• Anonym (Fundersam)

Spänner sej då hon sitter...

Min dotter spänner sej så fort hon sitter i matstolen och bilstolen. Hon har riktigt svår att slappna av och sitter inte bra på något sätt. Spänner sej som en båge snett bakåt. Verkar nästan som om att det är nån typ av reflex som slår in. Hon spänner sej så mkt att hon tom blir svettig på kuppen. Har du hört talas om nån som haft liknande bekymmer - vad kan det bero på?! Snälla hjälp =/ Hon sitter avslappnat i mitt knä och på golvet, men som sagt inte i varken bilen el i matstolen vid bordet. Min Bvc- sköterska hade nån teori om att det kunde vara pga att hon inte känner gålvet på samma vis. Vad tror Du - bör jag va orolig?? Kan det vara nåt annat mer allvarligt som behöver kollas upp?! Börjar nästan undra nu faktiskt... känns inget kul alls det här =( Mvh. En undrande mamma. Ps. Tjejen är nu snart 1 år och har suttit så här sen ca 4 mån (då hon började sitta i stol) . Ds.

• Svar på tråden Spänner sej då hon sitter...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att många barn starkt ogillar att sitta i framför allt bilbarnstol men även matstol under perioder, då de i princip sitter fast. I bilstolen kan en anna förklaring vara att hon är åksjuk, trots att det är ovanligt hos barn under två år.

Mår din dotter bra i övrigt ser jag ingen anledning till att du skall vara orolig, men du kan naturligtvis ta kontakt med barnläkare för att utesluta åksjuka.

Mvh Christine

Svar på tråden Spänner sej då hon sitter...