Namnet "Alise"
Hur skulle ni stava namnet som uttalas Alliis, förstår ni nu? Inte Alice, Allis eller nåt sånt, utan betoning på i blir det väl?
Alis eller Alise eller blir det nånting sånthär Alíse? E:et i slutet ska alltså inte uttalas.
Hjälp!
Hur skulle ni stava namnet som uttalas Alliis, förstår ni nu? Inte Alice, Allis eller nåt sånt, utan betoning på i blir det väl?
Alis eller Alise eller blir det nånting sånthär Alíse? E:et i slutet ska alltså inte uttalas.
Hjälp!
ΑLΪS ?
Skit fungerar tydligen inte med grekiska bokstäver. Men skrev iaf ; Alis fast två prickar över iet?
Alise. Annars hade jag nog sagt aaaaalis.
Som elise.
Alise
Alise
Hur du än stavar kommer folk uttala fel. Inte många kommer lägga märke till hur pricken/prickarna över i:et ser ut.
Alise skulle jag själv uttala även e:t på.
Jag håller med om att det mest logiska sättet att stava "alliis" är Alise. MEN, om jag bara hade sett namnet "Alise" hade jag inte haft en aning om hur jag skulle uttala det!
Antagligen något av alternativen:
1. annorlunda stavning av Alice, men uttalas likadant
2. "Alliise"
3. "ehh, ursäkta mig, men hur uttalar du ditt namn?"
Hade en jobbarkompis från Norge som hette Alise A'lise, alla bokstäver uttalas med en mikropaus mellan A och l
Namnet Alicia uttalas väl med ett hårt/tydligt "i" på det första "i:et"? Så Alis? Fasthåller fortfarande att man ska skippa "e:et" på slutet eftersom jag tror att det blir det gamla namnet Alice då?
Alise är det korrekta sättet att stava det på om man vill att man ska uttala det så som du beskrivit. Dock kommer man aldrig ifrån det faktum att det finns väldigt många människor som helt enkelt inte har den språkliga begåvningen att veta hur olika stavningar skall uttalas. Det hjälper alltså inte hur korrekt stavningen än är. Väljer du detta namn får du tyvärr räkna med att de allra flesta kommer stanna upp före uttalandet, klia sig i huvudet och sedan, i 90% av fallen, säga fel.
Men Alise är rätt stavat.
Alîse hade jag nog stavat det
Allise då? Haha
Hej!
Och tack för svar.
Ja, personligen tycker jag väl att Alise passar rätt bra att stava det.
Och det är verkligen inget påhittat "modenamn", som vissa verkar tro härinne.
Min sambos farmor hette Alisa och vi vill gärna ha Alise, för det påminner om Alisa, men inte är samma.
Jag tycker ALIS blir att se för tomt ut. ALISE ser, enligt mig, mer korrekt ut. Och helst vill jag inte ha massa tecken ovanför bokstäverna, såsom Alîse eller Alîse.
Då måste jag tydligen uttala Alice fel varje gång. För aldrig har jag sagt AlicE utan Alice blir Alic. Ett tyst E alltså.
Så jag skulle uttala Alise på precis samma sätt. Med ett tyst E