Anonym (hörseln?) skrev 2011-07-02 17:36:36 följande:
Antar att ni redan kollat hörseln? Annars låter det precis som min dotter som i och för sig bara var tre när vi upptäckte att hon hade mängder med vätska bakom trumhinnan och enligt läkaren hörde som om hon hade huvudet under vatten. Hon hade utmärkt ordförråd och meningsbyggnad men uttalet var dåligt. Hon härmade väl så gott hon kunde stackarn.
Efter rör inopererat vid 3½ tog det ett halvår och sedan dess pratar hon jättebra!
(kan yillägga att vi inte märkte av öronproblemen eller den dåliga hörseln på annat sätt än det dåliga talet)
Hörseln är kollad och den är ok. Vi har haft sonen hos en logoped när han var ca 3 år och då kom logopeden fram till att han hade en del problem med uttalet och att det berodde på problem med "tungmotoriken" orsakade av att han suttat med sin tunga ända sedan han föddes.
Majan78 skrev 2011-07-02 20:36:46 följande:
Vår 4,5-åring pratar inte heller rent och vi står ofta bakom och översätter. Det är vissa bokstäver som faller bort för honom. Tog upp det på 4-årskontrollen på BVC och de sa att om det inte blivit bättre inom det närmaste halvåret skulle vi höra av oss för remiss till logoped. Hon ville dessutom att vi skulle prata med förskolan. Det gjorde vi, och de kontaktade specialpedagogen. Där gjorde hon en bedömning, och tyckte att vi skulle vänta till hösten och göra en ny koll för att se om det blivit bättre. Kan dock säga att de senaste månaderna har flera bokstäver trillat in för honom så det verkar gå till sig.
Pratar han också snabbt och slarvigt som min son eller handlar det bara om att vissa bokstäver försvann? Har ni gjort något speciellt för att träna hans uttal eller har det bara kommit av sig själv?
eckin skrev 2011-07-02 22:06:46 följande:
Min femåring lyckas nog göra sig förstådd ungefär lika bra som ditt barn. Jag skulle säga att de allra flesta barn i 4-5-årsåldern har ett tillräckligt bra uttal för att göra sig förstådda, även om det såklart är en del som inte pratar helt rent eller som talar med brytning. Men även om man inte förstår allt så förstår man det mesta. Eftersom det först är de senaste månaderna som andra barn har börjat förstå mitt barn har jag alltid fått tolka så jag pratar rätt mycket med andra barn.
Jag började ana att något var fel när han var två - två och ett halvt. Ordförrådet ökade fort, meningarna blev längre och mer komplicerade men uttalet förbättrades inte alls. Så då sökte jag logoped och sedan dess har vi jobbat med uttalet hemma, hos logoped och på förskolan. De sökte resurspengar på förskolan när han var knappt tre år och fick beviljat 15 timmar i veckan. Vi har jobbat mycket med tecken som stöd, munmotoriska övningar och övningar kring språkljud.
När logopeder har riktlinjer för ett barns uttal brukar det vara att treåringen ska kunna göra sig förstådd inom familjen och att fyraåringen ska lyckas göra sig förstådd utanför den närmaste kretsen. Av det du skriver låter det som att han skulle kunna få hjälp från logoped.
Här finns lite logopedinformation
www.lio.se/Verksamheter/SC/ONH-kliniken-i-Lin.../
Någonstans mitt i finns en lista "När bör man vända sig till logoped?"
Jag upplever att om man verkligen tog sig tid att försöka höra vad han sa skulle nog många fler höra. Blir lite irriterad på dagispersonalen som bara säger va hela tiden, man märker att sonen blir frustrerad men han kämpar på och upprepar sig. Vi har flyttat nyligen och där vi bor nu pratas en helt annan dialekt vilket troligen försvårar ytterligare för andra att förstå honom.
Tack för länken; det står så här om när man ska vända sig till logoped:
När en 4-åring har svårt att göra sig förstådd av andra än sina närmaste
Jag upplever att utomstående kanske förstår hälften av vad han säger, vilket nog är för lite? J