• santana01

Packa babyskydd vid flygresa?

Vi ska snart på flygresa till Grekland med vår 8-månadersbebis, har ingen bil själva utan kommer att ta taxi till flygplatsen och ta med oss vårt egna babyskydd. I Grekland kommer vi att åka på två längre bilresor så det känns viktigt att skyddet är med. Men hur packar man det så att det inte blir krockskadat under flygtransporten? 

Jag har ringt flygbolagets kundtjänst för att höra om man får ta med skyddet på planet, men där var de osäkra och sa att jag får fråga när vi checkar in.

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

• Svar på tråden Packa babyskydd vid flygresa?
  • honeydew

Vi hyrde bilstol till vår tjej som var 11 mån när vi var på Kreta i våras. Fick en britax av hyrfirman som vi hyrde bil på, hörde runt på tre olika ställen för olika priser, alla hade stol att hyra ut. Det kanske ni också kan göra så slipper ni släpa med er stol. Går ju att boka till taxin i Sverige med.

Kanske inte min ensak, men är han inte lite för stor för babyskydd..? Det ska man ju byta ifrån så fort de kan sitta, de sitter säkrare i bilstol för rätt viktklass.

• Haligh

Till vagnen fick vi köpa en påse och checka in som specialbagage, borde vara samma rutin tycker jag. Påsen kostade 50:- och köptes vid incheckningen.

• Alexi

Jag vågade faktiskt inte checka in babyskyddet, just för att bagage ju kan hanteras rätt illa. ska ni hyra bil där nere kanske ni kan hyra babyskydd också, det gjorde jag i Spanien.

annars, kolla om airshells.com har någon väska som kan passa i storlek.

• Kia o busan

Vi hade också med oss vårna stol för att vara på den säkra sidan,  åk till en affär där de säljer stolar o säg att ni ska ut o resa och skulle vilja ha en kartong som de får stolarna i med frigilit kulor. erbjud er betala så brukar det inte vara några problem, vi fick våran gratis. kartong pga att då blir inte stolen skadad när de kastar runt den på flyget

mamma till älskade Leia o Rasmus
  • santana01

Tack för svar!

Ja, vårt babyskydd är ganska stort och ska funka upp till 13 kilo - och det är långt kvar innan huvudet är över kanten vilket jag trodde var det avgörande. Men rätta mig gärna om jag har fel - vi har ingen bil själva och har bara använt skyddet under hennes första vecka i livet! Eftersom vi inte kommer åka mycket bil när vi kommer hem så tänkte jag att man kunde vänta med att köpa en bilbarnstol och använda babyskydded för sista gången nu under semestern.

Vi ska inte hyra bil utan åka med en släkting, men han kan säkert hyra en bilbarnstol på någon bilfirma - det var en jättebra idé!

Bra att veta om påsen, då kan man ju lösa det vid incheckningsdisken.

• Mellanmjölkens land

Vi har samma problem men vår dotter kommer bara vara 5 mån när vi åker och då finns det ju inga garantier för att hon kan sitta. Är britax en barnstol eller ett babyskydd?

Honeydew, vilken firma hyrde ni av tillslut? Fanns det babyskydd?

• honeydew
    Mellanmjölkens land skrev 2011-07-03 18:18:17 följande:
    Vi har samma problem men vår dotter kommer bara vara 5 mån när vi åker och då finns det ju inga garantier för att hon kan sitta. Är britax en barnstol eller ett babyskydd?

Honeydew, vilken firma hyrde ni av tillslut? Fanns det babyskydd?

Förlåt att jag inte har svarat, såg inte din fråga tidigare.

Vår dotter var 11 mån då vi åkte så vi hyrde en barnstol. Vi gick förbi tre olika lokala bilfirmor på "turiststråket" för att fråga om priser på vad bilen kostade att hyra (det varierade rejält) och alla hade även barnstol. Frågade ej om babyskydd, sa att vårat barn är ett år, har ni något som passar?

Vi reste via Ving och även från dem kunde man hyra bil och bilstol, och då skötte de allt runtomkring, man fick t.o.m. bilen framkörd (men var dyrare så klart). Kan ju vara lättare att prata med svensk personal om ni också reser med något charterbolag då de vet vad som finns och "vet vad ett babyskydd är" (kanske inte är självklart utomlands?) så det inte blir missförstånd. Fråga nån resebyrå redan innan ni åker om det finns på orten, men det borde ju det..
Svar på tråden Packa babyskydd vid flygresa?