• Isalel

Hur får man ner volymen på sina barn?

Mina barn är båda två väldigt aktiva och är som regel högt, lågt och överallt. Att dom leker och stimmar runt gör mig absolut ingenting, men den jädrans volymen går mig på nerverna?

Allt som görs måste låta, och inte i "normal samtalston" utan det pratas väldigt högt om det inte skriks?

Någon som har tips på hur man kan få ner volymen så det slipper låta så hysteriskt?
    Barnen är 2 och 5.

• Svar på tråden Hur får man ner volymen på sina barn?
  • snappi81

Det skulle jag med vilja veta, men å andra sidan tror jag inte att det går.. Tror dom är omedvetna om att dom låter så mycket som dom gör! Men hänger kvar för att se om du får några bra tips!

Linus 070808 Lucas 090707
  • lövet2

Bästa sättet att hålla nere volymen är att ha tyst omkring dem. Inte en massa bakgrundsljud som får dem att höja rösten för att höras. Sedan kan du bryta in och fråga dem något då och då, och ha en medvetet låg röst. Om du pratar tyst, så luras ungarna att också sänka rösten.

• Nyfiken gul

*försök aldrig själv att överrösta dom, vill du dom något så gå dit där dom är och prata med dom i normal samtalston. Kom ihåg att barn gör som du själv gör.

*bakgrundsljud stör och gör att man pratar högre i onödan.  Tänk på vad ni har för ljud i bakgrunden, stäng av störande radio och tv och såna saker.  och ofta har man ljud på helt i onödan. Man behöver inte radion på när man sitter och läser sagor tex och skippa dammsugaren om barnen ser tv.

*kom också ihåg att bakgrundsljud även är stressande och gör att man går upp i varv mer än man gör om det är tyst hemma.   Så anpassa ljuden efter vad ni faktiskt gör. Ser man tv så gör man - annars så låter man den vara avstängd.   Det måste inte låta hela dagarna. 

*låt också barnen få en chans att varva ner med jämna mellanrum så blir ljudnivån automatiskt lägre. Man måste inte köra full speed hela dagarna.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

och ett annat tips - kör ut barnen!  Här hemma är det så att när ljudnivån når takhöjden så är det dags för att använda energin utomhus. En timma ute och blåsa bubblor eller bara ta en promenad en kort stund gör underverk för att låta barnen varva ner och hitta tillbaka till normal samtalston.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Isalel

Tack för tipsen!
    Men hur gör ni då när ni är bland folk?

• Tetran

Ett tips som jag kör med är att låta precis som dem. Kanske inte 2-åringen fattar men den som är 5 år fattar. Alltså jag försöker inte överrösta dem utan jag pratar kort med min son likadant som han låter om han höjer eller skriker. Efter förklarar jag för honom att det där låter ju inte så kul. Att sånt är jobbigt att höra på osv. Funkar jättebra! 

Nu är min son 3,5 år och han fattade redan för ett år sedan. Hoppas det funkar för dig med för gapiga barn är INTE roligt.  

Nybliven trebarnsmamma - två barn hos mig och en i hjärtat.
Svar på tråden Hur får man ner volymen på sina barn?