Inlägg från: Tellus1977 |Visa alla inlägg
  • Tellus1977

Prislapp på barn?

villsågärna38 skrev 2011-07-04 09:57:50 följande:
    Nyfiken fråga bara, vilket land adopterar ni ifrån? Enligt adoptionsföreningarnas hemsidor är det ju väldigt få länder som kommer upp i totalt 300 000 kr för att adoptera. Verkar bara vara Ryssland ser det ut som när man kikar runt. Enligt deras uträkningar finns ju flera länder där man totalt hamnar på ca 100 000 kr inkl allt efter adoptionsbidraget.

Håller med alla här i tråden om att man borde få större bidrag till adoption än vad man får idag.
    Kan ju tillägga att organisationerna oftast räknar på ett barn under 2 år när det gäller resan. Vår dotter var nästan 3 när vi hämtade henne i Indien. Min och makens flygbiljett t&r samt dotterns enkel väg kostade sammanlagt 39.000 kr för 2,5 år sedan (sedan tillkom hotellvistelsen på ca 1000 kr per natt  vilket blev ytterligare ca 10.000 totalt.) Visst, vi åkte när det var som dyrast men det är ju inget man kan styra.
    Ska man adoptera flera barn på en gång eller ta med eventuella syskon på resan så tillkommer ju även kostnaden för det. Organisationerna har dessutom inte med eventuell förlorad arbetsinkomst under utbildning, hemutredning och resa. Inte heller har de med de övriga kostnaderna som rör föräldrautbildningen eller hemutredningen och det kan lätt uppgå till 5-10.000 för kursavgift, läkarintyg m.m.
  • Tellus1977
    Nystart skrev 2011-07-09 08:20:25 följande:
    Du har rätt, det är vid BB. Men jag har så för mig att jag läste i någon tråd att man via BFA kunde få extra faktura efter hemkomst, vilket upprörde. Även om det står om villkoren i avtalet förstås.
    Man kan även få tillbaka pengar! Flört
  • Tellus1977
    LyckaOchTålamod skrev 2011-07-10 12:18:32 följande:
    Vad är det för pengar man kan få tillbaka?

För vad och hur mycket?

Hur gör man?
    Ser att du redan fått ett bra svar från Hobbe! Glad
    Vi fick tillbaka ca 3.000 kr har jag för mig, under våren året efter att vi kom hem. Det skötte BFA utan att vi behövde ansöka om det.
Svar på tråden Prislapp på barn?