• Sundance Kid

Halsfluss

Var hos en bekant igår där hans flickvän har haft halsfluss, hon blev frisk (läs: icke smittsam) i fredags och igår kväll började min bekanta få ont i halsen. Båda hostade rätt ut i luften och jag försökte undvika det, men det är lite svårt när man är tre personer i ett vardagsrum.

Finns det sätt att förhindra halsfluss på, eller är det helt enkelt som så att det KOMMER bryta ut på mig om det hann fästa sig i kroppen på mig? Får verkligen inte bli sjuk!

• Svar på tråden Halsfluss
  • Ceeecilia

Halsfluss är en infektion som orsakas av bakterier i halsmandlarna, oftast streptokockbakterier. 
    Man kan bli smittad av halsfluss till exempel när man tar någon i hand eller kysser någon. För att undvika smitta kan det vara bra att tvätta händerna ofta och undvika handkontakt med personer som har halsfluss. Det är också viktigt att man inte delar handduk eller tandborste.
    Det brukar ta två till fyra dagar från det att man smittats tills de första symtomen visar sig. Halsfluss kan gå över av sig själv, men oftast behöver man behandling. 

• Probably the best    in the

Var lugn, inte alls säkert du blir sjuk. Långt ifrån säkert skulle jag vilja påstå.
    Verkar som viss åker på halsfluss hela tiden, andra får det mkt mkt sällan och en del aldrig.

Du kan inte göra så mkt åt det men vila och kanske drick lite honungsvatten (sägs att det ska vara lite bakterihämmande, vad vet jag eg )

• Ceeecilia
    Probably the best in the skrev 2011-07-04 19:20:32 följande:

Var lugn, inte alls säkert du blir sjuk. Långt ifrån säkert skulle jag vilja påstå.
    Verkar som viss åker på halsfluss hela tiden, andra får det mkt mkt sällan och en del aldrig.

Du kan inte göra så mkt åt det men vila och kanske drick lite honungsvatten (sägs att det ska vara lite bakterihämmande, vad vet jag eg )

Nej då har du hört fel, det är absolut inte bakteriehämmande med mjölk och honung, det är lenande för halsen. Det är för när man har ont inte för att förebygga det.
  • Probably the best    in the
    Ceeecilia skrev 2011-07-04 22:29:42 följande:
    Nej då har du hört fel, det är absolut inte bakteriehämmande med mjölk och honung, det är lenande för halsen. Det är för när man har ont inte för att förebygga det.

Nja, så helt fel har jag nog inte trots allt....men det är väl vad man föredrar, att käka pc eller att försöka med lite alternativ för att slippa.....do it your way...

http://www.bidrottningen.se/anvandning_somkur.htm

Svar på tråden Halsfluss