• Polly

Hus med källare, för och nackdelar?

Vi tittade på ett hus igår som vi blev jätteintresserade av. Huset har källare, vi bor nu i tvåvåningshus. Skullle nu vilja veta för och nackdelar med källare.

• Svar på tråden Hus med källare, för och nackdelar?
  • ZillyChili

Det är stor skillnad på källare och källare =)

Men själv är jag uppväxt i hus utan källare, men äger idag ett hus med källare och jag ser ingen nackdel med det alls! Endast positivt, bra förvaringsutrymmen framförallt! Vi har en bra grund på huset med, hög och bra så vi behöver inte heller oroa oss för att det ska läcka in vatten, vilket kan vara en risk om arbetet med källaren inte är tillräckligt bra eller om det är lite förfallet.

• Studentpappa

Fukt. Det är allt man behöver säga, man ska inte bygga under jord helt enkelt. Är det ett gammalt hus så är antagligen plattan för tunn och det kommer igenom en hel del markfukt. 
    Ska man ha ett hus med källare måste den vara i toppskick annars är det som att be om problem. 

• Polly

Huset är byggt 1975, bara en ägare. Huset känns liksom perfekt för oss Glad   Vi är fyra i fam, det finns tre rum på markplan = ett sovrum till oss var. Sedan när flickorna blir större finns det två stooora rum där nere, toalett + egen ingång och hall!! Jättemysig gillestuga (med golvvärme) med öppenspis.

• Jessa med 3

Problem med gamla källare blir det egentligen först när man använder den på fel sätt. Struntar man i att inreda källaren, utan har den till förvaring och tvättstuga är det ingen större fara... Är det väldränerat runt huset så bör det gå att ha ex gillestuga också.

Vi bor i ett hus från -39 med källare. Vi har inte tänkt bo där nere, men det är inte särskilt fuktigt där eftersom huset dränerades för några år sedan.

• Pumpkin

Så länge som man ser till att sköta fuktskydd/dränering så kan jag inte se några nackdelar alls med källare, men massor av fördelar.

• äppelmos

sålänge man inte stänger in fukten genom felrenovering så tycker jag källare e toppen!!

• fjonkan

Kolla dräneringen innan ni bestämmer er. En sådan kostar ganska mycket om man inte har tillgång till maskin själv. Vi hyr idag ett hus med källare och när det regnar så rinner vattnet in i källaren vilket gör att allt blir mögligt och luktar f-n.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Mimmi1973

vi har källare och tycker att det är bra med förvaringsutrymme där nere, samt att det är svalt och skönt på sommaren =)  

• Helle333
    Polly skrev 2011-06-28 08:03:25 följande:
    Vi tittade på ett hus igår som vi blev jätteintresserade av. Huset har källare, vi bor nu i tvåvåningshus. Skullle nu vilja veta för och nackdelar med källare.
    Kolla så det inte är blåbetong (eller var det heter) i källaren. Sådan avger radioaktiv strålning.
    Annars är väl minuset att det finns större risk för fuktskador.

Plus är ju det extra utrymmet man kan göra en massa med. Förvaring, biorum, sovrum osv osv osv.......
  • humma

Jag gillar vårt hus med källare fast det trodde jag inte när vi började titta på hus.

Källaren är oslagbar i förvaring och extra utrymmen! Vår källare har inga problem med fukt eller dålig lukt, detta trots (?) att vi har uppreglade väggar i den sk gillestugan, badrum och i hallen och trägolv.
    Vi har våra gäster där när de sover över (de uppskattar ett eget kryp in) och ett stort rum med TV, DVD, TV-spel mm. Så underbart när äldsta dottern har sina kompisar hemma!
    Kolla att källaren är fräsch och att det inte finns fukt i väggarna så tror jag att ni kommer bli nöjda om ni gillar övrigt med huset vill säga.

Svar på tråden Hus med källare, för och nackdelar?