• cicci85

Varför har ni ert barn i framåtvänd kombistol eller bara på kudde?

Man ser ofta småbarn som åker framåtvända i tex twoway eller cosmic. Varför köper ni inte en bältesstol istället? Barnet sitter bättre i en bältesstol och det är säkrare.

Och att bara använda en simpel bilkudde till era småbarn, är för snåla för att köpa en bältesstol? Jo, det är säkrare.

• Svar på tråden Varför har ni ert barn i framåtvänd kombistol eller bara på kudde?
  • cicci85

Inte sällan ser man ju de som sätter sina barn framåtvända i cosmic med stolens bältes först och sen bilens bälte över! Hallå, hur tänker man då?

Det kan ju inte finnas särskilt många barn som behöver vändas innan 15 kg pga av åldern eller att de är för långa... Men om man väljer att barnet ska åka framåtvänd innan 15 kg så måste man ju använda internbälten. Men twoway är ju godkänd till 25 kg med internbälten och det finns ju rätt många som tror att det är säkrare, det trodde jag oxå förut, men för ett så stort barn så är bilens bälte bättre, i en bältesstol såklart.

• cicci85
    ludicrous skrev 2011-07-01 20:58:25 följande:
    Vänta här nu.. Nu hänger jag inte med, detta har jag inte hört innan. Jag har en Britax Multi-tech till dottern (5.5 år) framåtvänd, då hon inte får plats med benen om hon sitter bakåtvänd. Ska jag inte använda de bälten som är i själva stolen? 5-punktsbälte blir det väl...
    Hur mycket väger hon? Den är godkänd till 18 kg med internbälten, sen är det bilens bälte man ska använda. Fast jag skulle inte använda den framåtvänd över huvud taget, den väger nämligen dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol tex britax adventure. Den är ju dessutom bara godkänd till 25 kg framåtvänd så man la köpa en bältesstol ändå, då är det ju bättre att göra det direkt. Men annars hamnar väl iaf bältet rätt på MT, till skillnad mot de andra kombistolarna.
Svar på tråden Varför har ni ert barn i framåtvänd kombistol eller bara på kudde?