• emiliasmamma

Vad ska vi skriva på julkort mm

Hej på er alla där ute.

Nu stundar julen och alla jobbiga känslor som kommer med det.
    Jag har nu väldigt jobbigt med att skriva julkort och vad jag ska skriva på paketen från oss.
    Det känns fel att skriva Lukas namn samtidigt som han fattas, han skulle ju varit med....
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vad ska vi skriva på julkort mm
  • emiliasmamma

Ozzan och Sizu : ja tanken har ju slagit mig att vi kan skriva från fam. Andersson men nu är det så att alla i vår familj heter så, så det bli ju inte bra :)
    Det där med en ängel var ett bra förslag!!

kalinan och danbala; nej det känns ju inte bra att skriva hans namn men ändå....

• Danbala

Ja, ängelklistermärket lät som en fin lösning också. Det skulle inte för mig personligen i alla fall kännas lika underligt att få på julkort/paket.

Förstår att det blir bökigt om alla adresserar sina kort till fam. Andersson och hälsar från fam. Andersson.

• Tullia

Vi har flera år i rad skickat julbrev till släkt och vänner. Där berättar vi om de viktigaste händelserna under året som gått.
    De viktigaste händelserna detta år har varit lyckan över graviditeten, sedan födseln av vår dödfödda dotter. Dessutom dog min morfar nu i höst.
    Jag vill inte fylla julbrevet med en massa sorg och smärta, samtidigt som det känns konstigt att utlämna det viktigaste som hänt oss.

Lösningen blir att vi inte skriver något julbrev, eller skickar julkort i år. Detta år få vara ett mellanår. Förhoppningsvis blir nästa år ett bättre år och då kan vi återgå till vår tradition.

Vissa avlägsna vänner som vi bara har kontakt med på "julbrevsnivå", vet dessutom inte om vad som hänt. Blir märkligt att skriva om sorgliga saker och avsluta med ett käckt "God jul och Gott nytt år!!"

Julklapparna är ju från mig och min man, så där skriver vi bara våra namn.

En idé om alla heter Andersson är att skriva "från Pelle och Lisa med familj".

• humma

Jag skickade våra julkort häromdagen och vi gjorde som några föreslagit.
    Vår dotter klistrade på en liten ängel brevid våra namn. För henne var det enormt viktigt medans min man och jag känner att det har varit svårt att få iväg kort överhuvudtaget.
    Vår julkortslista är lite decimerad i år av samma orsaker som Tullia skriver för jösses vilket år det har varit. Det känns svårt att "summera", känner redan nu att det kommer bli svårt att fira in det nya året med förväntan och hopp. Får kanske ligga lite lågt i år....

• Anzo80

Jag har inte skrivit Hannahs namn på julkorten men däremot ångrar jag att jag inte köpt några kilstermärken eller nått som ser ut som en ängel att sätta på korten men jag kommer nog göra det till nästa år.

Mvh Ann-Sofi

• emiliasmamma

Tack för alla fina förslag, tror det blir en liten ängel på alla paket, så får vi se om man fattar det!!

• penapöna

Förra årets julkort blev mer ett tackkort för allt folk gjorde för oss när Eric dog. Eric dog ju i slutet av september så vi tyckte det passade ganska bra att skriva tack på julkorten. Iår är det vanliga julkort, på kuverten har vi på framsidan klistrat en liten guldängel. Det betyder mycket för oss och känns lite som om Eric är med då, de som vill kan tolka det så, annars så tycker de väl bara att ängeln är söt.

Tullia, kan du inte skriva bara kortfattat om vad som hänt och sedan avsluta brevet med typ något positivt, typ vi känner att våra leenden börjar komma tillbaka eller nåt sånt och sedan skriva att ni hoppas att 2006 innehåller mycket lycka både för er familj och de som ni skriver till?

• penapöna

Förra årets julkort blev mer ett tackkort för allt folk gjorde för oss när Eric dog. Eric dog ju i slutet av september så vi tyckte det passade ganska bra att skriva tack på julkorten. Iår är det vanliga julkort, på kuverten har vi på framsidan klistrat en liten guldängel. Det betyder mycket för oss och känns lite som om Eric är med då, de som vill kan tolka det så, annars så tycker de väl bara att ängeln är söt.

Tullia, kan du inte skriva bara kortfattat om vad som hänt och sedan avsluta brevet med typ något positivt, typ vi känner att våra leenden börjar komma tillbaka eller nåt sånt och sedan skriva att ni hoppas att 2006 innehåller mycket lycka både för er familj och de som ni skriver till?

• Fia Lundbom

Jag tycker precis som några andra - att man kan skriva att det är från Familjen XX..

Personligen skulle jag tycka att det kändes lite märkligt om man fick julkort eller en hälsning från en familj där man skriver under ett namn på en person som inte längre finns i livet..

Men jag tycker man ska göra som man själv känner - det är viktigast.

• Tullia

Penapöna:
    Jag hade inte tänkt så mycket kring julbreven när två nära vänner, oberoende av varandra frågade "Hur kommer ni göra med julbreven i år?" och"Det blir väl inga julbrev i år?" och då tänkte jag att det har ni nog rätt i, vi skippar dem i år.

Känns som ett bra beslut, räknar kallt med att nästa år ska bli mycket gladare och att det då ska kännas kul att sätta sig och skriva julbrev igen.

Annars tycker jag att små klistermärksänglar låter som en bra idé.

• lorena

ängelklistermärke låter jättebra!...det ska jag göra nästa år. Däremot tycker jag ni ska göra hur ni känner bäst, ibland ska man nog inte tänka så mycket om hur andra tar det. För det mesta förstår dom, och sanningen är ju att juletid är en tid då vi tänker mycket på våra änglar...det fattas några presenter under granen...kram på er!

• Ina 67

Jag har postat alla julkorten redan och så här gjorde jag/vi:
    På en del så skrev jag God jul och gott nytt år önskar Carina, sambons namn, sonens namn och våran ängel Josefine.
    Och på en del kort skrev jag från hela familjen i (och så namnet på byn där vi bor) eftersom vi alla har olika efternamn.

Svar på tråden Vad ska vi skriva på julkort mm