Vanligt, mammor säger elaka saker?
Hur vanligt är det att ens mamma (eller pappa) säger elaka komentarer om sitt barn, ung som vuxen?
Har själv alltid fått höra av min mamma att jag är överviktig, måste banta, har fula kläder, ovårdat hår, ful sminkning osv. Hela uppväxten fick jag höra det och än idag, när jag är 25år gammal slänger hon ur sig komentarer. Det börjar snällt, "Vilken fin blus du har på dig.. men du måste försöka gå ner minst 5kg.. magen putar ut!". Nästa gång så säger hon "Men vad du ser ut i håret, sätt upp dte det ser så ovårdat ut!" - då har jag hår med bröstlängd, utsläppt och luggen flätad bakåt.
Till saken hör att jag inte är överviktig, 58kg till 169cm. Bär storlek 36/38, alldeles lagom enligt mig. Hon tyckte även att jag var överviktig för 5-7år sedan, när jag vägde 47kg, men när läkarn sa att jag hade ätstörningar så slutade hon tillfälligt att prata om vikten, då var dte allt annat som kläder, hår, smycken etc.
Har sagt till henne att det sårar mig, jag blir arg osv. Då säger hon att det är för min skull, och drar sina inbillade historier om hur hon ser på mig att jag inte trivs. Så det är helt enkelt för att hjälpa mig. Sen lovar hon att hon ska sluta, men nästa gång vi ses så börjar det igen. Hon är själv överviktig ca 80-85kg till sin längd på ca 155cm.
Är det normalt att medvetet såra sitt barn ? Hon gör det bara mot mig, inet mina andra två syskon.