Gränspsykos?
Vad är en gränspsykos?
Vad är en gränspsykos?
Ingen som vet?
sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A4nspsykos
www.netdoktor.se/psykiatri/&Question=29784
Hej.
Min psykiater säger att jag ibland blir gränspsykotisk, min medicin får jag mot psykosliknande tankar.
Om jag förstått rätt så är det för att jag, när jag får depressioner, blir 'inte riktigt mig själv'. Kan göra en del konstiga saker som jag sedan tycker är förskräckliga.
Hej.
Min psykiater säger att jag ibland blir gränspsykotisk, min medicin får jag mot psykosliknande tankar.
Om jag förstått rätt så är det för att jag, när jag får depressioner, blir 'inte riktigt mig själv'. Kan göra en del konstiga saker som jag sedan tycker är förskräckliga.
Gränspsykotiskt är ett uttryck man använder när det finns psykotiska inslag men som inte fullt uppfyller kriterier för en psykos likt schizofreni etc. Vid djupa depressioner kan psykotiska inslag finnas och ofta handlar det då om vanföreställningar, dvs en stark övertygelse kring irrationella idéer som att vara förföljd etc. Detta kan skiljas från hallucinationer där man är medvetenom att det man ex. ser eller hör egentligen inte är sanna.
Så ex. en pat som går in i en djup depression och upplever en del vanföreställningar som inte är helt irrationella och saknar grund eller som delvis saknar grund och är delvis irrationella kan bedömas som gränspsykotisk.
Oj. Konstiga saker.. Jag sticker iväg utan att tala om för folk var jag är, planerar och styr med resor jag tänker göra i smyg. Har blivit stoppad några gånger då jag planerat och bokat hotellnätter lite varstans i landet. Har även varit på väg till Spaniel en gång. Rymningsbenägen då jag är inlagd, enormt självdestruktiv. Jag övermedicinerar och undermedicinerar och mår därav ännu sämre.
Bryr mig inte om att jag gör bort mig eller gör min familj orolig och ledsen. Tappar alla spärrar.
Det kan vara svårt att veta vad som är vad - man blir ju rätt koko av att blanda olika mediciner och alkohol lite hur som helst. Om det är för att jag är gränspsykotisk som jag gör det - eller om jag blir gränspsykotisk av allt skit jag trycker i mig, sover uruselt osv..vet inte. Men min ena medicin, Seroquel gör nytta, det är jag övertygad om, även om jag inte alls har någon lust att ta den.