• Anonym

Får inte lämna tillbaka medicin!

En läkare har skrivit ut en salva till mig för ett intimt bekymmer....När jag hämtade ut den på Apoteket fick jag en chock, den kostade över 400!

Men jag bet ihop och betalade.

När jag kom hem och läste bipacksedeln så stod det att man inte skulle använda salvan om man hade migrän, vilket jag har.

Ringde vårdcentralen dagen efter och pratade med en sköterska som skulle kolla med läkaren om jag kunde använda den ändå. Men när hon ringde tillbaka sa hon att läkaren sagt att jag absolut inte fick använda den! Utan dom skulle skriva ut en ny.

Gick tillbaka till apoteket och skulle hämta ut den nya och lämna tillbaka den gamla. Men det tog tvärstopp. För det första hade de inte den nya inne, och den gamla fick jag inte lämna tillbaka, trots att den var ny och oöppnad.

Ringde vårdcentralen igen och sköterskan sa att det skulle nog gå att lösa, jag skulle inte behöva betala så mycket. Men hon skulle prata med läkaren.

Nu har läkaren ringt och sagt att det inte är något att göra åt. Dom har sina regler.

Nu har jag inte hämtat ut den nya salvan. För jag har helt enkelt inte råd! Jag har slösat bort 400 kr och har inte möjlighet att lägga nästan 500 på en till. Då får jag nog fortsätta skita eld och blod ett tag till. Kanske går det över nån gång.

Är det bara att gilla läget eller kan man göra något? Om läkaren skriver ut något jag inte får ta, ska jag behöva straffas ekonomiskt för det då?

Pluggar och går back 1500 kr varje månad så det här var väldigt olägligt....

• Svar på tråden Får inte lämna tillbaka medicin!
  • Ramborg

Apoteket måste kunna garantera att grejerna är orörda så såvitt jag vet får man aldrig lämna tillbaks. Skulle ju kunna vara nån galning som sabbar med en injektionsnål så det ser orört ut... Jag tror de tycker det är enklast att helt enkelt inte ta tillbaks nånting alls.

Trist situation TS, förstår att det är mycket pengar för dig. Kan du få ta den nya salvan på avbetalning kanske?

• Anonym

Att Apoteket inte tar tillbaka varor tycker jag är bra. Man vet aldrig med folk. Det finns människor som är totalt dumma i huvudet och är ute efter att skada andra.

Du kan inte ta salvan på avbetalning?

Det går att läsa bipacksedeln på fass.se bara så att du vet. Så att du inte råkar ut för samma sak igen.
    Annars kan du be att få läsa den på Apoteket innan du köper medicinen.

Jag förstår att det är surt.

• Kimona

Trots vakuumförpackning m.m får man inte lämna tillbaka läkemedel

• Mommy89

"Oskadad vara i obruten förpackning återköpes eller bytes inom 8 dagar mot kvitto. Läkemedel på recept eller andra förskrivna varor återköpes eller bytes ej."

Så står det iallafall på mitt kvitto som jag har framför mig från Apoteket.

• Anonym
    Mommy89 skrev 2011-07-01 17:53:12 följande:
    "Oskadad vara i obruten förpackning återköpes eller bytes inom 8 dagar mot kvitto. Läkemedel på recept eller andra förskrivna varor återköpes eller bytes ej."

Så står det iallafall på mitt kvitto som jag har framför mig från Apoteket.
    Precis. Medicin på recept har TS.
  • Mommy89
    Anonym skrev 2011-07-01 17:54:25 följande:
    Precis. Medicin på recept har TS.
    Jo det såg jag såklart, men en del verkade påstå att man inte kunde lämna tillbaka något alls man köpt på Apoteket.
  • Themis

Tyvärr, detta är en av nackdelarna med de rigorösa reglerna kring läkemedel, men de finns till för vår säkerhet och för att motverka förfalskningar och fifflande med läkemedel, bland annat.

Tråkigt att du drabbats av detta och det kan vara svårt att komma ihåg vilka krämpor man ska berätta för läkaren att man har.

Ett bra råd är nog att alltid berätta om sjukdomar som du tar medicin för någon/några gånger under ett normalt år, så att läkaren kan kolla om där finns något som kan störa den behandling som h*n tänker föreslå dig.

Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • Lindreas

Jag har en gång fått lämna tillbaka en årsförbrukning p-piller som jag nyss hämtat ut, efter att barnmorskan ringde upp igen och sa att jag inte fick äta dem. Det var några år sen, men jag tycker att det är bra att de inte tar tillbaka medicin, på sätt och vis är det min skyldighet som patient att hålla koll på vilka mediciner jag får och varför. Tyvärr, ts, bara att bita i det sura, eller ta det på avbetalning.

• Anonym

Så det spelar ingen roll att det är läkaren som gjort fel?

Ja, jag vet att jag kan läsa om mediciners biverkningar. Men jag fick aldrig höra namnet på salvan innan jag kom på apoteket och när jag kom hem och läste om biverkningarna så var ju skadan redan skedd. Och jag hade faktiskt ALDRIG listat ut att salva mot analfissurer kunde lösa ut migrän. Tycker läkaren borde haft koll på det.

Visst, är väl bra att dom är försiktiga, men va faan. Tuben är helt ny. Dom måste ju kunna se att jag inte gjort något med den?

Och ja, det finns många sjuka människor, men man får ju lämna tillbaka kaviar på matbutiker, jag kan ju lika gärna gjort något med den. Och jag kan väl lika gärna kört en injektionsnål i en receptfri salva, men receptfritt får man tydligen lämna tillbaka? Jävligt dåligt.

Jag har iaf bestämt mig att inte ta ut den andra. För då har jag inte råd att äta. Det vore väl iofs bra, eftersom det är en plåga att skita. Jaja...vad är väl en bal på slottet....

• Kimona
    Anonym skrev 2011-07-01 18:44:56 följande:

Så det spelar ingen roll att det är läkaren som gjort fel?

Ja, jag vet att jag kan läsa om mediciners biverkningar. Men jag fick aldrig höra namnet på salvan innan jag kom på apoteket och när jag kom hem och läste om biverkningarna så var ju skadan redan skedd. Och jag hade faktiskt ALDRIG listat ut att salva mot analfissurer kunde lösa ut migrän. Tycker läkaren borde haft koll på det.

Visst, är väl bra att dom är försiktiga, men va faan. Tuben är helt ny. Dom måste ju kunna se att jag inte gjort något med den?

Och ja, det finns många sjuka människor, men man får ju lämna tillbaka kaviar på matbutiker, jag kan ju lika gärna gjort något med den. Och jag kan väl lika gärna kört en injektionsnål i en receptfri salva, men receptfritt får man tydligen lämna tillbaka? Jävligt dåligt.

Jag har iaf bestämt mig att inte ta ut den andra. För då har jag inte råd att äta. Det vore väl iofs bra, eftersom det är en plåga att skita. Jaja...vad är väl en bal på slottet....

Visste läkaren om att du har migrän innan han skrev ut receptet?
Svar på tråden Får inte lämna tillbaka medicin!