Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Prislapp på barn?

har också tänkt på detta! Jag hörde en gång att ett kejsarsnitt kostar över 100 000!
    De som får biologiska barn ska minsann få allt gratis... Föräldrarutb och sjukvård.
    Vi som adopterar får betala 5000 för en obligatorisk utbildning och tusentalskostnader för läkarintyg bl.a

Vi som adopterar borde verkligen få mer i bidrag med tanke på att Sverige slipper förlossningskostnaden!!!

• Hjärtat längtar
    villsågärna38 skrev 2011-07-04 11:10:47 följande:
    Vilka kostnader man har innan adoptionsförmedlingen har jag koll på men har även upptäckt att förmedlingarna redovisar kostnader förknippade med adoption på olika sätt. Bfa räknar ju t ex familjens kostnader för  pappersinsamlingskostnaderna på sin sida medan AC inte verkar göra det (jag kan iaf inte se att de gör det). Det varierar ju också väldigt mkt mellan länderna hur mkt det kostar totalt att adoptera och de länder vi kikar på just nu hamnar inte på den nivån som Koalabjörn beskriver, därav min fråga. Min man och jag har även haft tur så att vi kunnat flexa då vi varit borta från våra jobb för möten, har inte behövt pendla till föräldrakursen osv.

När det gäller ivf-behandlingar och äggdonationsbehandlingar så är vi oerhört tacksamma för att ha fått möjligheten att göra många behandlingar via landstinget. Visst kostar det för mediciner men man betalar ju bara en bråkdel av den faktiska kostnaden där och själv har jag kunnat flexa mkt för läkarbesök och eg bara varit hemma och sjukskriven vid mina missfall. Vi har även gjort behandlingar privat och då talar vi helt andra summor och där får man ju inte tillstymmelsen till bidrag ifrån Försäkringskassan heller. Men håller helt med dig om att adoptionsbidraget borde höjas.
    Bfa visar väl inte kostnader för resa osv. har jag för mig. Men jag är inte säker för nu går det inte öppna kostnadslistan på bfa. Svårt att jämföra mellan organisationerna när de skriver så olika!
  • Hjärtat längtar

Adoptionsbidraget borde verkligen höjas!!! Vi som adopterar betalar ju skatt som alla andra. Och för oss behöver inte staten betala några förlossningskostnader men nästan hela adoptionen ska man behöva bekosta själv!!Skrikandes Orättvist!!!

• Hjärtat längtar
    en glad skrev 2011-07-04 22:37:00 följande:
    Kostnaden för utdrag ur polisreg till medgivandeutredningen skall ni inte behöva stå för. I alla fall är det så enligt riktlinjerna att det är kommunen som begär det intyget.
    Vi har själva fixat registerutdrag från polisen men blev ombedda att inte öppna det. Och det kostade oss ingenting! förutom ett litet porto förstås.
  • Hjärtat längtar
    JoJo71 skrev 2011-07-19 00:25:38 följande:
    Satte nästan i halsen - yippey!, äntligen någon som tänkte precis som jag om detta. Har själv tagit upp på en sida detta med 3 ivf alternativt adoption - att paret ska få möjligheten att välja - tror nämligen inte det "bara " är det här med "biologiskt" som påverkar utan även de stora kostnader som en adoption medför - alla har inte de ekomoniska möjligheterna. Jag fick svaret av en engagerad person att ta upp det med politikerna , dags att göra det nu kanske?!
    Det hade varit väldigt bra tycker jag som inte gjort några ivf:er och ska adoptera! Flört
Svar på tråden Prislapp på barn?