Trotsig 4-åring
Jag har en 4-årig son som för det mesta är världens snällaste och underbaraste. Men när det kommer till matstunder och läggdags så är han nästintill omöjlig!
Han kan vägra att äta upp maten,titar på allt annat runtomkring sig och blir sur när man säger åt honom att äta sin mat.
Samma sak vid läggdags. Vi försöker att lägga honom runt 19.30-20.00-tiden varje kväll. Men han kan ändå hålla sig vaken till framemot 22-23 tiden,och i värsta fall till runt midnatt. Han springer upp och ner ur sängen,säger att han är kissnödig fast han just har varit på toaletten. Alllt för att få vara uppe! Och som det inte vore nog så kan han stå och hånle eller himla med ögonen då vi säger till honom.
Jag är gravid med mitt andra barn och beräknas föda i augusti och vet inte om jag kanske har mindre tålamod och ork än annars,men jag blir lätt irriterad när han gör så här. Jag vill att han ska försöka lära sig detta och acceptera att det är det vi,jag och hans pappa,säger som gäller innan bebisen kommer. Annars är jag rädd att vi står inför ett omöjligt scenario med både nyfödd bebis och trotsig 4-åring. Men han vill gärna få bestämma allt själv.
Vad ska vi göra för att få bukt med det här problemet?
Hoppas du kan hjälpa oss!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 11:57
Jag glömde tillägga att han någon gång kan vara vaken på nätterna också och vara uppe och springa. Framföralllt nu när det är så ljust ute. Det händer inte ofta,men det bidrar ju till att vi inte får sova och vi får heller ingen egentid på kvällarna när han gör så här. Han har vaknat nå´n gång pga att han har drömt något otäckt och velat sova hos oss. Men då har han ofta legat klarvaken i flera timmar innan han kunnat somna om igen,varpå vi blir trötta,utmattade och irriterade under dagen. Han verkar dessutom vara lite mörkrädd.
Vad kan vi göra för att få slut på det här?
Vi har provat med att låta honom sova borta hos mor- och farföräldrar,men ofta så blir han nästan värre efter det då han blir så aktiverad utav dem att han blir övertrött och inte vill somna av den anledningen.