• Jordgubbssmak

Hur många har fortfarande inte koll på alkohol och amning?

Läst just nu ytterligare en tråd med diskussion kring alkohol och amning och slås över hur många det är som fortfarande inte har koll på rekommendationerna och forskningen kring alkoholintag och amning.
    Hur är det? Har du koll på vad som gäller vid amning och alkohol? Svara ärligt nu =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många har fortfarande inte koll på alkohol och amning?
  • Alvi

Jag vet att man kan amma och dricka, men JAG gör det inte. Känns för fel.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • MalinEddie

Ja, jag vet att man kan dricka alkohol och amma.

• LilaRos

Nej, jag har inte koll på detdär med alkohol och amma. Dock vet jag att det ska vara helt okej, har jag 1 promille i blodet är det 0.05% i bröstmjölken.

Men jag anser inte att jag är tillräckligt insatt för att amma efter ett glas vin. Det skulle dessutom kännas fel. 

• storasyster89

Jag vet att man kan men jag vill inte Finns ingen anledning för mig

♥ Gustav 110629 ♥
  • Hannah76

1: Ja, jag vet att man kan dricka alkohol och amma. (med reservation för hur bra själva hanteringen av barnet blir)

Självklart, enkel matematik. Och extrem okunnigt att inte veta att många livsmedel innehåller samma mängd alkohol, men det ger man gärna till sitt barn?

• La Lola

Såklart vet jag hur det funkar.

1 alltså.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Luullis

Jag, som inte ens dricker alkohol, vet att man kan göra det. Sjukt att personer som faktiskt dricker alkohol inte vet hur det ligger till då.

• hannis

Jag har full koll. Jag ammar och dricker alkohol i lagom mängd. Lagom därför att jag inte vill hantera mitt barn berusad.

• Amlin

Ja, vi vet vad forskningen säger. Vi dricker dock inte något starkare än folköl nu (någon av oss) i väntan på att barnens nackar ska bli lite stabilare. Ingen av oss känner sig nämligen bekväm med att dricka alkohol och hantera spädbarn när de är så otroligt ömtåliga, oavsett om de för tillfället ammar eller får mat på flaska.

• lövet2
    Annat:
    Ja, jag vet vad den senaste forskningen säger. Ja, jag har lagt märke till att det ingenstans påstås att alkohol på något sätt skulle vara bra för vare sig mamman eller barnet. Ja, jag vet att den senaste forskningen är just bara den senaste och inte Den Enda Rätta.

Jag vet också att väldigt många spädbarn reagerar med våldsamt magknip på öl och cider och med magknip och/eller utslag av rödvin.

Ja, personligen avstår jag från all alkohol vid amning och rekommenderar även andra att göra det.
  • dripdrop

Ja, men eftersom jag inte druckit alkohol på så länge (graviditeten) så vill jag inte riskera att bli berusad.

• SjälvaJag

Alternativ ett. Men jag går inte efter dom rekomendationerna

• kela81

Ja, jag vet att man kan dricka alkohol och amma ( i lagom mängd så klart) men gjorde det aldrig själv. För mig skulle det helt enkelt kännas helt fel!

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Dr Mupp

Ja självklart vet jag vad som gäller. Det är ju enkel matematik. Mina barn har heller aldrig reagerat på att jag drukit små mängder vin.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Rödnäbba

Annat, jag vet vad senaste forskningen säjer. Det betyder ju knappast att jag vet i vilken mängd alkohol är ok för mitt barn.

• Sixxty

Ja, jag vet att det är ok och visste det innan rekomendationerna ändrades.

Svar på tråden Hur många har fortfarande inte koll på alkohol och amning?