• Anonym

4,5-årig som inte pratar rent (söka logoped?)

Sonen är nu 4,5 år och har kanske varit lite sen i sin språkutveckling. Han kan dock så många ord nu och talar i relativt bra meningar så den biten oroar jag mig inte för. Det är hans uttal jag oroar mig lite för. När barnet är så gammalt bör väl utomstående kunna förstå det mesta han säger? Utomstående förstår kanske ca hälften av vad han säger och det är jättevanligt att vi som föräldrar får tolka eller att sonen får upprepa sig många gånger för att andra ska höra vad han säger.

Han pratar snabbt, slarvig och ganska sluddrigt.

Vi har haft honom hos en logoped en gång för ett par år sedan och hon trodde att han hade lite motoriska "fel" i munnen som en följd av han alltid suttat väldigt mycket med tungan (samma typ av fel som kan uppstå pga. napp?).

Jag vet inte hur andra barn i hans ålder pratar riktigt då jag sällan får chansen att prata med 4,5-åringar och har asvårt att bedöma hur pass dåligt hans uttal är i jämförelse med andra barn.

Vad tycker ni att jag ska göra? Det känns som att skolan närmar sig med stormsteg och jag vill att han ska ha lika goda förutsättningar som andra barn att klara den och funderar på om det kan vara en stor nackdel för honom om han pratar sämre än andra.

• Svar på tråden 4,5-årig som inte pratar rent (söka logoped?)
  • Anonym

Vad säer de på förskolan?
    Där hör du väl barn i samma ålder och hur de pratar?
    Vad säger bvc?

• lövet2

Här i vår kommun får barnen gå hos talfröken om de behöver det, när de börjar i förskoleklassen. 3 av mina barn har gått hos talfröken, och det har inte tagit lång tid innan de pratat rent. Före 6 år har det inte varit aktuellt alls med någon träning ...

• Rhoda Horswunce

Min son är också 4,5 och pratar otydligt. BVC-sköterskan tyckte inte att det var så konstigt när vi var på 4-årskontrollen, utan sa att majoriteten av alla 4-åringar inte pratar rent, men jag bad ändå om en remiss till logoped. Jag trodde inte att logopeden skulle kunna göra någonting åt det, men hon var väldigt duktig och kom snabbt fram till att sonen hade dåligt utvecklad tungmotorik, och gav oss en massa övningar som vi ska göra varje dag fram till i höst (då ska vi på återbesök). Jag är jätteglad att vi gick dit, det känns som om övningarna hjälper en hel del.

• Anonym (Pia)

Ta upp det med personalen på förskolan, fråga vad de anser. De ska ju vara kunniga inom området barns utveckling.

• Anonym (Lisa)

Hej!

Klart du skall söka dig till en logoped, du känner en stark oro samt att han ej pratar fullt förståligt. Gör det snarast då väntetidern kan vara mycket lång. Läs om under tiden om fonologisk språkstörning, oral/verbal dyspraxi samt oralmotorisk utvecklingsförsening. Kanske känner du igen något?

Jag tycker inte att du skall låna någon annans övningar då det kan vara fel för din son.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-02 13:46:17 följande:

Hej!

Klart du skall söka dig till en logoped, du känner en stark oro samt att han ej pratar fullt förståligt. Gör det snarast då väntetidern kan vara mycket lång. Läs om under tiden om fonologisk språkstörning, oral/verbal dyspraxi samt oralmotorisk utvecklingsförsening. Kanske känner du igen något?

Jag tycker inte att du skall låna någon annans övningar då det kan vara fel för din son.

Lycka till!

Jag är inte mycket orolig bara lite orolig. Jag tror inte att han har en verklig utvecklingsförsening men att han har lite problem med tungmotoriken som en följd av hans konstanta suttande som mindre barn. Det är en logoped som sagt det till oss men hon tyckte att det var onödigt att fortsätta gå där.

Ska läsa på lite om de begrepp du nämner, tack för tips.
  • Anonym

Är väldigt nyfiken på att få höra lite mer om hur andra barn i hans ålder pratar. Är det "standard" att de pratar väldigt förståeligt eller? Det är det jag inte riktigt vet, det kanske inte alls är speciellt avvikande egentligen?

Sonen var väldigt tidig med det motoriska också, och det får man ju ofta höra att barn som är tidiga motoriskt ofta blir lite senare verbalt och det tror jag kan stämma på sonen. Fast jag upplever också att han tagit igen det bra, han kan mängder med ord och pratar i långa svåra menignar. Det är just hans sluddriga uttal som är lite problematiskt.

