Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Vad finns det för anledningar till att man föder för tidigt? Orolig...

Om barn föds extremt mycket för tidigt är infektion den vanligaste orsaken, enligt min läkare. Andra orsaker kan vara havandeskapsförgiftning, livmodermissbildning eller försvagad livmoderhals. Ibland måste barnet komma ut också pga tillväxthämning eller för att det på annat sätt inte mår bra i magen. När barn föds "lite för tidigt, alltså inte extremt, så kan även missbildningar hos barnet ligga bakom, har jag fått förklarat för mig.... Vidare så vet man inte alltid orsaken och det kan finnas orsaker som forskarna ännu inte funnit. I mitt fall vet vi inte varför vår son kom i v 22+5 men jag har en livmoderabnormalitet som kan ha haft betydelse.

• violatricolor
    challis777 skrev 2011-09-09 21:16:10 följande:
    22+5! Hur har det gått för sonen?
    Han levde när han föddes men dog. Det finns barn som överlever i den veckan men de är inte så många och dessutom har sjukhusen olika riktlinjer vad gäller insatser för dessa små barn. Mitt sjukhus räddar  nästan inga barn i den veckan.
  • violatricolor

Tack.

Jag har tagit bort ett septum (skiljevägg) i livmodern men har fortfarande hjärtformad livmoder och det går nog inte att göra så mycket åt. Det är dock större risk att man har en livmoderhalsförsvagning om man har en livmoderabnormalitet (som jag fattat det i alla fall) så jag kan behöva cerklage och det ska bedömas i med hjälp av att man mäter livmodertappen i v 12 och sedan v 16 och ser om den förkortats något av den lilla tyngden som blivit då. Har den förkortats får jag cerklage. Har den inte det så fortsätter vi med täta kontroller och nya bedömningar.... Så allt är väldigt osäkert men det känns lite bra att septumet är borta i alla fall. 

Svar på tråden Vad finns det för anledningar till att man föder för tidigt? Orolig...