• Mamma1012

Dålig känslighet på babyvakt supernova

Nu måste jag kolla med er här. Fick en babyvakt supernova. Ska ju vara bland den bästa på marknaden men jag måste säga att jag är riktigt missnöjd med den. Den känner av allt för dåligt när vårt barn rör sig. Rättare sagt, den reagerar inte alls då. Den reagerar bara när barnet låter/skriker. Den har bra mottagning, visar temeratur och har vibrator vilket är de önskemål jag hade på babyvakten. Jag vill dock bli förvarnad om att barnet är vaket och att babyvakten säger till när barnet rör sig. Vårt barn kan ligga i vagnen på altanen och jag ser genom fönstret hur han sparkar och rör sig men babyvakten varnar inte alls, förrän han skriker.
    Någon annan som varit med om samma?? Jag har tom skickat tillbaka supernovan och fått en ny för jag tänkte jag fått en måndagsexemplar men denna är lika dålig :( Är såå besviken. Och ja, vi har ställt in högst på känsligheten.....

• Svar på tråden Dålig känslighet på babyvakt supernova
  • Alexi

vi har supernova och är helt nöjda med den. Men, den reagerar helt klart annorlunda. Vi har två barn och har supernovan till 2,5-åringen på kvällar och nätter. Men till bebisen har vi padvico 938 som är den vi också haft hela tiden till dottern fram till i höstas. Jag vill hellre ha den till bebisen nämligen för att den reagerar oerhört mycket snabbare och känsligare. Den reagerar bara bebisen rör sig så ofta är jag nästan uppe i hans rum innan han börjat skrika. Jag tror det handlar om olika typ av babyvakt helt enkelt, en del sänder hela tiden medan en del sänder när det händer något. Ungefär så har jag förstått det. Och padvicon sänder när det händer något medan supernovan kanske är sån att den sänder hela tiden och då måste det de facto bli några ljud att sända vidare innan mottagaren märker det. När jag ibland har supernovan till bebisen så ser jag bara att den börjar lysa men jag hör ingenting så där måste man vara mer uppmärksam.

Åh långt och svamligt, men jag förstår precis ditt problem och jag är glad att vi har den känsligare padvicon till bebisen där jag verkligen vill reagera på små ljud och rörelser.

• Alexi

För övrigt stör det mig väldigt att ingen av dessa bra och dyra apparater har knapplås på. Händer varenda gång att de ligger och piper i väskan när vi är på resande fot...

• Finesse

Vi har Supernovan.. och den reagerar verkligen på allt.. men då måste man ställa den brevid honom och inte en bit ifrån.. Varje gång han rör sig så reagerar den och man hör varje smakljud och om han snarkar

Vi testade först Topcom men den reagerade inte ens när han skrek! 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Men en fråga.. våran vibrerar inte.. är det nåt man kan ställa in?

• Mamma1012

Har supernovan bredvid vår son men det hjälper inte :( vibrator kan man ställa in, står i nruksanvisningen hur man gör, tycker det är kanon! men känsligheten är som sagt kass å då är den väldigt dyr tycker jag....

• Finesse
    Mamma1012 skrev 2011-07-04 13:24:34 följande:
    Har supernovan bredvid vår son men det hjälper inte :( vibrator kan man ställa in, står i nruksanvisningen hur man gör, tycker det är kanon! men känsligheten är som sagt kass å då är den väldigt dyr tycker jag....
    Fast min funkar då som den ska.. har jag den brevid hans huvud reagerar den inte på att han rör sig men har jag den brevid hans kropp så larmar den direkt.. min son är förövrigt 4 månader.. började använda den när han var 3 månader.
  • Alexi

Men har du varit i kontakt med tillverkaren då? För att höra om det ska vara så osv?

• Mamma1012

Stod idag och tittade genom fönstret när E låg i vagnen och sparkade för fullt. När han sparkade på babyvakten larmade den men när jag flyttade den till huvudändan så larmade den inte alls. Jag har nu varit i kontakt med återförsäljaren och kommer få mina pengar tillbaka som tur är. Men nu måste jag hitta en annan. Någon som kan tipsa?
    De jag vill ha är:
    HÖG känslighet alltså den varnar när barnet rör på sig och låter.
    Visa temperatur
    Vibrator
    Uppladdningsbara batterlier
    Hög räckvidd

hmmm ja det är nog det å lätt att förstå sig på så klart ;)

• Mamma1012

Alexi: Är du nöjd med padwico 938? verkar som många har den och är nöjda med den. Något som inte är bra med den?

