda med tak.

Vi har tänkt att göra luckor så att de kan leka affär, montera in en gammal vattenkran så de kan "diska" (utan vatten förstås) och jag funderar på att måla en av väggarna med skolkritefärg, men jag skulle vilja ha fler roliga idéer!!!

Hur har ni "pimpat" lekstugorna??? Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Bygga lekstuga - efterlyser roliga idéer!
  • 00ooOoo00

Ett torn att klättra upp i kanske..?

• Kusinen från landet
    Tilly87 skrev 2011-06-28 08:01:21 följande:
    Hej! Kolla på styleroom.se! Där finns maaaassa rolig inspiration till lekstugor! :)
    Tackar för tipset!

Tar gärna emot fler tips på vad barnen älskar att leka med i stugorna!
  • Kusinen från landet
    00ooOoo00 skrev 2011-06-28 08:02:53 följande:
    Ett torn att klättra upp i kanske..?
    Det skulle de verkligen älska! Frågan är bara hur man gör det relativt säkert så man slipper oroa sig för hjärnskakningar... Men man behöver ju inte göra det två meter högt förstås (funderar). Jo, men vad häftigt det skulle vara!
  • stor grön drake

torn med en "spiraltrappa" gör att det inte är lika stor risk att man trillar. Ha ett fönster där uppe med ett flätat rep så kan de leka Rapunzel (rapunzel rapunzel släpp ner ditt hår...) eller Trassel för den delen...

ha en hemlig lucka på baksidan, gärna med en hemlig gång/tunnel som löper ut en bit bort

• Runguska

Vi har målat ena väggen med griffeltavelfärg och äldsta sonen älskar att rita på den. Annars har vi inte så mycket "extra", ett skrivbord att ha tavelkritorna i...

• Butterscotch

Vi ska göra som så att de kan klättra ut genom fönstret och åka rutschkana ner (huset står högt, vid en slänt)

• Kusinen från landet

Tackar, tackar! (Suger åt mig av alla tips)

Hur stora är era lekstugor/kojor? Till yta och höjd alltså?

• YokohamaNr2
    Butterscotch skrev 2011-06-28 22:40:14 följande:
    Vi ska göra som så att de kan klättra ut genom fönstret och åka rutschkana ner (huset står högt, vid en slänt)
    Vi har gjort liknande, min händige man har byggt lekstugan/träkojan på stolpar så att den kanske står 1.5 m över marken, sen fick vi en klätterställning av en vän som vi har monterat ihop med stugan. Så från 'verandan' på stugan går som en bro till en rund plätt som det sen går en rutchkana ifrån..

Har också en trappstege upp till kojan och flaggstång förstås

Vi har också satt in en massa olika material i huset.

Kanske tom har en bild

• Kaosmamma

I ett område där jag bor så har de byggt muminhuset i miniatyr :) skitgulligt!

• Mimmlas

När jag var liten var drömmen om ett eget hus väldigt stark. Det skulle vara precis som ett riktigt hus inne i lekstugan. Med liten spis och säng och sittplatser. Plastblommor och glas i fönsterna.
    Hyllor på väggarna att ställa upp saker på och om man vill vara riktigt djärv så kan man ju dra in el och sätta upp lite lampor med energilampor i som inte blir varma.
    På vintern kan man dekorera med ljusslingor osv och isolera golvet och väggarna så kan de vara där inne då med bara de har tofflor.

• FixarFrasse

Många gör missen att man bygger en jättefin lekstuga, men missar "utemiljön". Billiga grejor kan lyfta; t ex en liten stensättning framför trappan. Några små rabatter på utsidan, är perfekt för ungarna att plantera egna blommor och till våren kanske så lite frö som de får se växa fram.
    Ett tips är också att lägga lite jobb på taket, inte bara slätt papp, man kan lägga t ex ett shingeltak; lyfter stugan ganska mycket eftersom taket (p g a stugans höjd) brukar vara relativt framträdande. Lycka till!

• YokohamaNr2
    FixarFrasse skrev 2011-06-29 14:36:00 följande:
    Många gör missen att man bygger en jättefin lekstuga, men missar "utemiljön". Billiga grejor kan lyfta; t ex en liten stensättning framför trappan. Några små rabatter på utsidan, är perfekt för ungarna att plantera egna blommor och till våren kanske så lite frö som de får se växa fram.
    Ett tips är också att lägga lite jobb på taket, inte bara slätt papp, man kan lägga t ex ett shingeltak; lyfter stugan ganska mycket eftersom taket (p g a stugans höjd) brukar vara relativt framträdande. Lycka till!
    Taket speciellt var ett riktigt kladdigt projekt men det var det verkligen värt! Jättebra tips med utemiljön, ska nog ta och hänga lite blomkrukor nu
  • Sophie81

såg ngt repotage nyligen i en tidning om just lekstugor. Där tipsade de bl a om en brevlåda utanför och även enklare ringklocka som kan sätta vid ytterdörren. (finns att köpa för några tior på Claes Ohlsons).

• juli 09

Linbana till huset ..alltså som man kan skicka en korg med mat eller lappar ..och glass lista från gb eller sia vid kiosken : )

• Kusinen från landet

Åh, vad kul att höra om allas lekstugor! Snygg bild Yokohama!

Bra idé med blomland också, jag hade faktiskt tänkt att de skulle få ett eget blomland så småningom eftersom jag själv ville ha ett när jag var liten, och då kan man ju tänka på det när man placerar ut lekstugan.

Ringklocka och brevlåda: definitivt!

Vi funderar också sätta upp ett gammalt telefonjack och sätta ut en telefon som gick sönder sist det åskade.

• 00ooOoo00

Blev det någon lekstuga? Och hur blev den?

Svar på tråden Bygga lekstuga - efterlyser roliga idéer!