Nenne666 skrev 2011-07-01 19:01:21 följande:
Om detta sker under uppsikt så e jag helt med dig. Men att lämna barn och djur själva är en onödig risk. Och anledningen till det är att barnet inte kan läsa av djuret och hanteringen av djuret kan vara alltför hårdhänt. Det är inte bara kvävning som är farligt, det finns många olika risker man ska kika på.
Händer det nåt kanske barnet blir skadat för livet och ditt djur avlivat. Är det värt det, för att man envisas med att 'inget kan hända'? Det kanske händer en gång på miljonen, men vill man vara den miljonen?
Jag säger inte att inget kan hända. Man kan få ett flygplan i huvudet när man går över gatan också. Men jag känner min djur och mitt barn. Min ena katt skulle bara gå om dottern blev påstridig, och det har hon blivit några gånger. Han går direkt. Kanske gnäller lite. Den andra katten går oftast iväg innan dottern ens har börjat pilla på honom, han tycker det är jobbigt och vill vara själv. De gånger hon inte gått iväg så har han varnat genom att markera en bitning i luften och lyfta tassen som för ett slag (utan klor) så som djur gör med sina ungar. Detta har varit sedan hon fyllt två år och faktiskt förstår mer. Katterna verkar förstå att innan är barnet så omoget att det inte hjälper att försöka lära. Jag tycker att det är väldigt bra att min ena katt markterar att hon går för långt. Det är nog ett mycket mer effektivt nej än de jag kan prestera i sammanhanget.
Personligen tror jag att det är bra för alla barn att umgås med djur eftersom man då tvingas lära sig tolka deras signaler. Ett barn som aldrig har umgåtts med djur lämnar jag inte ensamma med mina katter, inte för en sekund, inte ens om de är 10 år av den anledningen. De kan inte läsa dem. Jag kan läsa katter utan problem. Jag har väldigt svårt för kaniner mm för jag är inte van. Hundar läser jag bättre men inte så som med katter eftersom jag inte är van.
Får min dotter lite rivsår eller någon bett så tycker jag att det är värt det för att hon ska få lära sig hur man hanterar djur. Hade jag trott att lite rivsår från en katt var farligt för henne hade jag inte haft katterna kvar.
Nyfödda är en annan sak. Jag har inte låtit mina katter sova i dotterns spjälsäng och kommer inte låta dem sova i spjälsängen denna gången heller. Men att ligga bredvid i soffan är en annan sak för där är jag alltid med, av anledningen att barnet kan ramla ur soffan.