• Alexi
    Mamma1012 skrev 2011-07-04 17:00:18 följande:
    Alexi: Är du nöjd med padwico 938? verkar som många har den och är nöjda med den. Något som inte är bra med den?
    Ja, vi har varit jättenöjda med den. Den uppfyller enligt mig alla dina krav. Vi har haft lite problem med laddarna men det är väl det enda.
  • Mamma1012

Vad var det för problem med laddarna då?
    Kommer nog åka å köpa en sån istället....

• Just me
    Mamma1012 skrev 2011-07-05 11:37:08 följande:
    Vad var det för problem med laddarna då?
    Kommer nog åka å köpa en sån istället....
    Köpte du den eller hur blev det? Är själv ute efter en babyvakt men vete tusan vad man ska ha för något! Jag har samma krav som du har , såg att du hade skrivit lite höge upp. 
    Vi kommer att flytta till hus nu och då behövs det en bra en  
  • Mamma1012

Ja vi köpte padwico och den är bättre men jag är inte helt nöjd med den heller.
    När sändarens (den som är hos barnet) batterier tar slut varnar mottagaren men fortsätter varna även om man sätter sändaren på laddning. Pratade med Padwico som rådde mig att först stänga av sändaren innan jag satte i laddaren och sen sätta på den igen och då fungerar det. Mottagaren slutar varna. Batterierna håller inte så länge så jag måste ladda ganska ofta tycker jag och när sändaren står på laddning blir den väldigt varm så temperaturmätaren fungerar inte korrekt då. Kan visa 27 grader på mottagaren men i rummet är det egentligen 20 grader, så det får man komma ihåg.
    Mottagaren vibbrerar bara när ljudet från sändaren är så högt att lampa tre tänds. Den varnar med ljud när E rör sig men vibbrerar alltså inte förrän han skriker. Jag ville ha en babyvakt som varnar innan han skriker så jag kan förbereda mig på att han håller på att vakna. Vibbratorn är alltså inte den bästa men supernovan varnade ju bara när han skrek och då även med vibrator så det kanske inte går att få en babyvakt som vibbrerar tidigare?
    Ljudet är lite lågt tycker jag oxå, inte när han skriker men när mottagaren tar emot ljud att E rör sig eller annat, det surrar lite och lyser men det är inte så högt. De flesta kanske inte vill att den varningen ska vara så hög men då tänker jag att man i stället skulle sända volymen, vi har på högsta och det är inte så högt som jag önskar.
    I övrigt är jag nöjd med den. Den är liten så den är lätt att lägga i vagnen om E somnar där, den visar temperaturen korrekt om den inte är i laddaren och den är lätt att sätta fast i byxorna om man vill ha den med sig. Supernovan tyckte jag var svår att fästa, fästet var så hårt .

• Just me
    Mamma1012 skrev 2011-10-10 19:03:06 följande:
    När sändarens (den som är hos barnet) batterier tar slut varnar mottagaren men fortsätter varna även om man sätter sändaren på laddning. Pratade med Padwico som rådde mig att först stänga av sändaren innan jag satte i laddaren och sen sätta på den igen och då fungerar det. Mottagaren slutar varna. Batterierna håller inte så länge så jag måste ladda ganska ofta tycker jag och när sändaren står på laddning blir den väldigt varm så temperaturmätaren fungerar inte korrekt då. Kan visa 27 grader på mottagaren men i rummet är det egentligen 20 grader, så det får man komma ihåg.
    Mottagaren vibbrerar bara när ljudet från sändaren är så högt att lampa tre tänds. Den varnar med ljud när E rör sig men vibbrerar alltså inte förrän han skriker. Jag ville ha en babyvakt som varnar innan han skriker så jag kan förbereda mig på att han håller på att vakna. Vibbratorn är alltså inte den bästa men supernovan varnade ju bara när han skrek och då även med vibrator så det kanske inte går att få en babyvakt som vibbrerar tidigare?
    Ljudet är lite lågt tycker jag oxå, inte när han skriker men när mottagaren tar emot ljud att E rör sig eller annat, det surrar lite och lyser men det är inte så högt. De flesta kanske inte vill att den varningen ska vara så hög men då tänker jag att man i stället skulle sända volymen, vi har på högsta och det är inte så högt som jag önskar.
    I övrigt är jag nöjd med den. Den är liten så den är lätt att lägga i vagnen om E somnar där, den visar temperaturen korrekt om den inte är i laddaren och den är lätt att sätta fast i byxorna om man vill ha den med sig. Supernovan tyckte jag var svår att fästa, fästet var så hårt .
    Ok, tack för all info. Uppfattar jag rätt från tidigare inlägg att det var 983 du hade köpt?
    Fasiken vad svårt det verkar vara att hitta den "bästa"  Blir verkligen inte klok på det här! De är ju rätt dyra också så man tycker ju att de verkligen borde vara super bra! Jag förstår om en på 199 kr skulle strula lite men en på 1000 kr och mer borde vara riktigt toppen på alla plan men men ... nåja får kika runt lite till och kolla!
  • Alexi
    Mamma1012 skrev 2011-10-10 19:03:06 följande:
    Men jag fattar inte, måste den vibrera vid varje rörelse hos barnet? varför räcker det inte med att den brusar menar jag? du vet väl att den drar mycket mer batteri om ni har vibratorn på? Vår reagerar varenda gång barnet bara typ rör sig men alltså då med brus, så vi vet ju att han är på väg att vakna tex även om han inte gör ljud ifrån sig på en stund.

