• Ulle75

Självgående dammsugare

Hejsan. Vi funderar på att köpa en självgående damsugare. Har ni någon att rekomendera? Och några köpråd, vad man skall tänka på!

• Svar på tråden Självgående dammsugare
  • Alvi

Tänk på att den INTE tar mattor. Och inte hörn så bra eller runt möbelben typ. Annars är den rätt awesome.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Amazina

Vi hade en... Eller vi har en fortfarande men den hamnade på en hylla i städskåpet och används inte trots att den var rätt dyr. Typ 6000 spänn... En självgående dammsugare är bra OM:
    * Ni har en lägenhet utan sladdar som ligger framme. Inte ens en sladd till en stående lampa funkar.
    * Ni inte har några mattor.
    * Ni inte har för höga trösklar
    * Ni inte har för mycket prylar framme, t ex leksaker, skor mm.

En självgående dammsugare ger till och mer arbete ibland för den puttar undan lätta saker. Flyttar på skor, prylar och snurrar in sig i skosnören. Var gång den går över en matta torkar den antingen av en korv av damm eller fastnar. Under min mans skrivbord fanns det på den tiden sladdar från lampor, datorer mm som låg längsmed väggen. Den tokfastnade var gång. Den är dessutom smådryg att tömma och det fastnar hårstrån i hjulen och i borsten och där måste man hålla rent för att den ska funka bra.

MEN om man har mycket ytor och en clean lägenhet avseende prylar så funkar den säkert bra!!

• Dixie

vi har en "iRobot Roomba" och är mycket nöjd med den - den dammsuger även mattor utan problem - sen är det klart att man måste plocka undan skor, leksaker m.m. - men det gör man väl innan man dammsuger som vanligt också!

• Ulle75

För mig ingår ju att plocka även golvet i städningen så det är inga problem, och vi har inga trösklar,och få mattor och synliga sladdar. Det jag funderar på är hur många laddningar den kräver för att städa vårat hus på 180kvm och sen får man väll kolla upp med larm så att det inte går på av den.

• zygoma girl
    Dixie skrev 2011-07-01 11:36:11 följande:
    vi har en "iRobot Roomba" och är mycket nöjd med den - den dammsuger även mattor utan problem - sen är det klart att man måste plocka undan skor, leksaker m.m. - men det gör man väl innan man dammsuger som vanligt också!

Vi har en likadan och jag skulle säga att en av de stora fördelarna är att mattorna aldrig varit snyggare! Ok, tunna trasmattor skjuter den framför sig men "vanliga" mattor klättrar den snällt upp på och dammsuger så noga så noga. Men när vi köper nya möbler kollar vi så Roomban kommer in under o dammsuger.

I början fick vi rensa den ofta men ju mer den används (nu 1 år) desto mindre skötsel kräver den. Vi har rätt stort hus så vi sätter den i ett rum varje dag och när vi kommer hem efter jobbet står den i sin laddstation och laddar. Sedan vi köpte den har vi använt manuell dammsugare 2 ggr när vi skulle få hem folk. Det går ju mycket snabbare att dammsuga "för hand", Roomban tar lång tid på sig, men normalt spelar det ingen roll eftersom den går runt när ingen är hemma.

Svar på tråden Självgående dammsugare