Inlägg från: ModestyB |Visa alla inlägg
  • ModestyB

SKK och röntgenavläsning...

Har tidigare skrivit ett ledset inlägg om vår tik som fick HD resultat E...
    Vår uppfödare som var med vid röntgen trodde ju inte på resultatet. Sedan vi talat mer om saken är jag också övertygad om att SKK inte läst plåten rätt/har skrivit fel resultat av misstag.

Vår hund fick HD E trots att hon inte har några pålagringar alls. Det ska tydligen inte vara möjligt.
    Vår rutinerade uppfödare trodde som sämst på HD C när hon såg plåtarna hos veterinären.
    Vår hunds kullsyskon fick HD resultat A registrerat på sig-trots att han inte ens röntgats och inga plåtar var inskickade.
    Vår hund rör sig helt obehindrat och ligger med höfterna i alla möjliga och omöjliga vinklar utan problem. En internationell domare har gett hennes rörelser omdömet "exellent".

Nu till saken. SKKs avläsande veterinär är inte intresserad av att rätta till sitt ev. misstag. Hon är snäsig och prestigefylld. 
    Har någon här varit med om att SKK klåpat sig vid röntgenavläsning? Vad gjorde du och hur löste det sig? Vet att det hänt ganska många misstag som nu börjar komma fram i ljuset...

• Svar på tråden SKK och röntgenavläsning...
  • ModestyB

Röntgenplåtarna finns ju digitalt lagrade hos vår röntgande veterinär, dom är det inget fel på och dom kan enkelt skickas om, det handlar om att den avläsande veterinären inte ska kräva det vanliga för omavläsning, dvs ny röntgen efter minst sex månader.
    SKK har endast tre veterinärer som avläser plåtar (om jag minns rätt), och det är det som är deras arbete, läsa plåtar, själva röntgen utför dom inte.

• ModestyB

Så synd att det verkar vara så svårt för de avläsande veterinärerna att rätta till sina misstag...Och så tragiskt med den hunden du beskrev!  Vår uppfödare har aldrig "producerat" en hund med höftfel tidigare, det sämsta resultatet innan vår hund var C och det räknas som felfria höfter hos Boxer, vår hunds totala höftledsstatus, om man ska se till nedärvning osv. borde vara mycket bra. Eftersom vår hund ev. var tilltänkt till avel (om vi bruksmeriterar henne någongång) så blev vi ledsna över att resultatet inte blev A eller B, men E handlar ju om leva eller dö, hårdare slag kan man knappast få. Och en hund med E höfter rör sig inte som vår hund.

• ModestyB

Ja, deras läsning är slutgiltig. Det som är knepigt är ju att SKK verkar ha mixat ihop plåtarna/hundarna. Jag tror inte att hennes höfter ser dåliga ut på de bilder som finns, jag tror att ett ordentligt misstag skett.

• ModestyB

Ja, det måste nog bli så. Får se vad min uppfödare lyckats komma fram till. Hon visade mig en facebooksida där många människor som upplevt fel i avläsningsrutinerna samlats. Ganska katastrofalt att det funkar så dåligt.

