• Anonym (kräsen)

Varför ger alla mitt barn fula kläder?

Har en 2-månaders pojke som jag alltid klär i snygga välmatchade kläder. Naturligtvismåste de också vara sköna att ha på sig och det spelar absolut ingen roll om det är "billiga" kläder eller second hand, bara de är fina.

Men nu har jag fått massa kläder från olika släktingar och nästan alla är otroligt fula. Riktigt grabbiga med stora blaffiga tryck i fula färger. Varför köper de massa fula kläder? De få som har lapparna kvar brukar jag byta men det är sällan folk låter de sitta kvar.
    Ser de inte hur jag brukar klä bebisen och få ett hum om vad som är gångbart?
    Det känns så onödigt att folk köper en massa kläder som jag aldrig skulle sätta på mitt barn, Jag går själv inte runt i fula kläder och vill således inte ha det på min bebis heller.
    Jag tycker dessutom att det är otrevligt att säga till personen att kläderna aldrig kommer användas.

Vad gör man med fula klädgåvor? Och hur hintar man att det inte är uppskattat? Jag brukar säga att han har så väldigt mycket kläder så det inte är nån idé att köpa men det verkar inte gå in. Jag råkade i ett svagt ögonblick säga till svärmor att bebisen växer så fort ur sina kläder och genast kom hon med en hiskelig uppsättning i nästa storlek.

• Svar på tråden Varför ger alla mitt barn fula kläder?
  • minSaile

Lägg kläderna i olika buntar och sälj dom el ge bort dom till frälsis och dylikt

• Pluralisa

Men det är väl så enkelt som att alla har olika smak! Det du tycker är hiskeligt fult tycker nån annan är jättefint! Hur ska dom veta vad du tycker är fint och inte om du inte säger det? Du låter både ego och bortskämd tycker jag!

• Anonym

Tja de lär ju inte medvetet välja saker som de själva tycker är fula ...men om de tär et tsådant stort problem för dig så får du vara ärlig och säga att du gärna byter till ngt annat och vill ha kvittot. Annars så finns det en massa som behöver kläder och hjälp som kyrkan, olika barnhem etc dit sakerna kan skickas så de iaf inte bara slängs.

• Anonym (E)

Känner igen det där, speciellt när man inte tycker att man behöver mer kläder heller. Jag bryr mig inte heller om ,märke etc. utan har en held del urtvättat hm och secondhand till min dotter + benetton och pop och noanoa med men då från rea eller secondhand. Alltså inte märkesgalning eller snorkig men jag vill inte heller att hon ska gå i obekväma eller jättefula/grälla kläder.
    Tror svärmor gillar att handla och därför löper mycket billigt istället för något enstaka riktigt fint. Använder det någon gång för att vara snäll känns det som, sen ger jag bort det till klädinsamling eller kompisar som också har barn. Smaken är ju olika... 

• Anonym (Haha)

För att dom vill va elaka mot dig såklart! ;)))

• viseversa

Jag brukat tacka och ta emot fula kläder. det som är slitet,nopprit eller urtvättat slänger jag helt sonika. Resten skänker jag till myrorna eller kompisar. 

• Anonym

Ok vissa avlägsna släktingar och dyl kanske är känsligt, men herregud svärmor och närmare släkt måste du väl kunna säga till. Min mamma skulle bli mkt mer ledsen om sakerna aldrig användes än om jag lite fint påpekade att att jag har en annan stil och uppskattar alla presenter men att jag önskar dem mer si och så till utseendet. Allas smak är olika och såååå himla känsliogt är det väl inte?

• Anonym

Jag vet hur det är!

Vi har två pojkar och gillar färgglada kläder. Gillar inte alls tuff stil. De som känner mig vet det här och köper sånt vi gillar. Men lik förbannat får vi ofta "tuffa jeans" och häftiga tröjor. GAAAH.

Det känns så onödigt att få kläder som inte kommer till användning, verkligen ett slöseri. Så vi använder väl dem ändå, för att inte överkonsumera. Men jag vet verkligen vad du menar!

• Lina N

Så himla ego och bortskämd tycker jag inte att hon låter.

Detta har hänt mig med många gånger, och såklart så har man olika smak. De som köpt kläderna har säkerligen valt ut det de tyckt var finast. Därför har jag bara snällt tackat så mycket och tagit emot, sen har kläderna helt enkelt fått ligga och det har jag ofta haft dåligt samvete för. Men vad ska man göra?

♥ Fabian 080723 & BF 120202 ♥
Svar på tråden Varför ger alla mitt barn fula kläder?