• Tazzme

En snabb fråga om färsk ananas

Jag har lite färsk ananas hemma och tänkte äte det med vaniljglass.
    Men så kom jag på att färsk ananas ju är lite knepig... Vet att om man äter mycket av det så kan det börja kittlas/svida i munnen och jag har t.o.m. hört att folk fått blåsor av det.
    Jag åt en gång färsk ananas med naturell yoghurt. Först smakade det helt OK, men efter en stund började det svida och bränna som sjutton i munnen och det smakde riktigt starkt och äckligt av ananasen. Det måste nog vara nån syra eller nåt i den färska ananasen som irriterar munnen va? Och som reagerade med yoghurten på nåt sätt så allt smakde blä.

Så, min snabba fråga:
    Går det att äta färsk ananas med glass?
    Eller blir det totalfiasko som mitt yoghurt+ananas-försök?

Vill ju inte laga åt mig en god efterrättskopp bara för att behöva kasta allt om det smakar sk*t Tungan ute

• Svar på tråden En snabb fråga om färsk ananas
  • Tecken

Klart det går att äta. Men det är ju bara du som vet om du är överkänslig eller inte.

• Tazzme
    Tecken skrev 2011-07-02 18:31:27 följande:
    Klart det går att äta. Men det är ju bara du som vet om du är överkänslig eller inte.
    Jo, alltså jag har ju inga problem att äta färsk ananas som så. Åt det senast imorse Glad Så överkänslig är jag nog inte.
    Det jag ville veta var om kombinationen färska ananas + vaniljglass brukar kunna smaka konstigt.
    Alltså så som det gick med min tidigare kombination av färsk ananas + naturell yoghurt. För där var det nog inte frågan om nån överkänslighet från min sida, det var nog frukten och yoghurten som reagerade på nåt konstigt sätt, för min man tyckte också att det smakade blä.
    hansdotter skrev 2011-07-02 18:31:54 följande:
    Jag brukar äta ananas med glass. går fint det!
    Låter bra! Så ska jag gå fixa lite efterrätt åt mig nu! Skrattande
  • Tecken

Smakkombinationerna funkar ihop, ja.

• JPT

Färsk ananas och vaniljglass är supergott tillsammans. Kör på! 

• Makka Pakka

Ananas är jätte gott att värma också.. varm kanelkryddad ananas på glassen är så gott!!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • carnitas01
    Tazzme skrev 2011-07-02 18:29:42 följande:
    Jag har lite färsk ananas hemma och tänkte äte det med vaniljglass.
    Men så kom jag på att färsk ananas ju är lite knepig... Vet att om man äter mycket av det så kan det börja kittlas/svida i munnen och jag har t.o.m. hört att folk fått blåsor av det.
    Jag åt en gång färsk ananas med naturell yoghurt. Först smakade det helt OK, men efter en stund började det svida och bränna som sjutton i munnen och det smakde riktigt starkt och äckligt av ananasen. Det måste nog vara nån syra eller nåt i den färska ananasen som irriterar munnen va? Och som reagerade med yoghurten på nåt sätt så allt smakde blä.

Så, min snabba fråga:
    Går det att äta färsk ananas med glass?
    Eller blir det totalfiasko som mitt yoghurt+ananas-försök?

Vill ju inte laga åt mig en god efterrättskopp bara för att behöva kasta allt om det smakar sk*t Tungan ute
    Nej, det är ett proteinnedbrytande enzym som fixar detta.
    Annans används ibland för möra kött, finns gäng frukter till som har liknande enzym.
  • Tecken
    carnitas01 skrev 2011-07-03 18:47:13 följande:
    Nej, det är ett proteinnedbrytande enzym som fixar detta.
    Annans används ibland för möra kött, finns gäng frukter till som har liknande enzym.
    Ananasjuice används också för att lösa upp stopp i PEG-slangar, eftersom det är frätande. Kanske lite OT...  
Svar på tråden En snabb fråga om färsk ananas