• tobiq

Sluta nattamma 10-månaders?

Hej!

Jag har en dotter på 10 månader som fortfarande ammas en hel del, vi hade dragit ner det till tre tillfällen per dag (morgon, middagslur och nattning) ett tag, men nu ammas hon iaf 4-5 gånger dagtid och OTALIGA gånger på natten. Nu känner jag lite grann att nu får det vara nog snart! Hon är ändå 10 månader, väger 11 kilo och äter som en häst dagtid av vanlig mat, ändå kan hon vakna och vilja ha tutte upp till 10 ggr per natt, som allra minst 3 ggr.

Jag liggammar (tack och lov) och hon sover väldigt dåligt bredvid mig, kan knappt röra mig utan att hon vaknar och vill ha tutte igen och eftersom hon äter HELA TIDEN så är jag för trött för att orka springa iväg med henne till spjälsängen när hon ätit klart. Dom få gångerna jag orkar bära över henne sover hon oftast betydligt längre stunder i sin säng än när hon ligger bredvid mig.

Hur skulle ni gå tillväga? Hon vägrar nappflaska och tar inte heller napp. Enda sätter hon somnar på förutom vid bröstet är ifall man går runt och gungar henne (ganska länge...) Kanske sätter sambon på den uppgiften nu när han har semester?:)

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Sluta nattamma 10-månaders?
  • caroline88

Jag hade slutat! När jag slutade nattamma min dotter så slutade jag helt enkelt att ge henne bröstet. Gav henne närhet på annat sätt.. Tillslut sov hon bra bredvid mig, jag kunde börja röra mig utan att hon vaknade.
    Men ge det 3nätter, det vad var det de tog för oss att vänja av vår dotter nattamningen.

Det låter ju inte som att hon kan vara hungrig utan mer att hon är snuttsugen.

• tobiq

Får försöka med det, men känner jag henne rätt kommer hon bli helt ROSENRASANDE om hon inte får tutten när hon ligger bredvid mig, hon är typen som hugger rätt genom tröjan om det inte går tillräckligt fort:P

Jag tror absolut inte att hon är hungrig heller, EN eller två gånger per natt kan jag leva med men nu är jag less på maratonamningen!

Moa-08 Svea-10
  • caroline88

Hon kommer säkert vara arg! Det var Moa oxå! Men det är bara att vara bestämt! Hon är såpass stor och verkar äta bra på dagen så försök att sluta helt, om du nu vill.. Enklare för henne att förstå att det inte blir mat på natten. Fortsätter du ge henne på natten så kommer hon antagligen inte att förstå varför hon får tutte ibland och ibland inte.. Om du tänker sluta helt att nattamma (som jag gjorde) så tar det ungefär 3dagar sedan har hon förstått :)

• tobiq
    caroline88 skrev 2011-07-02 16:16:00 följande:
    Hon kommer säkert vara arg! Det var Moa oxå! Men det är bara att vara bestämt! Hon är såpass stor och verkar äta bra på dagen så försök att sluta helt, om du nu vill.. Enklare för henne att förstå att det inte blir mat på natten. Fortsätter du ge henne på natten så kommer hon antagligen inte att förstå varför hon får tutte ibland och ibland inte.. Om du tänker sluta helt att nattamma (som jag gjorde) så tar det ungefär 3dagar sedan har hon förstått :)
    Jag vill dock inte sluta helt, dels älskar jag amningen och dels är det väldigt bra att hon ammas då hon är öronbarn och amningen funkar lite som en skydd (hon är mkt sjuk överlag så det känns skönt att ta tutten som ett säkert kort när hon är dålig). Men mina nätter vill jag ha tillbaka:)
    Moa-08 Svea-10
  • Venna

Låter exakt som vår son!

Jag kände precis lika när han var 10 månader. Nattamningen , eller egentligen snuttade han ju bara, bara trappades upp och blev oftare och oftare för varje natt och till slut sov ju varken han eller jag kändes det som. Skillnaden var att han åt ganska dåligt under dagen.

Så jag bestämde bara att nu var det dags att sluta nattamma. Det tog ju några dagar förstås, men ganska snabbt märkte jag att han åt bättre på dagen. Och när jag då visste att han var riktigt mätt på kvällen när han la sig så bestämde jag en tid då han inte fick komma upp förrän. Så första natten fick han inte amma förrän kl 00, efter ytterligare några nätter ingen amning förrän kl 03 osv.

Vi började lägga honom i hans säng och i början fick vi buffa honom ganska länge i rumpan innan han kom till ro, men även det blev ju bättre med tiden.

det var ca 3 månader sen, och nu sover han i sin säng tills morgonen, men vaknar fortfarande upp några gånger per natt då vi får klappa om honom, men det går inte att jämföra med att ha honom krälandes i vår säng hängandes i mina tuttar

Så nu myser vi järnet på dagarna och han ammas lite då och då.

Jo, en sak till som underlättade avvänjningen var att han aldrig fick amma i samband med att han skulle sova, så han inte skulle sätta det i samband, och det gick jättebra.

• caroline88

Jag menade att du skulle sluta amma på natten, inte på dagen :) självklart ska du amma på dagen om du känner för det :)

• tobiq
    Venna skrev 2011-07-02 20:45:10 följande:
    Låter exakt som vår son!

Jag kände precis lika när han var 10 månader. Nattamningen , eller egentligen snuttade han ju bara, bara trappades upp och blev oftare och oftare för varje natt och till slut sov ju varken han eller jag kändes det som. Skillnaden var att han åt ganska dåligt under dagen.

Så jag bestämde bara att nu var det dags att sluta nattamma. Det tog ju några dagar förstås, men ganska snabbt märkte jag att han åt bättre på dagen. Och när jag då visste att han var riktigt mätt på kvällen när han la sig så bestämde jag en tid då han inte fick komma upp förrän. Så första natten fick han inte amma förrän kl 00, efter ytterligare några nätter ingen amning förrän kl 03 osv.

Vi började lägga honom i hans säng och i början fick vi buffa honom ganska länge i rumpan innan han kom till ro, men även det blev ju bättre med tiden.

det var ca 3 månader sen, och nu sover han i sin säng tills morgonen, men vaknar fortfarande upp några gånger per natt då vi får klappa om honom, men det går inte att jämföra med att ha honom krälandes i vår säng hängandes i mina tuttar

Så nu myser vi järnet på dagarna och han ammas lite då och då.

Jo, en sak till som underlättade avvänjningen var att han aldrig fick amma i samband med att han skulle sova, så han inte skulle sätta det i samband, och det gick jättebra.
    Tack för svaret! Det får nog bli en sån där stegvis nattavvänjing här med tror jag, hehe. Hoppas bara att jag orkar ta fighten på natten, misstänker att det lockar att bara lägga sig ner och slänga fram tutten. Men som du säger, det är ju inte direkt en ostörd nattsömn bara för att man ligger kvar i sängen när hon äter femtioelva gånger per natt och man själv ligger som en ostbåge och knappt vågar andas för att inte väcka!
    Moa-08 Svea-10
  • caroline88

Det är bara att stå på sig! Hennes mage behöver oxå vila! Hur hade vi mått om du ätit en hel natt?

• Skruttan77

TS, hur har det gått? Är i samma sits med min 9 mån som äter superdåligt på dagarna, ammar hela nätterna och går upp dåligt i vikt. Jag vill dra ner på amningen nu men det är väldigt svårt...

• caroline88

Skruttan77, testa Dra ner på amningen på natten så Er lilla äter bättre på dagen.

Svar på tråden Sluta nattamma 10-månaders?