• CaCC

Potträning nu under sommaren! Tips!!

Vår stora tjej är nyss fyllda 2 år och har suttit på pottan till och från sen innan hon fyllde ett. Vi har provat att hon är utan blöja hemma på dagtid under några timmar och det händer ju olyckor såklart.

Jag har nu lite funderingar kring hur vi ska göra och hoppas på att få lite tips.

Vi har en liten tjej på 3,5 månad också så vi kan inte hålla helfokus på stora tjejen hela tiden, ska vi låta henne gå med bara tröja på sig eller ska hon ha trosor och/eller byxor och känna att hon blir blöt?

Jag är lite nojjig över att hon ska råka kissa i soffan eller så, hur läser man det?

Hur gör man de dagar man inte är hemma? Min man ska vara hemma i 8 veckor nu i sommar och vi kommer ju inte vara hemma hela tiden. Ska hon ha blöja då eller?

Hon vill inte alltid gå på pottan men för det mesta så går det bra, vi brukar skojja till det lite, men det är inte alltid det fungerar. Hur vet man om de är "redo"?

Hoppas verkligen att någon kan komma med tankar och tips.

• Svar på tråden Potträning nu under sommaren! Tips!!
  • Queenie70

Jag tror ju att det kommer av sig självt när de är redo. Går hon på dagis och ser andra barn gå på pottan eller toa? Ser hon er gå på toa? Erbjud alternativt, och gör en STOR Sak av det varje gång hon frivilligt kissar en skvätt på  pottan. Dansa, jubla, sjung en liten sång.....

• CaCC

Hon går inte på dagis. Men hon ser ju oss gå på toa. Vi ger alltid beröm när hon gör något på pottan, men vi får göra en större grej av det.

• Flickan och kråkan

Har man ett barn som gärna går på pottan så brukar man ju säga att man ska sätta dem på pottan direkt när de vaknar, 20 minuter efter dricka och/eller mat, och en gång varje 1½ timme.

Min äldsta gick aldrig att potträna. Han tvärvägrade konsekvent allt som hette potta eller toalett...eller att överhuvudatget gå utan blöja. Han sa själv en dag vid 2 år + 8 månader att han ville kissa på pottan och efter det ville han inte ha någon blöja mer (dagtid). Knappt en enda olycka, så han skötte det hela alldeles själv.....smidigt .

Yngsta är 2 år + 2 månader ochhan är lite annorlunda. Han går gärna nakenfis eller i kalsonger. han håller sig oftast rätt länge också så det har känts som läge att potträna....men, han är rätt ovillig att just gå på pottan och han har heller inte greppat hur han faktiskt ska göra för att så att säga "släppa på". Det kommer ofta ett par droppar när det är på gång, så när vi märker att det blivit en liten blöt fläck på kalsongerna så vet vi att han är kissnödig. Har fått honom att sitta på pottan ibland då och någon enstaka gång....mycket enstaka gång.....har det hamnat i pottan, men för det mesta kan vi sitta en bra stund utan att något händer.....ibland flera korta gånger på raken.....och sedan blir det en rejäl pöl på golvet 30 sekunder efter att han rest sig upp . Han är nog inte riktigt redo ännu, men vi kör lite lätt på mycket kalsong och så försöka få honom intresserad av pottan .

• Phillippa

Jag puffar lite för jag är också intresserad. Jag håller på med potträning nu också. Min dotter blir två i slutet av augusti och jag har satt henne på pottan av och till från det att hon var sju månader. Tyvärr blev det mest av när hon började krypa för då vägrade hon och smet bara iväg och jag ville inte göra det till något negativt. Nu har hon kissat flera gånger om dagen på pottan och få gå naken som belöning samt att jag dansar en galen "kissdans" för henne när hon lyckas.

• Lantani

Vi håller också på med pottärning här hemma. Sonen är 2,5 år och på dagarna hemma springer han naken.
    Nu går det jättebra. Behöver iprincip inte påminna honom och han är jättenöjd när han bajsar på pottan
    Har dock inte direkt testat med kalsonger på, får väl börja med det snart och se om det funkar även om han inte är nakenfis.

Har testat tidigare, men då har man fått påminna honom hela tiden och så bajsade han på golvet, då skippade vi det och lät han ha blöja på sig, de var väl 4 månader sedan tror jag.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Queenie70
    Lantani skrev 2011-06-30 08:51:12 följande:
    Vi håller också på med pottärning här hemma. Sonen är 2,5 år och på dagarna hemma springer han naken.
    Nu går det jättebra. Behöver iprincip inte påminna honom och han är jättenöjd när han bajsar på pottan
    Har dock inte direkt testat med kalsonger på, får väl börja med det snart och se om det funkar även om han inte är nakenfis.

Har testat tidigare, men då har man fått påminna honom hela tiden och så bajsade han på golvet, då skippade vi det och lät han ha blöja på sig, de var väl 4 månader sedan tror jag.
    Att få vara med och handla och välja fina kalsonger kan vara ett hjälpmedel också...
  • Phillippa

Vi kom precis hem från ett köpcenter dit vi varit för att köpa trosor. Dottern fick välja trosor och var jätteglad. Jag ville dock inte byta ut blöjan mot trosor på köpcentret eftersom jag inte hade med extra ombyte men hon var så glad över dem att hon tog dem på huvudet istället. Hon såg så klart tokig ut men jag lät henne ha dem där eftersom hon var så glad över dem. Hon har förövrigt bara kissat på potta och toalett hittills idag, t.o.m på köpcentret :). Blöjan var torr när vi åkte därifrån och nu sover hon :). När hon vaknar får hon ta på sig sina nya trosor.

• CaCC

Philippa - Vad duktig hon är

Vår tjej vill inte gå på pottan, hon är ju van vid pottan på det sättet att vi har satt henne där vid blöjbyten från att hon kunde sitta stadigt på den innan hon var ett år. Det har varit perioder hon inte velat alls och då har vi struntat i det. Sen hade hon en period när hon gick på pottan och kissade jätteofta men så kom lillasyster till världen i mars och då gick det tillbaka för att efter ca 2 månader gå bättre igen. Men nu sen några dagar tillbaka så blir det mindre och mindre att hon vill sitta på pottan.

Idag har hon gått utan blöja nästan hela dagen för vi har varit ute på vår baksida. Hon har plaskat i minipoolen och sprungit runt och kissade mer än gärna men inte inne på pottan utan i lilla poolen. Vi ställde pottan ute på altanen då vi tänkte att då har hon den nära och vi kan skoja till det lite. Men hon ville inte sitta på den ändå.

Funderar på om vi ska avvakta lite, vill inte att hon ska känna sig tvingad. Tänkte att hon kan gå utan blöja när vi är ute och erbjuda pottan och vill hon så vill hon. Vad tror ni om det.

• Phillippa

Tack CaCC :)! Jag är jättestolt över henne :). 

Vad tror du om att ha trosor på din dotter så att hon känner att det blir blött om hon kissar? Jag tror också på att inte göra något tvång av pottan och hellre avvakta om hon inte vill. Kissa ute går ju också bra :).

Min lilla har faktiskt gått själv till pottan nu några gånger och kissat när hon behöver. Har hon trosor på sig så sätter hon sig och kissar med dem på och det blir ju inte så bra ;). Hon har ännu inte sagt till utan bara gått och satt sig. Om hon säger till blir det enklare för då kan jag hjälpa henne. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra?

Hon var väldigt stolt över sina trosor i alla fall och älskade att ha dem på sig men hon sa "nästan blöja!" 

Svar på tråden Potträning nu under sommaren! Tips!!