• Lantani

Dotter snart 11 månader reagerar på gräs, får lomodal, men inget mer.

Har en 11-månaders dotter som reagerar på gräs.
    Direkt när vi är ute blir hon röd i ögonen och börjar klia.
    Har varit på vårdcentralen som ordinerade lomodal ögondroppar coh säger att sålänge hon bara reagerar i ögonen ska hon inte ha något mer.

Igår var det hemskt och trotts ögondroppar, så var hon riktigt irriterad i sina ögon och bara kliade. Vårdcentralen vill inte ge henne något annat, utan säger att det bara är att härda ut och ta ögondroppar i den utsträckningen det går.

Jag tycker att hon ska få något med anihistaminer, typ aerius eller liknande.
    Bör jag vända mig till barnmottagningens allergimottagning istället eller stå ut med att hon har det så jobbigt vissa kvällar?

• Svar på tråden Dotter snart 11 månader reagerar på gräs, får lomodal, men inget mer.
  • Allergiexperten

Hej! Det som är viktigast är att hålla barnet borta från det hon inte tål, alltså tål hon inte gräs bör hon inte vistas i närheten av gräs. Håll er istället i närheten av vattten och öppna platser. Ofta bör man inte gå ut mitt på dagen utan helst tidig morgon och kväll när det inte virvlar så mycket pollen i luften.
    Tvätta av ansikte och händer ofta och byt kläder när flickan kommer in. Vädra inte där hon sover. Ögondroppar hjälper till viss del, antihistamin är hon liten för och detta bör läkare bedöma. Det brukar dessutom inte hjälpa mot så lokala symtom som ögonklåda. 
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Dotter snart 11 månader reagerar på gräs, får lomodal, men inget mer.