• Äldre 3 Jul 09:53
    6901 visningar
    39 svar
    39
    6901

    OK att låta barn vara nakna på badstranden?

    Så, vad säger ni? Nyfiken på vad andra anser:)

    Mitt barn får va naket på stranden och bada naken. (Han är 2,5 år)

    Vid vilken ålder slutar det va okej? 
    Kommentera gärna hur ni gör. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK att låta barn vara nakna på badstranden?
  • Äldre 3 Jul 09:57
    #1

    Vår son har aldrig fått vara naken på stranden eller i något annat offentligt sammanhang. Snoppar hör hemma i badrummet, brukar vi säga och så har vi haft det sedan han var baby. Jag tycker att det är integritetskränkande att låta små barn springa runt nakna.

    Sedan tycker jag att det är märkligt att man låter sina barn vara helt nakna i solen, framförallt eftersom det framkomit att många solkrämer inte ger fullgott skydd och snarare bidrar till hudcancer eftersomde ger en falsk trygghet.

    Jag röstade på att mitt barn inte får vara naken, men det är okej att andra barn är det. Fast jag slipper helts se nakna rumpor och annat när jag är ute. 


  • adrift
    Äldre 3 Jul 09:59
    #2

    Vi lät vår son på 1 bada naken när vi va iväg första gången för kolla om de fanns intresse från hans sida å bada plaska å leka å fick då tillsägelse om att man ska ha badbyxor el badblöja.. Å de va vid en vanlig sjö .. Anser i pool ska man ha blöja/kläder men hav/sjö spelar de väl kanske inte så stor roll.. Vid 3 år ska allafall dem ha på sig något.

  • La Lola
    Äldre 3 Jul 10:00
    #3

    Annat:
    Vi har aldrig varit på nån strand så jag har aldrig behövt tänka på det.

    Men jag är rätt säker på att jag skulle välja badkläder.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 3 Jul 10:00
    #4

    Jo, uppe på stranden brukar han ha t-skjorta och blöja ifall vi är längre tid, men vi brukar inte ligga å sova på stranden. + att vi brukar gå runt 18-tiden när den farligaste solen lagt sig. har även funderat på att införskaffa en såndär UV-body-grej.. man vet ju inte vad dom krämerna innehåller helt och hållet.

  • Äldre 3 Jul 10:00
    #5

    ja - det är helt ok - men jag har hellre solkläder på mina barn för att skydda mot solen än att smörja in hela kroppen med solkräm

  • JuliaD­ufva
    Äldre 3 Jul 10:03
    #6

    Sonen är ett och ett halvt och vore det inte för solen skulle han absolut få vara naken på stranden!

  • Äldre 3 Jul 10:15
    #7

    Glömde ju alternativet för dom som inte har barn att rösta, men dom får välja annat eller rösta som dom hade ansett ifall dom hade barn.

  • Äldre 3 Jul 10:16
    #8

    Vår dotter är 1 år och kommer inte få vara naken på badstranden, men det handlar om att solens strålar är farliga. Hon får därför ha sin uv-tröja på sig!

  • Äldre 3 Jul 10:18
    #9

    Min 4-åring får båda naken om hon vill, hon brukar växla mellan det och badkläder. Barnen här har fått båda nakna så länge de känner sig bekväma med det. De flesta brukar vilja ha badkläder när de blir lite äldre


    Mamma till Nora, August och Ella
  • housei­ntheco­untry
    Äldre 3 Jul 10:19
    #10

    min dotter får vara naken och hon är 2,5år.  skulle vi vara på stranden en hel dag kanske jag skulle välja ett annat alternativ pga solen.

Svar på tråden OK att låta barn vara nakna på badstranden?