• CaCC

Potträning nu under sommaren! Tips!!

Vår stora tjej är nyss fyllda 2 år och har suttit på pottan till och från sen innan hon fyllde ett. Vi har provat att hon är utan blöja hemma på dagtid under några timmar och det händer ju olyckor såklart.

Jag har nu lite funderingar kring hur vi ska göra och hoppas på att få lite tips.

Vi har en liten tjej på 3,5 månad också så vi kan inte hålla helfokus på stora tjejen hela tiden, ska vi låta henne gå med bara tröja på sig eller ska hon ha trosor och/eller byxor och känna att hon blir blöt?

Jag är lite nojjig över att hon ska råka kissa i soffan eller så, hur läser man det?

Hur gör man de dagar man inte är hemma? Min man ska vara hemma i 8 veckor nu i sommar och vi kommer ju inte vara hemma hela tiden. Ska hon ha blöja då eller?

Hon vill inte alltid gå på pottan men för det mesta så går det bra, vi brukar skojja till det lite, men det är inte alltid det fungerar. Hur vet man om de är "redo"?

Hoppas verkligen att någon kan komma med tankar och tips.

• Svar på tråden Potträning nu under sommaren! Tips!!
  • michaelani

Tack för alla tips!

Håller på attt potträna vår tjej som just fyllt 2 år. Hon har tidigare gått på pottan och både gjort nummer 1 och 2 mellan 10-14 månaders ålder. Sedan lärde hon sig gå och vägrade då pottan. Har nu åter kommit igång och får henne att kissa i vart fall varje morgon på pottan samt efter middagsluren. I övrigt säger hon till efter att hon har gjort något men då försent och har inte riktigt tid för pottan. Går således långsamt framåt men jag tror att vi skall pröva att köpa trosor och se om det kanske kan hjälpa till:)

• nollställd

Vi började med light ec när vår trea var 11 mån. De andra har vi kört traditionell pottträning med. Äldsta var över tre och klarade bli torr på några dagar. Mellanbarnet var två och blev torr på ett år men pålitligt blöjfri efter någon månad. Olyckor händer för många barn upp i tre-fyraårsåldern. Jag var med första barnet orolig för nerkissning av mattor och soffor men man blir härdad och ser att även ett barn som varit blöjfritt i ett par år kan olyckas då han kan vägra gå på toa i tid. Så lillan har varit extremt lätt att eca. Hon får vara blöjfri hemma som borta och håller sig bäst borta faktiskt. Som om hon känner på sig att hon inte bör kissa där. En trosa på visar ju om kiss har kommit och då hinner man kolla golven innan vätan trängt ner genom parketten Hon är nu 18 mån och nästan pålitligt blöjfri. Torr räknar jag när de säger till själva. Hon gör det ibland men sitter mest på rutin och när vi läser hennes signaler. Så svarar hon i alla fall nej pålitiligt om hon är kissig . När hon inte säger något är hon ofta kissig. Så låter jag det gå lite längre nu innan jag rutinsätter henne för att låta henne tala om själv och se hur länge hon håller sig.

Är man rädd för olyckor borta, så ka man ju ha med sig en handduk och själv ordna upptorkning. Men har barnet kissat innan man går hem till någon är det nog inte så sannolikt att de kissar på en timme i alla fall om det är vant att tömma blåsan på pottan . Vi kissar henne innan vi går hem till någon på medhavd potta i bilen .

• nollställd

När det gäller att sitta på pottan har vi suttit med henne hela tiden och väntat med henne och läst, avlett med leksaker och pratat om kissandet. Äldsta ville inte sitta alls men nu i efterhand kan jag tänka mig att lite självsäkrare mamma hade fått henne att sitta med rätt avledning . Nu sitter tjejen själv och man sällskapar bara vid bajsandet . Att sitta med vid pottan blev för oss en fint tillfälle för ensamtid med trean . Bok och prat och inget tjat från syskon som respektfull höll sig i utkanten!

Första månade  kissade hon en gång i halvtimmen även om det blev tio pottor på en dag!

• nollställd

Vi har aldrig berömt för kissandet och bajsandet utan bara talat om hur bra det är att kisset kom och hur skönt det vara för magen att bajset kom.