• gryning2

Det brukar vara rekommenderat med logopedtid för en 4-åring som inte gör sig riktigt förstådd. Prata med BVC så kan de skicka en remiss. Det är ju bra om din son får hjälp. Jag har en son på 3,9 år som pratar lite otydligt också. Vi kanske också behöver remiss till logped på 4-årskontrollen. Man ska ju ta den hjälp som finns, otroligt frustrerande för barnet att inte bli förstådd.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Anonym
    gryning2 skrev 2011-07-02 16:43:27 följande:
    Det brukar vara rekommenderat med logopedtid för en 4-åring som inte gör sig riktigt förstådd. Prata med BVC så kan de skicka en remiss. Det är ju bra om din son får hjälp. Jag har en son på 3,9 år som pratar lite otydligt också. Vi kanske också behöver remiss till logped på 4-årskontrollen. Man ska ju ta den hjälp som finns, otroligt frustrerande för barnet att inte bli förstådd.
    Om det är så riktlinjerna säger så blir jag lite upprörd över att ingen reagerade på 4-årskontrollen. Var har du hört det? Där vi bor kan man söka logoped utan remiss så jag ska börja i den änden och se vad de säger.

Sonen är riktigt "duktig" som gång på gång accepterar att han får upprepa sig. Många gånger tror jag att andra skulle höra vad han sa om de lyssnade lite mer noggrant.
  • Anonym (hörseln?)

Antar att ni redan kollat hörseln? Annars låter det precis som min dotter som i och för sig bara var tre när vi upptäckte att hon hade mängder med vätska bakom trumhinnan och enligt läkaren hörde som om hon hade huvudet under vatten. Hon hade utmärkt ordförråd och meningsbyggnad men uttalet var dåligt. Hon härmade väl så gott hon kunde stackarn.

Efter rör inopererat vid 3½ tog det ett halvår och sedan dess pratar hon jättebra!

(kan yillägga att vi inte märkte av öronproblemen eller den dåliga hörseln på annat sätt än det dåliga talet)

• Majan78

Vår 4,5-åring pratar inte heller rent och vi står ofta bakom och översätter. Det är vissa bokstäver som faller bort för honom. Tog upp det på 4-årskontrollen på BVC och de sa att om det inte blivit bättre inom det närmaste halvåret skulle  vi höra av oss för remiss till logoped. Hon ville dessutom att vi skulle prata med förskolan. Det gjorde vi, och de kontaktade specialpedagogen. Där gjorde hon en bedömning, och tyckte att vi skulle vänta till hösten och göra en ny koll för att se om det blivit bättre. Kan dock säga att de senaste månaderna har flera bokstäver trillat in för honom så det verkar gå till sig.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • eckin

Min femåring lyckas nog göra sig förstådd ungefär lika bra som ditt barn. Jag skulle säga att de allra flesta barn i 4-5-årsåldern har ett tillräckligt bra uttal för att göra sig förstådda, även om det såklart är en del som inte pratar helt rent eller som talar med brytning. Men även om man inte förstår allt så förstår man det mesta.  Eftersom det först är de senaste månaderna som andra barn har börjat förstå mitt barn har jag alltid fått tolka så jag pratar rätt mycket med andra barn.

Jag började ana att något var fel när han var två - två och ett halvt. Ordförrådet ökade fort, meningarna blev längre och mer komplicerade men uttalet förbättrades inte alls. Så då sökte jag logoped och sedan dess har vi jobbat med uttalet hemma, hos logoped och på förskolan. De sökte resurspengar på förskolan när han var knappt tre år och fick beviljat 15 timmar i veckan. Vi har jobbat mycket med tecken som stöd, munmotoriska övningar och övningar kring språkljud.

När logopeder har riktlinjer för ett barns uttal brukar det vara  att treåringen ska kunna göra sig förstådd inom familjen och att fyraåringen ska lyckas göra sig förstådd utanför den närmaste kretsen. Av det du skriver låter det som att han skulle kunna få hjälp från logoped.

Här finns lite logopedinformation
    www.lio.se/Verksamheter/SC/ONH-kliniken-i-Linkoping/Logopedmott/Barn-med-avvikande-tal--och-sprakutveckling/
    Någonstans mitt i finns en lista "När bör man vända sig till logoped?"

• Anonym
    Anonym (hörseln?) skrev 2011-07-02 17:36:36 följande:
    Antar att ni redan kollat hörseln? Annars låter det precis som min dotter som i och för sig bara var tre när vi upptäckte att hon hade mängder med vätska bakom trumhinnan och enligt läkaren hörde som om hon hade huvudet under vatten. Hon hade utmärkt ordförråd och meningsbyggnad men uttalet var dåligt. Hon härmade väl så gott hon kunde stackarn.

Efter rör inopererat vid 3½ tog det ett halvår och sedan dess pratar hon jättebra!