• ModestyB
    Kat91 skrev 2011-06-30 01:29:49 följande:
    Vill bara påpeka att vi röntgade vår amstaffblandis då vi planerat att träna DW med honom. Han fick också HD/E och även ED/1. Han har inte visat några som helst symtom och är just nu 2 1/2 år. Han ligger hur som helst med benen rakt bak eller "kycklinglåren" utåt osv. Hoppar, springer och leker som vilken annan hund som helst. vi valde däremot att gå vidare till en man vid namn Stefan Rosen i västerås som har höftledsproblem hos hund som sin specialitet. Han förklarade för oss att det med att de ligger som de gör gör de för att avlasta lederna och att vår kille går väldigt bra för att ha fått E som resultat. Ska tillägga att skk givetvis inte hade skickat plåtarna till honom men han sa att E höfter sällan bedömdes fel eftersom det är så gravt. tråkigt nog kan ju en hund avlad på fina höfter och som även har fina höfter bakåt i leden ändå få kassa höfter. Det är ju en gen som slår konstigt ut tyvärr. Däremot skulle jag nog också se till att göra en helt ny rötgen och skicka in igen för att få en ny bedömning. och slutligen måste jag ju tillägga att E inte alls behöver vara en fråga om att leva eller dö. Det går att stävja ganska bra om man är villig att lägga tid och pengar på det (så länge det är värdigt vill säga). Vi har börjat stärka upp musklerna runt omkring för att underlätta och simmar ett par ggr i veckan. Stefan trodde att vår skulle kunna leva relativt obehindrat många år till så jag hoppas han har rätt!
    Va bra att er hund mår så bra!=) Det som är saken här är ju att varken vår uppfödare eller röntgande veterinär såg några grava höftfel vid röntgen-och hon har som sagt inga pålagringar, vilket krävs för HD E. Samt att misstag/förväling av plåtar/hundar skett i samband med vår hunds röntgen/avläsning... Det känns så himla drygt att vänta 6 mån eftersom hon ska träna IPO, vilket vi inte vågar innan vi vet exakt hur det är med höfterna+meritera en tik i IPO är onödigt om hon ändå aldrig kan gå till avel. Vi tränar också WP, men har inte belastat henne eftersom hon varit för ung, men nu vore det ju perfekt att kunna muskelarbeta henne med WP och springpole, istället blir det bara vanliga koppelpromenader, bus med andra hundar, simning och hjärngympa/lydnad, det funkar, men är inte vad vi vill med vår hund.
  • ModestyB

Det är ju det som är så tragiskt. Har man köpt en hund för arbete och sen tror att hunden ska leva ett kort liv med smärtor så vågar man ju inte satsa. Tror tyvärr att många avlivar, särskilt de som behöver använda en hund i tjänst-man kan ju inte samla på hundar och ingen köper en hund med HD E.
    Jag ska kolla länken, tack så mycket!

• ModestyB

Jag har faktiskt inte engagerat mig vidare. Min uppfödare sköter kommunikationen med SKK (eller den bristande kommunikationen från deras håll). Jag är på långresa och vår hund är hos sin extramatte. Hon uppvisar inga som helst smärtor eller problem med höfterna-och har ju heller aldrig gjort. SKK borde snäppa upp sina rutiner radikalt, men dom erkänner fortfarande inte att dom gjort fel (trots resultat som registrerats på oröntgat kullsyskon).

• ModestyB
    Lyndi skrev 2011-11-22 09:42:21 följande:
    Det är ju f-n SJUKT! Dessvärre är du inte ensam. Många hundar får felaktiga utlåtanden - TYVÄRR! Man kan ju bara ana vad detta får för förödande konsekvenser för aveln. Helt friska hundar slås ut......
    Vilken vet. var det som läste din hunds plåtar (eller kullsyskonets?)? 
    Jag minns inte på rak arm vad hon hette, jag har alla uppgifter hemma, men tyvärr inte i huvudet.
    Ja,eftersom det främst är bruksraser som röntgas och många av dom är tilltänkta att använda i något slags fysiskt arbete (som med min hund och alla andra som köper en "sporthund") så kan ju E-höfter bli en dödsdom. Nu reagerade min uppfödare direkt och sa att min hund inte har E-höfter. Hunden fyller ju 2 år 10 Januari och E-höfter skulle märkas direkt, särskilt eftersom hon får leva ett vanligt hundliv med mycket bus och racande i skogen. Jag VET att min hund inte har perfekta höfter, utan snarare C, det sa veterinären som röntgade och min uppfödare (som var med när alla kullsyskonen röntgades)...Men det påverkar inte användbarheten inom "min" ras (Boxer). Jag kan tyvärr inte träna WP med henne, eller IPO (som jag köpte henne till), det skulle säkert gå bra, men varför chansa.
  • ModestyB

Vår hane hade också en A och en C, inge som helst problem, han körde vi WP med, men belastade honom aldrig hårt, bara för att låta honom muskeljobba lite, dra barnet i pulka på vintern och "hjälpa till". Vi ska röntga om henne, men inte än. Blir spännande att se vad resultatet blir.

• ModestyB

Tack för all peppning. Jag ska absolut röntga om, ska fråga efter minimalt med sedering, Boxer är så känslig för sånt...

Svar på tråden SKK och röntgenavläsning...