• mikipiki

Adoption av fosterbarn?

Hej!

Jag har en lillasyster som sattes i familjehem när hon var mycket liten (under året). Förra året så dog min mamma och nu har fosterfamiljen ansökt om att få adoptera henne.

Är det någon som vet hur det kommer att gå till och om hon kommer att få ha kontakt med oss syskon (mig och två systrar till). Hittills har vi knappt haft någon kontakt eftersom hon varit så liten, men nu är hon runt 5 år gammal och det känns som att jag skulle vilja ha kontakt med henne (skicka kort och sånt vid jul, ringa någon gång ibland kanske) eftersom hon är lite större och förstår bättre nu. Vi bor väldigt långt ifrån varandra och därför kan vi inte träffas.

Vi är helt biologiska systrar och jag träffade henne ett par gånger när hon var liten bebis, då jag bodde närmre då.

Ja, finns det någon som har svar på dessa frågor? Jag har skickat iväg ett mejl till den som var hennes handläggare innan, men jag är inte säker på att det är hon som är det längre.. Om det inte är hon som är handläggare längre, vart ska jag då vända mig? Jag har ju inte direkt några rättigheter att få veta något..

Informationen om att de ansökt om adoption fick jag från min pappa, men han sitter i fängelse och skickar brev en gång i halvåret, så honom får jag inte så mycket svar ifrån.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Adoption av fosterbarn?
  • Dalton

Bor din syster i Sverige? hade för mig att du inte gör det, men jag kanske minns fel?

• mikipiki
    Dalton skrev 2011-07-01 23:07:24 följande:
    Bor din syster i Sverige? hade för mig att du inte gör det, men jag kanske minns fel?
    Bor i Skåne, om det räknas till Sverige får du avgöra, höhö Oskyldig Och ja, hon bor i mellansverige.
  • Anonym

Du kan ju alltid ringa till gruppchefen på familjehemgruppen på den placeringsansvariga kommunen och diskutera detta med honom/henne och fråga vem som är ansvarig handläggare numera. Vill du inte ringa kan du ju skriva ett brev eller mail. Telefonnummer och adress kan du få via den kommunens växel. Skriv upp i en almanacka när du skickat mail/brev eller ringde samt datera all post du skickar (ta en egen kopia på allt du skickar till soc) Skickar du mail så begär läskvitto! Allt detta för att dom inte ska kunna säga att dom inte fått något brev/telefonsamtal från dig. Om fosterfamiljen ansökt om adoption så kommer det framgent skötas av familjerätten och jag kan inte tänka mig att dom inte skulle ha skyldighet att informera alla anhöriga om vad som är på gång. Men som sagt var, börja med att kontakta ansvarig gruppchef på familjehemsgruppen så får du reda på vilken handläggare du ska prata med. Det är ju så att Soc ska uppmuntra till kontakt mellan anhöriga och det placerade barnet så det borde bara ses som positivt att du vill behålla någon form av kontakt. Lycka Till!

• mikipiki

Jag fick svar från mina syskons handläggare och det kommer finnas fortsatt kontakt :) Tack för hjälpen!

Svar på tråden Adoption av fosterbarn?