Tecken för oss är bl.a. att tjejen inte vill sitta kvar och äta i stolen, att hon avbryter amningen,, att hon inte vill ligga kvar och somna fast hon har sällskap av oss och fast hon är trött utan visar vilja att gå upp.

Ibörjan kissade hon en gång i halvtimmen och hade flera olyckor per dag. efter en månad kissade hon en gång i timmen och hade två olyckor per dag och så har hon successivt hållit sig längre och längre stunder.

• Phillippa

Här har det gått upp och ner med potträningen men jag är väldigt nöjd. I förrgår kom det en del pölar på golvet men igår satte hon sig självmant några gånger på pottan och hon till och med bajsade. Det bästa av allt var att hon faktiskt sa till igår :). "Kommer kiss" sa hon och så kunde jag snabbt sätta henne på pottan!

• Phillippa

Jag glömde ju skriva om "problemet". Det fungerar ju som sagt bra och hon kan ibland sätta sig på pottan själv men har hon byxor på sig så kissar hon med dem på och blir blöt och ledsen. Nu när jag pottränat henne har hon mestadels gått naken men det går ju inte alltid att vara naken! Nu är det varmt men det är väl förmodligen övergående ...

• miljarden

Phillippa: Är det hela världen om hon blir ledsen ibland då? Det kommer ju motivera henne att göra annorlunda.
    Att hon sätter sig själv på pottan är ju jättebra, det är ju bara att hon måste få in det där med att ta av byxorna först och det är ju hyfsat lätt att lära sig. Påminn henne varje gång du ser att hon är på väg till pottan och varje gång du hjälper henne dit. "Så tar du av byxorna så det inte kommer kiss på dem..."

• Phillippa
    miljarden skrev 2011-07-04 11:15:58 följande:
    Phillippa: Är det hela världen om hon blir ledsen ibland då? Det kommer ju motivera henne att göra annorlunda.
    Att hon sätter sig själv på pottan är ju jättebra, det är ju bara att hon måste få in det där med att ta av byxorna först och det är ju hyfsat lätt att lära sig. Påminn henne varje gång du ser att hon är på väg till pottan och varje gång du hjälper henne dit. "Så tar du av byxorna så det inte kommer kiss på dem..."
    Nej, det är så klart inte hela världen men jag är rädd att hon blir omotiverad när hon blir blöt fastän hon sätter sig på pottan. Därav tycker jag det är jobbigt när hon blir ledsen just då. Men det kanske inte får henne att vilja skippa pottan? Jag hoppas inte det i alla fall!

När hon kissat på sig utan att sitta på pottan och blir blöt brukar jag t.o.m vänta tills hon själv märker att det är blött och obehagligt och börjar gnälla, för att hon ska märka att det nog vore bättre att kissa på pottan. Det brukar inte ens ta en minut så det är inte så att hon går runt med det länge.
  • miljarden
    Phillippa skrev 2011-07-04 13:51:50 följande:
    Nej, det är så klart inte hela världen men jag är rädd att hon blir omotiverad när hon blir blöt fastän hon sätter sig på pottan. Därav tycker jag det är jobbigt när hon blir ledsen just då. Men det kanske inte får henne att vilja skippa pottan? Jag hoppas inte det i alla fall!

När hon kissat på sig utan att sitta på pottan och blir blöt brukar jag t.o.m vänta tills hon själv märker att det är blött och obehagligt och börjar gnälla, för att hon ska märka att det nog vore bättre att kissa på pottan. Det brukar inte ens ta en minut så det är inte så att hon går runt med det länge.
    Försök förekomma henne. Hjälp henne att lära sig att hon slipper kissa i byxorna om hon tar av dem innan hon sätter sig på pottan.
  • Moi Mokulat

Hänger med denna tråden. Min son är snart 3 år och vägra vara utan blöja och om vi får av dem sååå måste han har massa kläder på sig.
    Allt händer alltid utanför pottan.
    Vi kan byta hur många gånger som helst och har han kissat på sig precis så kissar han 30 minuter senare igen. Han har ingen koll alls på när han behöver.

Svar på tråden Potträning nu under sommaren! Tips!!