• Anonym (behöver få info)

Registrera firma när man går på soc, få lån från almi- hur funkar det?

Jag är tyvärr tvungen att få ekonomisk hjälp från soc... Känns jätte tråkigt då jag arbetat hela mitt liv men haft en dålig lön så min mammapeng är den lägsta.

Jag har nu en kanon bra affärs idé och vill starta ett eget företag. Hur är det då, får jag registrera en firma när jag får soc bidrag? För att få starta måste jag ju registrera på skatteverket bl.a, men från det till att jag får en inkomst från mitt företag så går det ju lång tid. Kan jag visa upp deklarationen för soc som visar att jag inte har någon inkomst från företaget? Får jag ansöka om lån hos almi, använda det lånet till att starta upp/komma igång och samtidigt få soc bidrag- fram tills dess att jag får en inkomst från företaget? Eller skall jag söka om Starta eget bidrag från arbetsförmedlingen? Isåfall, när skall jag skifta från soc till arb.f?
    Jag kan ju inte vara ensam om att vara i denna situationen så jag hoppas att det finns någon som kan svara :0)
    Stort tack på förhand!!!

• Svar på tråden Registrera firma när man går på soc, få lån från almi- hur funkar det?
  • Anonym (Vill oxå veta)

Jag väntar med spänning på att du får svar då jag sitter och funderar över samma sak. Dock tror jag soc inte går med på att betala om du tar lån. Men jag vet faktiskt inte.

• trettioplus

Du får inte ha firma och gå på soc.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus

Eller, vad säger jag? Det vet jag ju inte.
    Du får inte ha firma och vara inskriven hos ams. Det är det enda jag vet.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • jeppsson
    trettioplus skrev 2011-07-04 00:39:00 följande:
    Du får inte ha firma och gå på soc.
    Beror väl på vad firman drar in, vad man tjänar!
    Men visst får man vara egen företagare och gå på Soc!
  • puss
    jeppsson skrev 2011-07-04 01:14:44 följande:
    Beror väl på vad firman drar in, vad man tjänar!
    Men visst får man vara egen företagare och gå på Soc!
    näe faktiskt inte. dom tänker att då måste dom försörja alla hobbyföretagare som inte går runt.
    I am a fast maschine I keep my motor clean
  • puss

är kanske olika i kommunerna, förresten.

I am a fast maschine I keep my motor clean
  • Anonym

Ts, om du får lån av Almi så är ju de pengarna tänkta att hålla dig flytande under tiden du startar upp företaget och då ska du leva på dem. Du kommer inte få socialbidrag som egenföretagare, då ett krav är att man ska lägga företaget vilande och i vissa fall även avregistrera (det gäller även A-kassan för övrigt).

Jag vet inte riktigt hur du tänkte, att du skulle gå på soc, FP och få pengar från Almi samtidigt?
    Jag kan ju också tillägga att i de allra felsta fall får man inte starta företag och vara föräldraledig samtidigt heller, så det kan vara värt att kolla med FK innan du går vidare.

• jeppsson
    puss skrev 2011-07-04 07:42:26 följande:
    näe faktiskt inte. dom tänker att då måste dom försörja alla hobbyföretagare som inte går runt.
    Okej, så om man nu har en firma som fungerat bra hur länge som helst och pga av omnstänigheterna kanske börjar misskötas och går så pass dåligt så det inte går att försörja sig på dom pengarna längre får man då inte hjälp som alaa andra?
    Hade ingen aning om det!
    Trodde att det va pengarna "in" varje månad som styrde ekonomiskt bistånd eller inte!
  • Anonym
    jeppsson skrev 2011-07-04 08:10:43 följande:
    Okej, så om man nu har en firma som fungerat bra hur länge som helst och pga av omnstänigheterna kanske börjar misskötas och går så pass dåligt så det inte går att försörja sig på dom pengarna längre får man då inte hjälp som alaa andra?
    Hade ingen aning om det!
    Trodde att det va pengarna "in" varje månad som styrde ekonomiskt bistånd eller inte!
    Nej, det är det ju inte om du tänker efter. Du måste också stå till arbetsmarknadens förfogande vilket du inte gör om du driver eget. I stället så ska soc så finansiera att du jobbar med ett företag som inte går runt.
  • jeppsson
    Anonym skrev 2011-07-04 08:15:40 följande:
    Nej, det är det ju inte om du tänker efter. Du måste också stå till arbetsmarknadens förfogande vilket du inte gör om du driver eget. I stället så ska soc så finansiera att du jobbar med ett företag som inte går runt.
    Jas just det!
    Logiskt iofs!
Svar på tråden Registrera firma när man går på soc, få lån från almi- hur funkar det?