• Anonym (mamma)

Kan inte gå ut med min 4 åring utan kaos.

Jag har en tjej på snart 4 år, och en 1,5 åring. Jag är gravid med mitt 3e barn.
    Deras pappa jobbar borta hela veckorna så jag är rätt ensam med dem.
    Senaste månaden har det blivit OMÖJLIGT att åka nånstans med min stora tjej.

Vare sig vi åker och handlar, går på djurpark eller badar på stranden så slutar det med kaos.
    Hon gör någonting "dumt" så jag säger till henne. Därefter sätter hon igång att slåss och gallskrika utan stopp. Det är bara att kasta ihop sakerna och släpa hem båda barnen.
    Vill inte börja låta henne tämja på gränserna när vi är ute bara för att slippa ställa till en scen..

Vet inte om det beror på den nya graviditeten, åldern eller andra faktorer.
    Vad ska jag göra åt detta? Är det något som går över, eller är det något jag gör fel?
    Känns inte kul att behöva stanna inne hela sommaren.

Lider dessutom av lite lätt social fobi, vilket innebär att detta är extreeemt jobbigt för mig då det känns som jag hamnar i centrum och döms utav omgivningen.

• Svar på tråden Kan inte gå ut med min 4 åring utan kaos.
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Din 4-årings beteende låter inte särskilt extremt. Frågan är varför hon får sina sammanbrott. Blir reglerna orimliga att hålla, blir frestelserna för stora eller är situationen för komplex.
    Att vara gravid och kanske lite extra trött och känslig att dessutom ge sig iväg till en djurpark eller en badstrand där man måste ha väldigt bestämda regler för barnen kan bjuda in till de svåra situationer du beskriver.
    För allas er skull kanske du skulle dra ner på ambitionerna när det gäller sysselsättning av barnen och göra enkla och vanliga saker, nära hemmet, där reträtten inte behöver bli så dramatisk om 4-åringen får spelet. 
    Spara de ambitiösa projekten till helgerna när pappa kan vara med och avlasta. Du kanske också kan dela med någon annan familj så att en tar de små barnen och gör något som passar dem och en tar 4-åringarna så att de har roligt av varandra och inte måste hålla på och spela ut sin vilja mot mamma hela tiden.
    Ibland kan behovet av att vara en duktig mamma leda åt precis motsatt håll. Man känner sig misslyckad och dålig.
    Då är det bättre att lägga ambitionen på en mer rimlig nivå och känna sig nöjd med genomförandet.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Kan inte gå ut med min 4 åring utan kaos.