Sen har jag inte sett någon större vits med temperaturmätaren ändå så vi har vår sändare i laddaren på nätterna i sonens rum.

Vi har också haft problem några gånger förr med att den fortsatte larma en stund efter att man satt den på laddning om batteriet tagit slut men med lite micklande (ta i och ur några gånger typ) så brukar det lösa sig.
  • Mamma1012

Ja vi köpte en 938.

Om jag tex dammsuger har jag vibratorn på för att märka om han vaknar. Eftersom jag föredrar att bli lite förberedd innan så vill jag att den ska vibbrera även när han bara rör sig men det gör den inte utan varnar då bara med brus och ljus. När han skriker vibbrerar den men då är han ju redan arg/ledsen eftersom jag kan missa bruset och ljuset när jag dammsuger. Detta händer ju inte så ofta och nu är E så pass stor så det går bra ändå men för nästa barn hade det varit bra om vibbratorn fungerade tidigare. Jo jag vet att den drar mer ström å jag använder den sällan men ibland behövs den.

Tempuraturmätaren tycker jag är toppen när han sover ute i vagnen eller under sommaren för att se hur varmt det är i sovrummet för att anpassa hur mycket han ska ha på sig m.m

• Alexi
    Mamma1012 skrev 2011-10-11 19:30:54 följande:
    Ja vi köpte en 938.

Om jag tex dammsuger har jag vibratorn på för att märka om han vaknar. Eftersom jag föredrar att bli lite förberedd innan så vill jag att den ska vibbrera även när han bara rör sig men det gör den inte utan varnar då bara med brus och ljus. När han skriker vibbrerar den men då är han ju redan arg/ledsen eftersom jag kan missa bruset och ljuset när jag dammsuger. Detta händer ju inte så ofta och nu är E så pass stor så det går bra ändå men för nästa barn hade det varit bra om vibbratorn fungerade tidigare. Jo jag vet att den drar mer ström å jag använder den sällan men ibland behövs den.

Tempuraturmätaren tycker jag är toppen när han sover ute i vagnen eller under sommaren för att se hur varmt det är i sovrummet för att anpassa hur mycket han ska ha på sig m.m
    Ok, jag förstår, jag har nog aldrig använt dammsugaren och babyvakten samtidigt, när våra barn sover slappar vi oftast.
  • TjorvenTjopp

Jag har en supernova och den stängs av hela tiden. Den är full ladda så de är inte batterierna, kan de va nån inställning som är fel?:/

• Emwa

*puffar* vi har också en supernova som stängs av jämt och ständigt trots att den sitter i laddaren. Någon som har en lösning eller svar på varför den gör det? :/ väldigt irriterande. Man kan ju inte lita på den alls.

• Alexi
    Emwa skrev 2013-12-14 22:31:13 följande:
    *puffar* vi har också en supernova som stängs av jämt och ständigt trots att den sitter i laddaren. Någon som har en lösning eller svar på varför den gör det? :/ väldigt irriterande. Man kan ju inte lita på den alls.
    Det måste ju vara något fel på den då? För jag har aldrig haft det problemet med vår.
Svar på tråden Dålig känslighet på babyvakt supernova