• Bettina

Sonen tokskriker vid sängdags

Hej, vi har en son som nu snart är 9 mån.
    Vi har inte haft några problem att lägga honom för natten tidigare men nu den senaste månaden vid sängdags så tokskriker han högt och ljudligt. Han är så förbannad. Skriker så att han blir genomsvettig.
    Han har sin snuttefilt, vill ej ta napp, när han skall lägga sig. Lyssnar på vaggvisor på CD:n eller om vi sjunger för honom. Det har alltid funkat tidigare. Men som sagt inte nu.
    Vi brukar lägga honom i sängen och då börjar han skrika och snurrar runt på magen. Försöker prata lite med honom och sedan går vi ut. Då eskalerar det hela och han skriker som bara den.
    Gör vi fel, hur skall man hantera denna situationen?

Jag har gjort som så de senaste dagarna att jag har honom i mitt knä, sittandes på våra sängar och gungar/vaggar honom, sida till sida i min famn och sjunger. Oftast slappnar han av och nästan somnar. Brukar lägga honom i hans säng innan han somnat så att han känner att han somnar i sin egen säng.

Är detta en utvecklingsfas han skall gå igenom ?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Sonen tokskriker vid sängdags
  • BVC Sköterskan

Hej!

Ni gör allt rätt och med största sannolikhet är det ett av de sju utvecklingssprången, han skall igenom under sitt första levnadsår, som spökar.
    Läs mer om sprången här på familjeliv.

Fortsätt trösta och var nära, inom några veckor borde det ge med sig.

Mvh Christine

Svar på tråden Sonen tokskriker vid sängdags