(kan yillägga att vi inte märkte av öronproblemen eller den dåliga hörseln på annat sätt än det dåliga talet)
    Hörseln är kollad och den är ok. Vi har haft sonen hos en logoped när han var ca 3 år och då kom logopeden fram till att han hade en del problem med uttalet och att det berodde på problem med "tungmotoriken" orsakade av att han suttat med sin tunga ända sedan han föddes.
    Majan78 skrev 2011-07-02 20:36:46 följande:

Vår 4,5-åring pratar inte heller rent och vi står ofta bakom och översätter. Det är vissa bokstäver som faller bort för honom. Tog upp det på 4-årskontrollen på BVC och de sa att om det inte blivit bättre inom det närmaste halvåret skulle  vi höra av oss för remiss till logoped. Hon ville dessutom att vi skulle prata med förskolan. Det gjorde vi, och de kontaktade specialpedagogen. Där gjorde hon en bedömning, och tyckte att vi skulle vänta till hösten och göra en ny koll för att se om det blivit bättre. Kan dock säga att de senaste månaderna har flera bokstäver trillat in för honom så det verkar gå till sig.

Pratar han också snabbt och slarvigt som min son eller handlar det bara om att vissa bokstäver försvann? Har ni gjort något speciellt för att träna hans uttal eller har det bara kommit av sig själv?
    eckin skrev 2011-07-02 22:06:46 följande:
    Min femåring lyckas nog göra sig förstådd ungefär lika bra som ditt barn. Jag skulle säga att de allra flesta barn i 4-5-årsåldern har ett tillräckligt bra uttal för att göra sig förstådda, även om det såklart är en del som inte pratar helt rent eller som talar med brytning. Men även om man inte förstår allt så förstår man det mesta.  Eftersom det först är de senaste månaderna som andra barn har börjat förstå mitt barn har jag alltid fått tolka så jag pratar rätt mycket med andra barn.

Jag började ana att något var fel när han var två - två och ett halvt. Ordförrådet ökade fort, meningarna blev längre och mer komplicerade men uttalet förbättrades inte alls. Så då sökte jag logoped och sedan dess har vi jobbat med uttalet hemma, hos logoped och på förskolan. De sökte resurspengar på förskolan när han var knappt tre år och fick beviljat 15 timmar i veckan. Vi har jobbat mycket med tecken som stöd, munmotoriska övningar och övningar kring språkljud.

När logopeder har riktlinjer för ett barns uttal brukar det vara  att treåringen ska kunna göra sig förstådd inom familjen och att fyraåringen ska lyckas göra sig förstådd utanför den närmaste kretsen. Av det du skriver låter det som att han skulle kunna få hjälp från logoped.

Här finns lite logopedinformation
    www.lio.se/Verksamheter/SC/ONH-kliniken-i-Lin.../
    Någonstans mitt i finns en lista "När bör man vända sig till logoped?"
    Jag upplever att om man verkligen tog sig tid att försöka höra vad han sa skulle nog många fler höra. Blir lite irriterad på dagispersonalen som bara säger va hela tiden, man märker att sonen blir frustrerad men han kämpar på och upprepar sig. Vi har flyttat nyligen och där vi bor nu pratas en helt annan dialekt vilket troligen försvårar ytterligare för andra att förstå honom.

Tack för länken; det står så här om när man ska vända sig till logoped:
    När en 4-åring har svårt att göra sig förstådd av andra än sina närmaste

Jag upplever att utomstående kanske förstår hälften av vad han säger, vilket nog är för lite? J
  • Bara sarah

Jag pratade inte så bra själv när jag var 4 år. När jag var 6 ville min lärare att jag skulle till logoped. Men när jag var 7 pratade jag hur bra som helst, utan logoped. Det kan väl gå över en dag??

• Anonym
    Bara sarah skrev 2011-07-02 22:38:13 följande:
    Jag pratade inte så bra själv när jag var 4 år. När jag var 6 ville min lärare att jag skulle till logoped. Men när jag var 7 pratade jag hur bra som helst, utan logoped. Det kan väl gå över en dag??
    Hade du några problem som en följd av ditt dåliga uttal? Jag har lite farhågor att det kan försvåra det sociala samspelet när andra har svårt att förstå vad han säger.
  • Bara sarah

Nej, de var inga problem för mig, eftersom det som tur är gick över. De i min klass o de jag umgicks med förstod mig, tror jag.... =))

• Majan78
    Anonym skrev 2011-07-02 22:35:05 följande:
    Majan78 skrev 2011-07-02 20:36:46 följande:

Pratar han också snabbt och slarvigt som min son eller handlar det bara om att vissa bokstäver försvann? Har ni gjort något speciellt för att träna hans uttal eller har det bara kommit av sig själv?
    Han pratar inte så snabbt, men ganska mycket :) Det handlar mest om bokstäver som försvinner. VI har inte gjort så mycket för att träna, annat än att bara tydligt uttalat orden själva.
    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • MissAdelaide

Jag skulle nog följa det som BVC säger. Tycker de att det behövs så ta emot den hjälpen. De brukar ju lyssna och påpeka sådant på 5-års kontrollen.
    Man hör allt vår son säger men hans R och S är inte det bästa. Hans 3 åriga syster är snabb och kommentera storebrors fel i det svenska språket.

Svar på tråden 4,5-årig som inte pratar rent (söka logoped?)