Inlägg från: Lyndi |Visa alla inlägg
  • Lyndi

SKK och röntgenavläsning...

Ts, hur har det gått?

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • Lyndi
    Nora85 skrev 2011-06-29 15:35:12 följande:

Det du kan göra är att begära en prövning av nordiska rådet, då läser dom av plåtarna igen, men jag tror att deras avläsning är den slutgiltiga om jag inte hört fel om det. Så mitt råd är ändå att vänta 6 månader röntga om och hoppas du får ett bra resultat.

Jag fick C höfter på min goldentik, men enligt vetrinären som gjorde röntgen + 2 väldigt erfarna uppfödare så ska det vara a eller b höfter, men när jag pratade med avläsaren så hon att hon tyckte jag skulle vänta 6 mån och sen röntga om för att hon trodde hon skulle kunna bli fri röntgad, att hon förmodligen bara behöver lite mer tid på sig att växa på sig.

Vilken veterinär var det som avläste? Det räcker med första bokstaven i förnamnet.
  • Lyndi
    ModestyB skrev 2011-11-21 23:04:51 följande:
    Jag har faktiskt inte engagerat mig vidare. Min uppfödare sköter kommunikationen med SKK (eller den bristande kommunikationen från deras håll). Jag är på långresa och vår hund är hos sin extramatte. Hon uppvisar inga som helst smärtor eller problem med höfterna-och har ju heller aldrig gjort. SKK borde snäppa upp sina rutiner radikalt, men dom erkänner fortfarande inte att dom gjort fel (trots resultat som registrerats på oröntgat kullsyskon).
    Det är ju f-n SJUKT! Dessvärre är du inte ensam. Många hundar får felaktiga utlåtanden - TYVÄRR! Man kan ju bara ana vad detta får för förödande konsekvenser för aveln. Helt friska hundar slås ut......
    Vilken vet. var det som läste din hunds plåtar (eller kullsyskonets?)? 
  • Lyndi
    ModestyB skrev 2011-11-22 16:09:26 följande:
    Jag minns inte på rak arm vad hon hette, jag har alla uppgifter hemma, men tyvärr inte i huvudet.
    Ja,eftersom det främst är bruksraser som röntgas och många av dom är tilltänkta att använda i något slags fysiskt arbete (som med min hund och alla andra som köper en "sporthund") så kan ju E-höfter bli en dödsdom. Nu reagerade min uppfödare direkt och sa att min hund inte har E-höfter. Hunden fyller ju 2 år 10 Januari och E-höfter skulle märkas direkt, särskilt eftersom hon får leva ett vanligt hundliv med mycket bus och racande i skogen. Jag VET att min hund inte har perfekta höfter, utan snarare C, det sa veterinären som röntgade och min uppfödare (som var med när alla kullsyskonen röntgades)...Men det påverkar inte användbarheten inom "min" ras (Boxer). Jag kan tyvärr inte träna WP med henne, eller IPO (som jag köpte henne till), det skulle säkert gå bra, men varför chansa.
    C-höfter är jag helt övertygad om att du aldrig kommer att märka på din hund även om du väljer att köra IPO eller WP. Jag har själv en snart 8 år gammal boxerhane med en A höft och en C höft. Jag har aldrig märkt några konstigheter på honom. Jag tror hela hysterin kring dessa bokstäver är helt i onödan faktiskt. Visst, en hund med uppenbart sjuka höftleder ska man ju ta det varsamt med men i dagens bedömning kan det ju diffa mellan A-D på en frisk höft (det är sjukt!).
  • Lyndi
    ModestyB skrev 2011-11-23 01:01:24 följande:
    Vår hane hade också en A och en C, inge som helst problem, han körde vi WP med, men belastade honom aldrig hårt, bara för att låta honom muskeljobba lite, dra barnet i pulka på vintern och "hjälpa till". Vi ska röntga om henne, men inte än. Blir spännande att se vad resultatet blir.
    Jag håller tummarna jättehårt för er!! Jag läste faktiskt om en collie som gick från grad E till grad B på två år.... HUR är det ens möjligt?
  • Lyndi
    Lieee skrev 2011-11-24 21:34:00 följande:
    Jag har bråkat med dem, fick c på min vita schäfer. Vänner som kan läsa av plåtar tittade och tyckte det verkade konstigt. Gjorde om röntgen och skickade in ringde dagligen tills de gick med på att läsa av de nya, fick då avläsning av två veterinärer och det blev B höfter.

Stå på dig !
    Vilka var de avläsande veterinärerna?
Svar på tråden SKK och röntgenavläsning...